Udtrykket tynd-fed er et slangudtryk for personer med normal vægt, men med en relativt høj fedtprocent.

Størrelse: px
Starte visningen fra side:

Download "Udtrykket tynd-fed er et slangudtryk for personer med normal vægt, men med en relativt høj fedtprocent."

Transkript

1 FYSISK SUNDHED JUNI 2011 DE TYNDFEDE AF PROFESSOR BENTE KLARLUND PEDERSEN Udtrykket tynd-fed er et slangudtryk for personer med normal vægt, men med en relativt høj fedtprocent. Jeg er ikke af den opfattelse, at det er lige meget, hvor meget man vejer. Det optimale er at være normalvægtig. En af årsagerne til, at det er uhensigtsmæssigt at være svært overvægtig, er, at rigtig mange mennesker holder op med at bevæge sig, hvis de bliver alt for tunge. Det er formentlig et kulturelt fænomen. Normen er, at vi skal være slanke. Hvis man ikke lever op til dette ideal, får man efterhånden kropslede. Når overvægten bliver markant, oplever man også reelt besvær ved at bevæge sit legeme rundt, og man undgår fysisk aktivitet. Men uanset hvad man vejer, er det sundt at være fysisk aktiv. Det er altså også vigtigt at motionere, selv om vægten er normal. Hvis man skal holde vægten, skal man være i energibalance. Hvis man spiser meget, må man motionere tilsvarende meget for ikke at tage på i vægt. Hvis man derimod er meget lidt aktiv, må man tilsvarende spise meget lidt for ikke at tage på i vægt. Men det er ikke ét fedt, hvordan man holder sig i energibalance. Hvis man ikke er fysisk aktiv, risikerer man, at musklerne svinder ind. I stedet for muskler får man fedt omkring de indre organer. Også selvom man ikke tager på i vægt. Udtrykket tynd-fed er et slangudtryk for personer med normal vægt, men med en relativt høj fedtprocent. Der er tale om fysisk inaktive personer, der holder sig normalvægtige ved at spise relativt lidt. Men det er ikke sundt at være tynd-fed. I foråret 2009 lavede vi et forsøg med TV 2-værtinden Cecilie Beck. Hun er normalt meget fit. Hun

2 FYSISK SUNDHED AUGUST 2013 er sund og slank og veltrænet. Hun løber flere gange om ugen, og skridttælleren viser omkring skridt på en normal dag. Vi havde testet nogle almindelige mennesker med en meget passiv livsstil. De gik et sted mellem og skridt om dagen. Forsøget med Cecilie gik ud på, at hun skulle leve på samme måde som en person, der er meget fysisk inaktiv. Cecilie skulle konsekvent vælge at dovne den og stile mod skridt om dagen i 14 dage. Det var svært. Men hun gennemførte forsøget. Hun tog elevatoren i stedet for trapperne. Kørte i bil i stedet for at gå. Og hendes børn måtte selv gå i skole. Hun forsøgte at spise, som hun plejede. Da vi lavede en såkaldt DXA-scanning efter de 14 dages inaktivitet, fandt vi, at hun havde tabt 2,4 kg muskelmasse. Hun havde taget 500 gram fedt på. Alt i alt havde hun altså tabt sig. Vi foretog også en MR-scanning for at se, om hun havde fedt omkring de indre organer. Inden forsøget, mens hun var aktiv, havde hun næsten intet synligt fedt omkring de indre organer, men efter de 14 dage var det let at se på scanningsbillederne, at Cecilie havde fået fedt omkring de indre organer. Ikke meget i forhold til så mange andre mennesker, men nok til, at jeg var virkelig overrasket. Vi lavede en konditest, der viste, at hendes kondital var faldet fra 41 til 39. Vi lavede også en sukkertest. Når man drikker sukker, for eksempel cola, stiger blodsukkeret. Derfor laver kroppen insulin, som skal få musklerne til at optage sukker. Da Cecilie var aktiv, havde hun sunde muskler, der var gode til at optage sukker. Det kunne jeg se på følgende måde: Cecilie skulle drikke en standardiseret sukkerdrik. Vi målte derefter både blodsukker og insulin hver halve time i to timer. Både blodsukker og insulin steg kun ganske lidt efter sukkerdrikken. Det var et udtryk for, at hendes muskler var meget følsomme over for insulin og gode til at optage sukker. Efter de 14 dages inaktivitet gentog vi sukkertesten, og nu steg både blodsukker og insulin klart mere, end da Cecilie var aktiv. Resultaterne fortalte mig, at Cecilies muskler var blevet mindre insulinfølsomme og altså dårligere til at optage sukker. Hun havde nu alt andet lige større risiko for at udvikle type 2-diabetes. Vi lavede også en fedttest. Cecilie drak et glas fedt. Fedtindholdet i blodet steg og nåede de højeste værdier i blodet efter fire timer, hvorefter fedtindholdet i blodet faldt. Da vi gentog fedttesten efter 14 dages inaktivitet, steg fedtindholdet i blodet, men blev ved med at være højt, også da vi målte det otte timer efter. Det betød, at Cecilies muskler var blevet dårligere til at forbrænde fedtet. Når fedtindholdet i blodet er højt, øges risikoen for åreforkalkning og hjertesygdom.

