Sport og type 1 diabetes

Størrelse: px
Starte visningen fra side:

Download "Sport og type 1 diabetes"

Transkript

1 e-mergency Sport og type 1 diabetes DIABETESFORENINGEN w w w. d i a b e t e s. d k Praktiske råd om mad og drikke DIABETESFORENINGEN

2 Sport og type 1 diabetes Diabetesforeningen, oplag, februar 2006 :: stk. Udgivet af Diabetesforeningen Rytterkasernen 1, 5000 Odense C Telefon- og kontortid Mandag til torsdag kl Fredag kl Tlf Fax Web-site: diabetes.dk Layout e-mergency aps Tryk Clausen Offset ApS Foto Christian Petersen Udarbejdet af Diabetesforeningens Kostråd: Overlæge, dr.med. Kjeld Hermansen, overlæge, dr.med. Karsten Sølling, kliniske diætister Karen Søndergaard, Kirsten Nielsen og Susanne Elman Pedersen i samarbejde med klinisk diætist Anne Marie Holm Gode råd om mad I forbindelse med fysisk aktivitet har kroppen brug for ekstra energi. Den ekstra energi kommer bl.a. fra musklernes lagre af kulhydrat (glykogen). Efter motion optager musklerne en del glukose fra blodet for at genopbygge depoterne af glykogen. Det er vist, at opbygning af ens muskelmasse er særlig stor 1-2 timer efter hård fysisk træning. I dette tidsrum er det derfor særlig hensigtsmæssigt at spise et protein- og kulhydratrigt måltid. Det medfører øget risiko for hypoglykæmi (lav blodglukose) i op til 24 timer efter motion. Derfor er det vigtigt at indtage ekstra kulhydrater i forbindelse med fysisk aktivitet. Gennem kontrol af blodglukosen før, under og efter motionen får du indtryk af, hvor stor virkningen er på glukosen. Før motionen (ca. 2 timer) er det ofte en fordel at spise et måltid med mange kulhydrater som pasta, ris, kartofler og brød suppleret med grønsager og fisk, fjerkræ eller kød. Hvis det af blodglukosemålingen før motionen fremgår, at du skal indtage ekstra kulhydrat, så vælg kulhydrater som nævnt i skema 1. Under og umiddelbart efter motion skal der indtages ekstra kulhydrater som fx frugt eller sød saft. Se i skema 3, hvor mange kulhydrater der er behov for. Husk at indtage tilstrækkelig væske vær opmærksom på sukkerkoncentrationen. Se skema 1. Motionerer du sent på aftenen, skal der indtages et større kulhydratrigt måltid efter træningen for at forebygge natlig hypoglykæmi. Se skema 2.

3 Gode råd om motion Vælg den type sport, du trives bedst med. Sundhedsstyrelsen anbefaler, at man motionerer mindst 30 min. om dagen. Er du i dårlig form, skal du dog kun motionere minutter i begyndelsen. Begynd altid med opvarmning i minutter og afslut med 5-10 minutters strækøvelser for at undgå muskelsmerter og -skader. Ved regelmæssig sport er det en god idé at tilpasse diætplanen til den fysiske aktivitet. Forebyg hypoglykæmi ved at lære din krop at kende. Mål blodglukose før, umiddelbart efter og i løbet af de følgende timer (op til 24 timer efter). Overvej at reducere insulindosis før og evt. efter fysisk aktivitet. Motionerer du om eftermiddagen eller om aftenen, skal du måske reducere den langsomtvirkende afteninsulin for at undgå natlig hypoglykæmi. Blodglukosekontrol er den eneste måde at komme frem til den rette insulindosis på, da behovet varierer fra person til person. Motion virker også forskelligt, så du må prøve dig frem. Træn ikke, hvis du er dårligt reguleret (har ketonstoffer i urinen og blodglukose over 15 mmol/l). Skema 1 10 g kulhydrat findes bl.a. i : ½ banan 1 lille pakke rosiner 1 dl frugtjuice eller sportdrik * 1 dl sød saft eller sodavand med sukker * 1 stk. frisk frugt fx æble, pære, fersken eller appelsin ½ bolle eller ½ stk. brød * Under træningen Drik væske med en sukkerkoncentration på 2,5-5 % (2,5-5 g sukker pr. dl), fx lige dele juice og vand. Efter træningen De søde drikke drikkes ufortyndet, dvs. sukkerkoncentration på ca. 10 % (10 g sukker pr. dl). Skema 2 Kulhydratrigt måltid efter træning Spis en ekstra portion pasta, ris, brød eller kartofler suppleret med grønsager og fisk, fjerkræ eller kød.

