ISBN Side 1

Størrelse: px
Starte visningen fra side:

Download "ISBN 978-87-994173-0-8 Side 1"

Transkript

1 ISBN Side 1

2 INDHOLDSFORTEGNELSE FORORD 7 OM FORFATTEREN OG TALLET 9 8 INDLEDNING 10 DE EN-ØJEDE ER KONGER I DE BLINDES RIGE 11 DOM SCRIPTING - WEBSHOPS SVAR PÅ GAFFA-TAPE 13 VI SKAL LIGE SNAKKE SAMME SPROG 14 HVAD ER EN KONVERTERING? 14 MOST WANTED RESPONSE 16 CALL TO ACTION 16 ET LEAD 17 LANDINGSSIDE 18 SEO 18 SEM 18 USABILITY 19 FITTS, HICKS OG VADSKÆRS LOVE 19 FØRSTE TRIN - VIRKER DIN SIDE OVERHOVEDET? 21 CROSS-BROWSER KOMPATIBILITET 21 GOOGLE WEBMASTER TOOLS TO THE RESCUE 23 HVORFOR DU ER NØDT TIL AT HA EN IPHONE ;O) 25 OPTIMERINGSARBEJDET STARTER OG SLUTTER MED WEBANALYSE 26 DIT STATISTIKVÆRKTØJ SKAL KENDE DIN OMSÆTNING 29 HVAD SØGER DINE BESØGENDE EFTER? 30 DRIV DINE KOMMENDE KUNDER SIKKERT IGENNEM BETALINGSFLOWET 32 OG HVAD SÅ, HVIS MAN IKKE HAR EN WEBSHOP? 33 OFFLINE-DETAILBRANCHENS VÅDE DRØM 33 DU MÅ ALDRIG STOPPE MED AT BRUGE WEBANALYSE 34 ISBN Side 2

3 TESTEN ALLE KAN OG BØR UDFØRE! 36 TÆNKE HØJT TESTENS SVAR PÅ TAKE AWAY 39 TRAFIK 40 SEO 40 SÆLG DET, DU IKKE HAR 41 SÆLG I DEN GRAD DÉT, DU HAR 42 DU SKAL OGSÅ KONVERTERE PÅ GOOGLE 43 TÆNK FREMAD 46 RABATKODER 47 TAG ANSVAR FOR HELE SIDE 1 48 VÆR PÅ FORKANT MED UDVIKLINGEN 48 FÅ DOBBELT-UDBYTTE AF DINE FORKORTELSER 49 SEO-RESSOURCER 50 ADWORDS 51 SLET IKKE EN KAMPAGNE, DER KAN GENBRUGES 53 VÆR BEREDT 53 VARENUMRE 53 LÆG DIG I KONKURRENTERNES SLIPSTRØM 53 ADWORDS API KAN SNAKKE SAMMEN MED DIN DATABASE 54 ADWORDS RESSOURCER 55 HVAD MED ANNONCER PÅ BING? 56 BANNERE / AFFILIATE 56 SOCIALE MEDIER 57 HEMMELIGHEDEN BAG SUCCESFULD FACEBOOK-ANNONCERING 58 DEBATFORA 59 TRAFIKSKABENDE SIDER 60 PR 61 BLOGS 61 NU SKAL VI I GANG MED AT KONVERTERE BESØGENDE 62 EN SIDE = ET FORMÅL! 62 ISBN Side 3