3 FYSISK SUNDHED AUGUST 2013 Konsekvenser af Cecilies passive livsstil i kun 14 dage: Ringere kondition Tab af muskelmasse Ophobning af fedt mellem de indre organer Nedsat evne til at optage sukker i musklerne Nedsat fedtforbrænding Cecilie fortalte også, at det var gået ud over hendes humør. Hun havde været mere irritabel, end hun plejede. Cecilie Beck var supersund inden forsøget, og trods de markante ændringer blev hendes helbred ikke bragt i fare under forsøget. Men hvis man forestillede sig, at hun havde fortsat den passive livsstil, ville hun efterhånden erstatte rigtig meget muskelmasse med fedt. Måske ville hun blive overvægtig, måske ville hun blive tynd-fed. I begge tilfælde ville hun udvikle markant øget risiko for at blive syg og dø for tidligt. Heldigvis ved jeg, at Cecilie Beck gik i gang med at træne igen efter de 14 dages inaktivitet. Jeg ved også, at hun syntes, det var rigtig hårdt at komme i form igen. Det, der skete med Cecilie, var ikke bare tilfældigt. Vi har undersøgt 10 unge mænd, efter at de havde været med i samme slags forsøg som Cecilie, hvor de kun måtte gå skridt om dagen i 14 dage. Også hos disse forsøgspersoner fandt vi, at de tabte både kondition og muskelmasse og fik fedt omkring de indre organer. Tilsvarende fandt vi, at deres stofskifte blev mærkbart påvirket. Og også disse forsøgspersoner kunne berette, at de havde været i dårligt humør og haft sværere ved at koncentrere sig. Ved æbleform, også kaldet bugfedme, sidder fedtet inde mellem de indre organer. Organfedtet udskiller nogle betændelsesstoffer, som blandt andet øger risikoen for blodpropper, hvilket er en væsentlig grund til, at det er særdeles uhensigtsmæssigt at have et stort taljemål. Det gælder uanset, om man er normalvægtig eller overvægtig. Hvis man er fysisk inaktiv får man altså mere organfedt og taljemålet bliver større. Hvis man udfører træningsstudier, finder man det modsatte. Personer, der udfører progressiv udholdenhedstræning eller styrketræning i 3 mdr., opnår en reduktion i mængden af organfedt. Det sker vel at mærke også hos personer, der ikke taber sig i vægt i forbindelse med træningen.

BLIV SUND OG UNDGÅ OVERVÆGT HVAD MENER EKSPERTERNE?