4 Skema 3 Type af aktivitet Blodglukose ved start Før Kulhydratindtagelse ved motion (se skema 1) Under Efter Let Fx spadsereture, bowling, cykling i langsomt tempo Over 7 mmol/l Intet Uanset startblodglukose: Intet den 1. time herefter pr. time Evt. 10 g Moderat Fx tennis, jogging, golf, cykling 7-10 mmol/l mmol/l g Intet g pr. time g pr. time intet den 1. time herefter g pr. time uanset startblodglukose: ca. 50 g i den 1. time. Senest 2 timer efter motionens ophør et kulhydratrigt måltid (se skema 2) Svær Fx fodbold, basketball, løb, svømning, aerobic 7-10 mmol/l mmol/l 50 g g g pr. time g pr. time intet den 1. time herefter g pr. time uanset startblodglukose: ca. 50 g i den 1. time. Senest 2 timer efter motionens ophør et kulhydratrigt måltid (se skema 2) Mine egne erfaringer med sport Dato Aktivitet og træningstid Insulin BG Mad og drikke kl. IE før og efter

Dit barn træner meget - hvilke krav stiller det til kosten? Vejledningspjece til forældre med børn, der træner meget

Dit barn træner meget - hvilke krav stiller det til kosten? Vejledningspjece til forældre med børn, der træner meget Dit barn træner meget - hvilke krav stiller det til kosten? Vejledningspjece til forældre med børn, der træner meget Kære læser Som forældre til en ung sportsudøver, som træner meget (4-6 timer om ugen

Læs mere

Mad, motion og blodsukker

Mad, motion og blodsukker Mad, motion og blodsukker Opgaven I skal have idrætsdag på skolen, og der er forskellige formiddags-aktiviteter, I kan vælge mellem: 1. I skal løbe 8 km i moderat tempo. Efter en kort pause skal I sprinte

Læs mere

patientvejledning type 2-diabetes

patientvejledning type 2-diabetes patientvejledning type 2-diabetes En patientvejledning for dig! Med denne patientvejledning ønsker vi at give dig et godt indblik i type 2-diabetes Vejledningen er tænkt som et supplement til den information,

Læs mere

Derfor er det sundt. Faktisk spiser vi ca. en tredjedel for meget mættet fedt, dvs. det fedt, der bl.a. findes i smør og smørblandinger.

Derfor er det sundt. Faktisk spiser vi ca. en tredjedel for meget mættet fedt, dvs. det fedt, der bl.a. findes i smør og smørblandinger. Derfor er det sundt Over halvdelen af danskerne spiser tæt på den anbefalede mængde fedt, men vi er ikke gode nok til at spise den rigtige type af fedt. Faktisk spiser vi ca. en tredjedel for meget mættet

Læs mere

Fysisk aktivitet og vægt. Informationshæfte fra Nordic Sugar

Fysisk aktivitet og vægt. Informationshæfte fra Nordic Sugar Informationshæfte fra Nordic Sugar 2 er udarbejdet af Nordic Sugar. Copyright tilhører Nordic Sugar. Kopiering er tilladt med kildeangivelse. Tekst og indhold: Mannov og Nordic Sugar. Foto: Christina Bull.

Læs mere

Hvad skal idrætsaktive børn og unge spise og drikke?

Hvad skal idrætsaktive børn og unge spise og drikke? Hvad skal idrætsaktive børn og unge spise og drikke? 2 Hvad skal idrætsaktive børn og unge spise og drikke? En sund madkultur til idrætsaktive børn og unge Børn og unge er en aktiv del af Danmarks brede

Læs mere

De 10 veje til vægttab hedder: 1. Slå autopiloten fra Skab medvind Drik færre kalorier Bevæg dig mere

De 10 veje til vægttab hedder: 1. Slå autopiloten fra Skab medvind Drik færre kalorier Bevæg dig mere 10 veje til vægttab Forudsætninger for, at de små skridt virker I bogen kan du se, hvad hvert et lille skridt teoretisk set vil føre til af vægttab i løbet af de første 12 måneder hvis du i øvrigt lever

Læs mere

WE BRING THE FUEL YOU BRING THE BODY

WE BRING THE FUEL YOU BRING THE BODY WE BRING THE FUEL YOU BRING THE BODY 1 INDHOLD I denne brochure får du først en introduktion til de tre væsentligste faktorer inden for sportsernæring; kulhydrat, væske og protein. Alle Maxims produkter

Læs mere

Mad til lungepatienter

Mad til lungepatienter Mad til lungepatienter En patientvejledning fra Danmarks Lungeforening www.lunge.dk Danmarks Lungeforening :: www.lunge.dk :: www.facebook.com/lungeforeningen :: 1 Indhold Kend din vægt Kend din vægt...