4 CALL TO ACTION 63 FJERN STØJ 68 TOMMELFINGERREGLER 71 BRUG KONVENTIONER 71 LOGOET FØRER DIG HJEM 72 VIS KONTAKTINFO PÅ ALLE SIDER 72 KNOW WHEN TO BREAK THE RULES SÆLG PÅ DIN FEJLSIDE 73 PLUK DEN LAVEST HÆNGENDE FRUGT 75 QUICK FIXES & COWBOYTRICKS 92 DET ER RART AT FINDE DET MAN LEDER EFTER 92 FLYT RUNDT PÅ DINE BESØGENDE 93 FLYT RUNDT PÅ DIN HJEMMESIDE 94 TILPAS DIG DINE OMGIVELSER 94 DET ER TILLADT AT TÆNKE SELV 95 TRUSTPILOT! 97 DER KAN KØBES MANGE ADWORDS-KLIK FOR 7.000,- 103 MENNESKER VIL GERNE HANDLE MED... ANDRE MENNESKER 103 MERSALG, KRYDSSALG, OPSALG 105 SLIK, BATTERIER & SKRABERE VED KASSEN 105 SÆLG EN GANG TIL I DIN ORDREBEKRÆFTELSE 105 RELATEREDE PRODUKTER 105 KUNDER, DER KØBTE DENNE VARE, KØBTE OGSÅ 106 SENSE OF URGENCY 106 ANMELDELSER 106 SØG OG DE SKAL FINDE. MÅSKE! 108 TUN SØGEMASKINEN 109 NUL-SØGNINGER 110 AJAX-SØGNING 111 AVANCERET SØGNING & SORTERINGER 112 ISBN Side 4

5 TEST. DEN ULTIMATIVE VEJ TIL ØGET KONVERTERINGSRATE 114 DEN RIGTIGE, SIKRE OG VIDENSKABELIGT KORREKTE METODE 115 I 2009 KOM DER FOR ALVOR TEST PÅ BORDET 117 TEST AF OFFLINE MARKEDSFØRING 118 TEST AF ADWORDS 118 KØB ALDRIG ET BANNER 119 TEST RABATKODER 119 TEST AF NYHEDSBREVE 120 USABILITY TEST 120 SPLIT-TEST & MULTIVARIANT-TEST 120 TESTVÆRKTØJER 122 HVAD SKAL DU SPLIT-TESTE? 123 TESTRESSOURCER 123 NYHEDSBREVE - HOLD FAST I DINE KUNDER 124 SPLIT-TEST 124 TIMING ER ESSENTIEL 127 NYHEDSBREVE TILTRÆKKER IKKE NYE KUNDER 128 UNDGÅ AT SPAMME DINE MODTAGERE 128 HVAD SKAL MAILEN INDEHOLDE? 129 FÅ FLERE PÅ DIN MAIL-LISTE 131 SÆT FART PÅ DIN HJEMMESIDE 133 STORE BILLEDER 135 BRUG CSS I STEDET FOR TABELLER 135 REDUCÉR ANTALLET AF SERVER-KALD 136 HENT JQUERY VED GOOGLE 137 GØR SOM SPEJDERNE: VÆR BEREDT 137 BAG FJENDENS LINJER 139 SNUP KONKURRENTENS KUNDER PÅ TRUSTPILOT 139 UDNYT DINE KONKURRENTERS TV- OG RADIOREKLAMER 140 TAG EN TUR BLANDT DINE KONKURRENTERS KEYWORDS 140 ISBN Side 5

6 FJERN DINE KONKURRENTER FRA GOOGLE 141 FJERN DINE KONKURRENTER FRA GOOGLE - DEN BESKIDTE METODE 142 OVERVÅG DINE KONKURRENTER 142 GØR DIN KONKURRENT GRÅHÅRET 144 HVOR MEGET SÆLGER DIN KONKURRENT? 144 HVAD PUSLER DIN KONKURRENT MED? 144 GODE GAMLE WEBALIZER 145 E-KØBMANDENS MARERIDT 147 OPTIMERING ER MERE END KONVERTERINGSRATER 148 INFORMATIONEN ER DER - MEN SER DE DEN? 148 PAS PÅ - DU VIL IKKE HAVE DUPLICATE CONTENT 149 INDEN DU KØBER DIN NÆSTE HJEMMESIDE 151 DEADLINES 151 CROSS BROWSER KOMPATIBILITET 152 STANDARDER ER EN GOD TING 152 DET SEMANTISKE WEB 153 VALID - IKKE VALID KODE? 155 CSS & JAVASCRIPT I EKSTERNT STYLESHEET 155 SØGEMASKINEVENLIG HJEMMESIDE 155 OPEN SOURCE, HOSTED SHOP, CUSTOM MADE ELLER PROPRIETÆR SOFTWARE? 156 DETTE ER KUN EN START 157 TALK - ACTION = SHIT 158 ISBN Side 6