BLIV SUND OG UNDGÅ OVERVÆGT HVAD MENER EKSPERTERNE? FYSISK SUNDHED JANUAR 2010 BLIV SUND OG UNDGÅ OVERVÆGT HVAD MENER EKSPERTERNE? Selv blandt danske forskere inden for folkesundhed kan der være forskellige holdninger til sundhed. Denne artikel er fremkommet

Læs mere

Fysisk aktivitet og vægt. Informationshæfte fra Nordic Sugar

Fysisk aktivitet og vægt. Informationshæfte fra Nordic Sugar Informationshæfte fra Nordic Sugar 2 er udarbejdet af Nordic Sugar. Copyright tilhører Nordic Sugar. Kopiering er tilladt med kildeangivelse. Tekst og indhold: Mannov og Nordic Sugar. Foto: Christina Bull.

Læs mere

En tablet daglig mod forhøjet risiko

En tablet daglig mod forhøjet risiko En tablet daglig mod forhøjet risiko Af: Dorte Glintborg, Institut for Rationel Farmakoterapi, Sundhedsstyrelsen. Der kommer flere og flere lægemidler på markedet, som ikke skal helbrede men forebygge

Læs mere

Læs mere på www.sst.dk/60minutter FAKTA - BØRN OG BEVÆGELSE

Læs mere på www.sst.dk/60minutter FAKTA - BØRN OG BEVÆGELSE Læs mere på www.sst.dk/60minutter FAKTA - BØRN OG BEVÆGELSE Sundhedsstyrelsen, 2005, oplag 100.000. Design La Familia. Foto: Anne Li Engström, Mikael Rieck. Flere eksemplarer kan bestilles, så længe lager

Læs mere

Guide. Foto: Iris. August 2013 - Se flere guider på bt.dk/plus og b.dk/plus. Lider du af lavt. sider. stofskifte?

Guide. Foto: Iris. August 2013 - Se flere guider på bt.dk/plus og b.dk/plus. Lider du af lavt. sider. stofskifte? Foto: Iris Guide August 2013 - Se flere guider på bt.dk/plus og b.dk/plus 20 sider Lider du af lavt stofskifte? 2 PLUS udgives af Berlingske Media, Pilestræde 34, 1147 København K, Mail: plus@bt.dk, Web:

Læs mere

patientvejledning type 2-diabetes

patientvejledning type 2-diabetes patientvejledning type 2-diabetes En patientvejledning for dig! Med denne patientvejledning ønsker vi at give dig et godt indblik i type 2-diabetes Vejledningen er tænkt som et supplement til den information,

Læs mere

Kapitel 15. Hvilken betydning har overvægt for helbred, trivsel og sociale relationer?

Kapitel 15. Hvilken betydning har overvægt for helbred, trivsel og sociale relationer? Kapitel 15 Hvilken betydning har over v æ g t for helbred, t r i v s e l o g s o c i a l e relationer? Kapitel 15. Hvilken betydning har overvægt for helbred, trivsel og sociale relationer? 153 Forekomsten

Læs mere

Evaluering af vægtstopprojekt Syddjurs Gør livet lettere

Evaluering af vægtstopprojekt Syddjurs Gør livet lettere Evaluering af vægtstopprojekt Syddjurs Gør livet lettere Syddjurs Gør livet lettere Indholdsfortegnelse. Indledning. 3 Resume. 4 Syddjurs Gør livet lettere. 5 Deltagerne. 6 Vægtstopperne taber sig men

Læs mere

guide en sund vægt selvom du er tynd Sådan holder du Chris MacDonald Styrk dit liv med Februar 2015

guide en sund vægt selvom du er tynd Sådan holder du Chris MacDonald Styrk dit liv med Februar 2015 guide Februar 2015 Sådan holder du en sund vægt selvom du er tynd Styrk dit liv med Chris MacDonald Se flere guider på bt.dk/plus Se og flere b.dk/plus guider på bt.dk/plus og b.dk/plus 2 SUNDHED OG VÆGT

Læs mere

Mad og Diabetes. Mad er mange ting. Noget er sundt, og andet er usundt. - Nævn sund og usund mad! Skolebesøg 6. 10. klasse Behandlermodellen