Læs mere

Små skridt til vægttab der holder

Små skridt til vægttab der holder Små skridt til vægttab der holder forudsætninger for, at de små skridt virker 1. Du er overvægtig. 2. Du har vejet det samme gennem længere tid. 3. Du har haft den gamle vane i længere tid. 4. Du bliver

Læs mere

Fysisk aktivitet og type 2-diabetes

Fysisk aktivitet og type 2-diabetes Kort fortalt Fysisk aktivitet og type 2-diabetes www.diabetes.dk Forebygge følgesygdomme Bevarer og øger muskelmasserne Styrke hjerte og kredsløb Øge det psykiske og fysiske velvære Medvirke til vægttab

Læs mere

vejledning om kostsammensætning hjælp til at tilberede og anrette måltider hjælp til indkøb.

vejledning om kostsammensætning hjælp til at tilberede og anrette måltider hjælp til indkøb. Ernæring Det meste af det, der står i dette afsnit, er gældende for alle mennesker, dvs. at du også kan bruge det, når du skal vælge kostsammensætningen for dig selv og din familie. For børn under to år

Læs mere

Tab to buksestørrelser på 6 uger

Tab to buksestørrelser på 6 uger Tab to buksestørrelser på 6 uger Der er ingen grund til at gå rundt om den varme grød længere. Få de smalle hofter tilbage med en 6-ugers kur, der giver dig synlige resultater og måske blod på tanden til

Læs mere

Fødevaredirektoratet Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri. 6 om dagen spis mere frugt og grønt

Fødevaredirektoratet Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri. 6 om dagen spis mere frugt og grønt Fødevaredirektoratet Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri 6 om dagen spis mere frugt og grønt 2 Får du nok? 3 Test dine frugt- og grøntvaner 4 Inspiration til dagens måltider 6 Frugt og grønt

Læs mere

Diætisten - Din hjælp til et sundere liv

Diætisten - Din hjælp til et sundere liv Diætisten - Din hjælp til et sundere liv Udgivet af Foreningen af Kliniske Diætister Redaktion: Lisa Bolting Heidi Dreist Pia Houmøller Udarbejdelse: PRspektiv Layout og design: ekvator ApS Fotos: GettyImages

Læs mere

Ernæring og fysisk aktivitet ved prostatakræft. Ved klinisk diætist Mette Borre og professor Michael Borre

Ernæring og fysisk aktivitet ved prostatakræft. Ved klinisk diætist Mette Borre og professor Michael Borre Ernæring og fysisk aktivitet ved prostatakræft Ved klinisk diætist Mette Borre og professor Michael Borre 2 INDLEDNING........................................ 4 TIDLIG LOKAL SYGDOM...............................

Læs mere

Hvor meget energi har jeg brug for?

Hvor meget energi har jeg brug for? Hvor meget energi har jeg brug for? Du bruger energi hele tiden. Når du går, når du tænker, og selv når du sover. Energien får du først og fremmest fra den mad, du spiser. Den kommer fra proteiner, og

Læs mere

Næringsstofanbefalinger

Næringsstofanbefalinger "This project arises from the project Periscope which has received funding from the E U, in the framework of the Public Health Programme" Næringsstofanbefalinger Vores mad indeholder en lang række stoffer,

Læs mere

Idéhæfte for skoler og SFO er i Svendborg Kommune. Inspiration til arbejdet med den overordnede mad- og måltidspolitik

Idéhæfte for skoler og SFO er i Svendborg Kommune. Inspiration til arbejdet med den overordnede mad- og måltidspolitik Idéhæfte for skoler og SFO er i Svendborg Kommune Inspiration til arbejdet med den overordnede mad- og måltidspolitik 1 Idéhæfte for skoler og SFO er i Svendborg Kommune Inspiration til arbejdet med den

Læs mere

Råd om mad og motion. Når du er gravid

Råd om mad og motion. Når du er gravid Råd om mad og motion Når du er gravid 2 Når du er gravid s. 3 Spis sundt og varieret s. 4-5 Hvor meget skal du spise? s. 6-7 Hvad skal du undgå? s. 8-9 Hvilke vitaminer og mineraler har du brug for? s.