7 FORORD Der er meget, der kan gå galt i den proces en bruger går igennem fra han beslutter at købe noget online og til du kan se pengene står på din konto. Ofte findes den første forhindring ude ved Google 1. Din kommende kunde googler dit produkt og din hjemmeside kommer op som to-tre ud af de resultater, der kommer op. Klikker brugeren på ét af dine links, har du overstået den første forhindring i rækken på den endelige konvertering fra besøgende til kunde. Når først brugeren er inde på din side, skal han klikke på det rigtige produkt, lægge det i kurven og gå til kassen. Her skal han udfylde en formular med sin adresse og gå videre i processen. Han skal godkende ordren og til sidst indtaste sine kreditkortoplysninger - og endelig er du en glad (køb)mand. Som du kan se, er din besøgende og du adskilt af et hav af små forhindringer. Med denne bog vil jeg hjælpe dig til at gøre dette hav til en mindre sø - med lidt held endda en lille havedam. Det er ikke nemt at sælge online, men når først du er opmærksom på dette og på, at der altså står forhindringer imellem de besøgende og et salg, så er du allerede halvvejs til en større konverteringsrate. Kan du samtidigt æde din stolthed og erkende, at du gjorde noget forkert i starten, ja så er du godt på vej mod konverterings-nirvana. Resten kommer i denne e-bog. Så - fyld kaffe på kanden og kom i gang. Morten Vadskær Aalborg d. 1/ Let s face it - danskerne bruger Google som søgemaskine. Ingen grund til at narre os selv ved at tro andet. ISBN Side 7

8 OM FORFATTEREN OG TALLET 9 Hvad berettiger mig til at skrive denne bog? Først og fremmest har jeg ti års praktisk erfaring med e-handel. I maj 2001 åbnede jeg sammen med min bedste ven Kondomaten.dk - og vi gjorde praktisk taget alting forkert. Dengang var det heldigvis ingen skam - for der fandtes ikke e-bøger som denne. Det var kun to år efter at Dankortet havde fået sin debut på world wide web, så der var ikke rigtigt nogen i Danmark, der havde erfaring med e- handel. Årene gik og langsomt fik vi styr på begreber som SEO, webanalyse, AdWords, nyhedsbreve, check ud-flow m.m. Vi lagde ikke ud med vores nuværende konverteringsrate på 9% - den kæmpede vi os til, da vi godt kunne se, at det blev for dyrt at købe AdWords, når der var under 3% af de besøgende, der købte noget. Den eneste løsning (som vi umiddelbart kunne få øje på) var at få flere af vores besøgende til at købe. Vi var i gang med konverteringsoptimering - uden at vi vidste, at det hed konverteringsoptimering. Med webanalyse i vores ene hånd og split-tests i den anden, gik vi langsomt men sikkert fra en konverteringsrate på 2,6% til 9% i dag. Men der var flere løsninger. Søgesmaskineoptimering (SEO) var den næste vi fik øjnene op for og så fulgte de ellers. Mersalg, opsalg, krydssalg, nyhedsbreve, sociale medier etc. Efter så mange år med e-handel og en ganske høj konverteringsprocent, valgte jeg i 2010 at kaste mig ind i et marked, der var noget konkurrencepræget; børnetøj. I 2010 åbnede jeg Faktorfobi.dk sammen med min kone. På Faktorfobi sælger vi soltøj til børn, og dermed kom jeg til at spise kirsebær med de store drenge (børnetøjsbranchen har ry for at være en hård branche). Troede jeg. Det viste sig, at godtnok havde mine konkurrenter mange år på bagen, men de havde også gigantiske huller i deres brugervenlighed; og havde overset flere gode søgefraser i både AdWords og på SEO-fronten. Det var overraskende nemt at finde fodfæste i den branche - og Faktorfobi er ved at stabilisere sig med en konverteringsrate på ISBN Side 8