Mad og Diabetes. Mad er mange ting. Noget er sundt, og andet er usundt. - Nævn sund og usund mad! Skolebesøg 6. 10. klasse Behandlermodellen Mad og Diabetes Mad er mange ting. Noget er sundt, og andet er usundt. - Nævn sund og usund mad! Mad og Diabetes Er det mad? Hvad sker der indeni Gennemgang af organernes funktion. Spiserør, mavesæk, tarme,

Læs mere

11 HVORDAN MESTRER VI TAB?

11 HVORDAN MESTRER VI TAB? 76 SORG - NÅR ÆGTEFÆLLEN DØR I DEL 1 I OM SORG 11 HVORDAN MESTRER VI TAB? Mestring handler om, hvordan vi håndterer de problemer og udfordringer, vi møder. I dette kapitel oversætter vi nogle gange mestring

Læs mere

Tab to buksestørrelser på 6 uger

Tab to buksestørrelser på 6 uger Tab to buksestørrelser på 6 uger Der er ingen grund til at gå rundt om den varme grød længere. Få de smalle hofter tilbage med en 6-ugers kur, der giver dig synlige resultater og måske blod på tanden til

Læs mere

DET ER LETTERE AT SLIPPE DE NEGATIVE TANKER, NÅR MAN BRUGER KROPPEN

DET ER LETTERE AT SLIPPE DE NEGATIVE TANKER, NÅR MAN BRUGER KROPPEN DET ER LETTERE AT SLIPPE DE NEGATIVE TANKER, NÅR MAN BRUGER KROPPEN Fire anbefalinger fra Danske Fysioterapeuter om brugen af fysioterapi og superviseret fysisk aktivitet i psykiatrien. DET GØR EN FORSKEL

Læs mere

Interview om spiseforstyrrelser med Susanne Lunn

Interview om spiseforstyrrelser med Susanne Lunn NORMALITET OG SELVDESTRUKTIVITET Interview: Liv Johns Interview om spiseforstyrrelser med Susanne Lunn Det er både skræmmende, provokerende og fascinerende at møde personer, der insisterer og kæmper for

Læs mere

14 STØTTE OVER TID. Da det tager lang tid at erkende tabet og indrette sig i det nye liv, ønsker mange efterladte støtte over tid.

14 STØTTE OVER TID. Da det tager lang tid at erkende tabet og indrette sig i det nye liv, ønsker mange efterladte støtte over tid. 95 14 STØTTE OVER TID Det tager tid at erkende, at ægtefællen er død og indrette sig i det nye liv. Derfor ønsker efterladte støtte over tid, en vedholdende opmærksomhed og interesse fra omgangskredsen.

Læs mere

AT SKABE ET BEDRE LIV

AT SKABE ET BEDRE LIV AT SKABE ET BEDRE LIV - fortællinger fra Korskærparken www.korskaerparken.dk Denne bog er lavet i samarbejde mellem beboere i Korskærparken og Fredericia Kommune. TAK til Niels Dahl for den store hjælp

Læs mere

Hvor meget energi har jeg brug for?

Hvor meget energi har jeg brug for? Hvor meget energi har jeg brug for? Du bruger energi hele tiden. Når du går, når du tænker, og selv når du sover. Energien får du først og fremmest fra den mad, du spiser. Den kommer fra proteiner, og

Læs mere

Tid til refleksion. - at opdage dét du tror, du ikke ved...

Tid til refleksion. - at opdage dét du tror, du ikke ved... Tid til refleksion - at opdage dét du tror, du ikke ved... Refleksion er en aktiv vedvarende og omhyggelig granskning af den eksisterende viden, og af forholdet mellem det vi tænker og det der sker i virkeligheden

Læs mere

Prokrastineringsformlen i praksis. Afviklet arbejde. Udnyttet tid

Prokrastineringsformlen i praksis. Afviklet arbejde. Udnyttet tid Figur fra Dansen på deadline side 52 slut Afviklet arbejde halvdelen Udnyttet tid om prokrastineringsformlen bliver det forhåbentlig lettere for dig at undersøge, hvad det er, der skaber problemer, når

Læs mere

HVAD SKER DER, NÅR MAN HOLDER OP MED AT RYGE?