Læs mere

Anbefalinger for frokostmåltidets ernæringsmæssige kvalitet til børn i daginstitutioner

Anbefalinger for frokostmåltidets ernæringsmæssige kvalitet til børn i daginstitutioner Anbefalinger for frokostmåltidets ernæringsmæssige kvalitet til børn i daginstitutioner 1 Anbefalinger for det sunde frokostmåltid til børn i daginstitutionen Det fælles frokostmåltid anbefalinger og inspiration

Læs mere

Mad og Diabetes. Mad er mange ting. Noget er sundt, og andet er usundt. - Nævn sund og usund mad! Skolebesøg 6. 10. klasse Behandlermodellen

Mad og Diabetes. Mad er mange ting. Noget er sundt, og andet er usundt. - Nævn sund og usund mad! Skolebesøg 6. 10. klasse Behandlermodellen Mad og Diabetes Mad er mange ting. Noget er sundt, og andet er usundt. - Nævn sund og usund mad! Mad og Diabetes Er det mad? Hvad sker der indeni Gennemgang af organernes funktion. Spiserør, mavesæk, tarme,

Læs mere

Vitaminer og mineraler

Vitaminer og mineraler Vitaminer og mineraler VITAMINER OG MINERALER Vitaminer og mineraler er nødvendige for at holde alle kroppens funktioner i gang. Mangel på blot et enkelt vitamin eller mineral kan bringe kroppen ud af

Læs mere

Opgaver til side 20-21

Opgaver til side 20-21 Energibalance # 1 På side 16-17 og 18-19 i avisen kan I læse om, hvor energien kommer fra. Her handler det om, hvad du skal bruge energi til. Du kan for eksempel finde ud af, hvor længe du skal være fysisk

Læs mere

BLIV SUND OG UNDGÅ OVERVÆGT HVAD MENER EKSPERTERNE?

BLIV SUND OG UNDGÅ OVERVÆGT HVAD MENER EKSPERTERNE? FYSISK SUNDHED JANUAR 2010 BLIV SUND OG UNDGÅ OVERVÆGT HVAD MENER EKSPERTERNE? Selv blandt danske forskere inden for folkesundhed kan der være forskellige holdninger til sundhed. Denne artikel er fremkommet

Læs mere

Du er måske for sød Hvor meget sukker er for meget?

Du er måske for sød Hvor meget sukker er for meget? Du er måske for sød 2 Du er måske for sød 2 Hvor meget sukker er for meget? 2 Hvor meget sukker er der i fødevarerne? 3 Hvorfor er det vigtigt at holde igen? 4 Mellemmåltidet mellemmaden 4 TIPS 5 Opskrifter

Læs mere

Værd at vide om atrieflimren. 12 spørgsmål og svar om hjerne og hjerte

Værd at vide om atrieflimren. 12 spørgsmål og svar om hjerne og hjerte Værd at vide om atrieflimren 12 spørgsmål og svar om hjerne og hjerte Indhold 3 Hvad er atrieflimren? 4 Er atrieflimren farligt? 6 Hvorfor kan jeg få en blodprop i hjernen, når jeg har en sygdom i hjertet?

Læs mere

Cøliaki og mad uden gluten

Cøliaki og mad uden gluten Cøliaki og mad uden gluten 2 HVAD ER CØLIAKI OG HVOR MANGE HAR SYGDOMMEN? 3 Hvor findes gluten? 8 Kostråd 11 ideer til dagens måltider 14 Hjemmebagt brød 16 I køkkenet og på indkøb 18 Varedeklarationer

Læs mere

Sund mad og motion. lille indsats hver dag gør en stor forskel for din sundhed. www.pension.dk

Sund mad og motion. lille indsats hver dag gør en stor forskel for din sundhed. www.pension.dk Sund mad og motion lille indsats hver dag gør en stor forskel for din sundhed www.pension.dk Du lever længere, hvis du cykler hver dag. Også havearbejde, lange gåture og motions løb forlænger dit liv med

Læs mere