9 4,5%. Og når du engang sidder med version 2 af Konverteringskarma, vil jeg love dig, at den er højere ;o) Siden 2009 har jeg afholdt flere kurser og workshops for webshopejere og holdt oplæg i erfa-grupper, til arrangementer som Web Analytics Wednesday 2 og Digital Markedsføring. Jeg er uddannet datamatiker og har selv programmeret mine webshops. Jeg har løbende arbejdet som konsulent på forskellige webshops og andre hjemmesider i industribranchen. Sidst, men ikke mindst: Jeg har endnu ikke rørt en webshop uden at hæve konverteringsraten! Sammen med Jacob Kildebogaard, der er professionel webanalytiker, har jeg skrevet e-bogen Analyticsbogen om Google Analytics. Jacob kontaktede mig og sagde, at han gerne ville have mig med til at skrive bogen, da jeg altid havde anvendt Google Analytics på en kreativ måde samt havde praktisk erfaring med at bruge det i forhold til at forbedre min webshop. -Og det var så mig selv sagde hunden... 2 Web Analytics Wednesday er et gratis arrangement, der sætter fokus på webanalyse. Det kan klart anbefales at gå til nogle af arrangementerne. ISBN Side 9

10 INDLEDNING Hvornår tænkte du sidst jeg skal bare slå en halv time ihjel - jeg surfer lige helt tilfældigt rundt på nettet? Sandsynligvis aldrig. Det er der heller ikke andre, der gør. Derfor kommer folk ikke sådan bare tilfældigt forbi din hjemmeside. Der skal investeres tid, kræfter og penge, for at få folk forbi din hjemmeside - og den investering skal helst kunne betale sig. Det kan godt være, at det kan betale sig, hvis kun 1 ud af 100 køber noget på din side. Men forestil dig, at der er 2 ud af 100, der køber noget. Så får du pludselig dobbelt så meget ud af din investering i at få folk forbi din side. Eller 3 ud af ud af 100! Ser du pointen? Det er dét, denne bog handler om. Da vi startede Kondomaten i 2001 var der kun 2,6 ud af 100, der købte noget. I dag er det 9 ud af 100. Vi erkendte hurtigt, at det var dyrt og tidskrævende at skaffe besøgende på hjemmeside, så vi måtte få mest muligt ud af dem, der kom. Jeg bliver jævnligt spurgt, hvad jeg gør for at konvertere 9% af mine besøgende til kunder - og derfor har jeg nu samlet mine bedste råd og mine erfaringer i denne e-bog. Jeg håber, at du finder inspiration til at gå i krig med din egen hjemmeside og løfte konverteringerne og trafikken til uanede højder. Jeg ved du har travlt, men vil meget gerne have, at du læser min bog. Derfor har jeg holdt kapitlerne så korte som muligt. Alt det tekniske må du ud på nettet at lede efter. Da læserne af denne bog benytter forskellige teknikker, programmeringssprog og værktøjer på deres sites, giver det alligevel ingen mening at bogen skulle indeholde de tekniske løsninger til mine forslag. Jeg glæder mig til at høre om det lykkes dig at løfte din konverteringsprocent. ISBN Side 10