HVAD SKER DER, NÅR MAN HOLDER OP MED AT RYGE? KAPITEL 6: HVAD SKER DER, NÅR MAN HOLDER OP MED AT RYGE? Flere og flere rygere vælger at stoppe med ryge - heldigvis for dem. Men det er ikke let, og det kan kræve stor selvdisciplin og udholdenhed at

Læs mere

Positiv Ridning Systemet Hestens holdning Af Henrik Johansen

Positiv Ridning Systemet Hestens holdning Af Henrik Johansen Positiv Ridning Systemet Hestens holdning Af Henrik Johansen Hesten skal altid arbejde i en holdning, hvor det er fysisk muligt for den at udføre det, vi forlanger af den. Hesten må altså ikke på nogen

Læs mere

Hvordan gør de professionelle?

Hvordan gør de professionelle? Hvordan gør de professionelle? ( Oversat af Ivan Larsen, Samsø Dart Club, Marts 2010 fra How the Pros do it af: Ken Berman 1999 ) Der er to aspekter i det at blive en god dartspiller, det er præcision

Læs mere

Små skridt til vægttab der holder

Små skridt til vægttab der holder Små skridt til vægttab der holder forudsætninger for, at de små skridt virker 1. Du er overvægtig. 2. Du har vejet det samme gennem længere tid. 3. Du har haft den gamle vane i længere tid. 4. Du bliver

Læs mere

Cutting når unge snitter og skærer i egen krop

Cutting når unge snitter og skærer i egen krop 7 Cutting når unge snitter og skærer i egen krop Jens Christian Nielsen, Niels Ulrik Sørensen & Martha Nina Osmec 103 1. Indledning Selvskadende handlinger er ikke noget nyt fænomen. Man har længe kunnet

Læs mere

Før du går til lægen

Før du går til lægen 1 Før du går til lægen Det er en god idé at tænke over, hvad du vil sige og spørge om, før du går til lægen. Det er en god idé at skrive de vigtigste ting ned på et stykke papir. Det er god idé at øve

Læs mere

Gør den svære samtale til et frugtbart samarbejde

Gør den svære samtale til et frugtbart samarbejde Gør den svære samtale til et frugtbart samarbejde Af Ianneia Meldgaard, cand. mag. Kursus- og foredragsholder og coach. www.qcom.dk Den svære samtale er et begreb, der bliver brugt meget i institutioner

Læs mere

Et tilbud der passer. Sammen kan vi give kroniske patienter et skræddersyet forløb

Et tilbud der passer. Sammen kan vi give kroniske patienter et skræddersyet forløb Et tilbud der passer Sammen kan vi give kroniske patienter et skræddersyet forløb Hospitalerne, kommunerne og de praktiserende læger i Region Hovedstaden, august 2009 Et tilbud der passer Flere lever med

Læs mere

FYSISK AKTIVITET OG ÆLDRE

FYSISK AKTIVITET OG ÆLDRE FYSISK AKTIVITET OG ÆLDRE 2008 Fysisk aktivitet og ældre Udarbejdet for Sundhedsstyrelsen af Nina Beyer og Lis Puggaard Sundhedsstyrelsen Islands Brygge 67 2300 København S URL: http://www.sst.dk Kategori:

Læs mere

vejledning om kostsammensætning hjælp til at tilberede og anrette måltider hjælp til indkøb.

vejledning om kostsammensætning hjælp til at tilberede og anrette måltider hjælp til indkøb. Ernæring Det meste af det, der står i dette afsnit, er gældende for alle mennesker, dvs. at du også kan bruge det, når du skal vælge kostsammensætningen for dig selv og din familie. For børn under to år

Læs mere