11 DE EN-ØJEDE ER KONGER I DE BLINDES RIGE eller det du læser i denne bog er ikke sandt. Selvfølgelig er det sandt. Det er desværre bare ikke den endegyldige sandhed. Med det mener jeg, at bare fordi noget virker på mine webshops, så virker det ikke nødvendigvis på din hjemmeside, hvor du f.eks. udlejer kanoer eller din webshop med væve-tilbehør. Indenfor disciplinen konverteringsoptimering findes der desværre ikke bare ét quick-fix. En dåse, man kan åbne eller en knap, man kan trykke på og så stiger konverteringsraten. Der findes mange eksperter i branchen, der fortæller at du skal gøre sådan og sådan, så konverterer du bedre eller der skal stå Læg i kurv på dine køb-knapper. Gid det var så simpelt. -Og så alligevel ikke, for så var konverteringsoptimering jo ikke sjovt længere. Du kan godt ta imod råd fra disse eksperter, men stil dig nu kritisk an og sørg for guds skyld for, at du får opsat ordentlig måling på din hjemmeside. Så kan du nemlig se, om det virker. Her i bogen vil jeg introducere dig for de metoder, tips og tricks, som jeg har anvendt på mine egne og andres hjemmesider i jagten på en højere konverteringsrate. Det jeg skriver om her, har jeg selv afprøvet med succes. Det betyder ikke nødvendigvis, at det virker for dig. Derfor er det pinedød nødvendigt, at du måler, om dine tiltag virker. Personligt er jeg selv stor fan af værktøjet Google Analytics til at måle med, men der findes masser af andre gode webanalyseværktøjer. Det er ikke værktøjet, der er vigtigt her - det er bare vigtigt, at du måler på dine vigtigste parametre (læs mere i kapitlet Optimeringsarbejde starter og slutter med webanalyse ). Når du har læst lidt i bogen, så sæt to-tre tiltag i gang og mål effekten af dem. Det med størst effekt, skal du naturligvis arbejde mest med. Er der ét, der ingen effekt har, kan det ISBN Side 11

12 skyldes, at du gør noget forkert. Det kan også skyldes, at det bare ikke virker i din branche. Lad være med at bruge for mange kræfter på at få til at virke. Kast dig over dét, der virker for dig. Eksempelvis har jeg arbejdet med en webshop, der solgte udstyr til fly. Det vil være helt umuligt at øge deres salg ved at lave Facebook-annoncer. Men derfor kan Facebook-annoncer jo godt virke, hvis du f.eks. sælger ferier eller undertøj. En anden gang lavede jeg en test, der viste, at grønne knapper fungerede bedst på Kondomaten. I månederne efter så man flere og flere grønne knapper på danske webshops. Det var egentligt en skam, for i mange tilfælde havde det sikkert en negativ indflydelse på konverteringsraten. Der er masser af eksempler på tests, hvor røde knapper har konverteret bedre end grønne knapper (du kan se et eksempel her). Så det er ekstremt vigtigt, at du måler effekten af dine tiltag. Så i værste fald er denne e-bog komplet spild af penge. Men det vil undre mig meget, hvis ikke du finder ting heri, der gør dig i stand til at øge dine besøgstal og samtidigt øge din konverteringsrate. Men husk nu - der er forskel på hjemmesider, produkter og kunder. Jeg har lavet konverteringsoptimering på mine egne sider, men også på førnævnte webshop, der sælger reservedele til fly. De to kundegrupper og varegrupper er unægteligt vidt forskellige. Ikke desto mindre er 90% af principperne for at optimere siderne ens, men hvor jeg på Kondomaten nemt kan sælge flere kondomer i check ud-flowet, så er det unægteligt noget sværere at få kunden til lige at smide et ekstra næsehjul til en Boeing 727 oveni ordren. Mange tror fejlagtigt, at en hjemmeside bare skal lanceres og så passer den sig selv. Det er langt fra tilfældet. At drive en hjemmeside er en proces, der aldrig stopper. Når siden er klar til lancering starter arbejdet for alvor. Du skal studere dine statistikker for at se, hvad der sker på siden. Så skal du lave brugervenlighedstests for at finde ud af, hvor din side fejler. Derefter skal du opsætte split-tests for at finde den optimale løsning på disse fejl. Ind imellem alt dette skal der skaffes mere ISBN Side 12

13 trafik til siden. Når du har ændret på siden, skal du på den igen med at se i statistikkerne. Tillykke - du er som en hamster i et hjul. Synes du ikke, det er sjovt, kan du ligeså godt outsource opgaven nu eller afvikle din hjemmeside. Din side skal være i konstant forandring, hvis du vil være konkurrencedygtig og med forrest i feltet. DOM SCRIPTING - WEBSHOPS SVAR PÅ GAFFA-TAPE Jeg bor i Vejgaard - en bydel i Aalborg. Når jeg køber en kogebog, så kan jeg som regel ikke lave halvdelen af retterne, fordi jeg skal bruge en peruviansk fladfisk, pink gurkemejerod eller vietnamesisk hvid peber. That s life... Enten må jeg lade være med at lave retten, finde pink gurkemejerod eller finde på noget, der tilnærmelsesvis ligner pink gurkemejerod i smag og konsistens. Sådan er det også med de tips, jeg præsenterer dig for her. Jeg ved godt, at nogle læsere har en Scannet shop eller en DanDomain shop og ikke kan benytte bestemte teknikker her i bogen. Mit bedste råd til jer, er at bruge DOM scripting 3. Alle hjemmesider er bygget op omkring en model, der kaldes DOM en og på een eller anden måde, kan det næsten altid lykkes at få fat på et element og modificere det med DOM scripting. Jeg har ændret mange Scannet og DanDomain webshops ved hjælp af DOM scripting, da de fleste af disse hosted shops tillader, at man smider lidt JavaScript ind på siden. Ét klassisk eksempel er DanDomain shops. Hvis man kun vælger PostDanmark som leverandør-mulighed, så kan man ikke fjerne det i check-ud-flowet. Brugeren får altså muligheden for at vælge PostDanmark eller PostDanmark. Et fuldstændigt tåbeligt valg at stille brugeren overfor. Dén valgmulighed kan fjernes med DOM scripting. Med DOM scripting kan ikke kun fjerne ting, men også ændre dem. Du kan bruge det til at ændre udseende på f.eks. knapper og formularer. Så sidder du fast med et problem, kan du meget muligt løse det med DOM scripting. 3 Ja, her bliver det altså lidt teknisk. DOM scripting betyder groft sagt, at man bruger programmeringssproget JavaScript til at ændre på hjemmesiden. Helt kort kan jeg sige, at hvis du får fat i en programmør, der kan JavaScript, så kan han med DOM scripting ændre ting på din hjemmeside som f.eks. skifte farve på en knap, fjerne en kolonne eller noget. ISBN Side 13

14 VI SKAL LIGE SNAKKE SAMME SPROG Inden vi for alvor går i gang er der et par begreber, vi skal have på plads, så vi er sikre på, at vi snakker om det samme. Kender du dem - så spring du bare dem over. HVAD ER EN KONVERTERING? En konvertering er velsagtens det, du vil støde på mest her i bogen, så det er konvertering, jeg vil bruge mest tid på. Resten bliver en hurtig overflyvning. Har du en webshop, så er det ret nemt. Så er en konvertering lig med en besøgende, der bliver til en kunde. Har du altså 100 besøgende og tre af dem køber, så har du en konverteringsrate på 3%. Men har du ikke en webshop, så kan du stadig godt finde en konverteringsrate - og selvom den er lidt mere fluffy end for webshops, så kan du stadig godt regne ud, hvad den er. Kort og godt kan det beskrives som den handling, du allerhelst vil have, at dine besøgende udfører, når de besøger din hjemmeside. For at spore dig ind på det, vil jeg give dig et par eksempler: Du har et firma, der sælger f.eks. trapper eller køkkener. Du ved godt, at du ikke kan sælge det online, så du vil allerhelst, at brugerne udfylder din ring mig op -funktion. Du har en side med madopskrifter, hvor brugeren selv kan sende opskrifter ind. Din konvertering ville være, hvis folk sendte en madopskrift ind. Du har en side med informationer for turister, der vil besøge København. Du har nogle affiliate-annoncer for hoteller på siden. Din konvertering vil være, at folk klikker på annoncerne. Du har en hjemmeside, hvor lystsejlere kan anmelde lystbådehavne og deres faciliteter. Du vil meget gerne have, at folk kommer og læser anmeldelserne, men du vil allerhelst have at folk også anmelder havnene. Når folk laver en anmeldelse er det din konvertering. Du er webredaktør på en af landets aviser. Jeres interesse må være, at få folk til at læse jeres artikler og blive på sitet. En ISBN Side 14

15 typisk konvertering ville være at brugeren er på siden i X antal minutter eller læser Y antal artikler. Det kunne også bare være, at brugeren klikker på en af de mange annoncer på siden. Ikke så interessant for avisen som sådan - men det gør jo avisen til et godt annonceringsmedie. Så der er mange muligheder for, hvad en konvertering kan være. Du skal bare identificere din(e). Nogen gange kan du ikke få dine besøgende til at gøre dét, du helst vil have dem til, men så kan det være, du kan få dem til at gøre noget andet. Hvis mine besøgende ikke køber noget på min side, så vil jeg rigtigt gerne have dem til at skrive sig op på mit nyhedsbrev. Det er også en konvertering omend ikke min most wanted response. Hvis man skal kigge på avisen igen, så kan det som sagt være en konvertering at en besøgende er på siden i f.eks. 8 minutter. Men hvis brugeren er inde for at se på abonnementspriser, så vil det tilsvarende være en konvertering, hvis han bestilte et abonnement på avisen. Er den besøgende inde på siden for at sætte avisen på feriepause, så er det en konvertering, hvis dette lykkes (omend det ikke umiddelbart giver en værdi for avisen, så slipper avisen for at en medarbejder skal tage denne ferie-pause-bestilling i en telefonsamtale, så det må være ønskeligt for avisen, at abonnenten selv gør det). Som måleenhed benytter man som regel konverteringsraten, som også kaldes konverteringsprocent eller slet og ret CR (conversion rate). Den udregnes således (antal kunder:antal besøgende) x 100. Så har du 9 kunder ud af 300 besøgende, så er din konverteringsrate (9:300) x 100 = 3%. Du kan godt for sjov sammenligne konverteringsrate med andre - men den vigtigste kamp går med at slå dig selv. Du skal også huske, at jo mere agressiv du er med SEO, AdWords, sociale medier m.m., jo mere trafik får du ind på siden. Det betyder også, at din konverteringsrate vil falde lidt, da du jo får mere ISBN Side 15

16 trafik og nogle af disse besøgende er mindre konverteringsvenlige. F.eks. ligger Kondomaten på side 1 på en Googlesøgning på klamydia. Men den trafik vi får derfra konverterer ikke særligt godt (man kan jo også godt sige, at det er for sent). Det er for at trække mere trafik ind - og så må jeg acceptere, at det ikke konverterer så godt. Min anbefaling er, at du giver den gas på alle de fronter, du kan overskue og så lever med, at din konverteringsrate er lav - til gengæld er din omsætning forhåbentligt høj. Der er også folk, der har sat sig ned og lavet en officiel definition på en konvertering. Den gider jeg ikke beskæftige mig med - du ved godt selv, hvad formålet er med din hjemmeside. Og du skal (forhåbentligt) ikke tænke længe over, hvad du helst vil have at dine brugere gør på din side. MOST WANTED RESPONSE Most wanted respone er, som navnet antyder, det du helst vil have dine brugere til at udføre. Har du en webshop vil du helst have, at de køber noget. Har du en reklamefinansieret side, vil du helst have, at de klikker på et banner. Har du et køkkenfirma, vil du måske helst have at de udfylder kontakt mig -formularen. Din most wanted response hænger tæt sammen med din konvertering. CALL TO ACTION Call to action er et begreb der henviser til at man skal henlede den besøgendes opmærksomhed på dét, der er most wanted response (jeg kaster om mig med fine ord, hva?). Det illustreres bedst med et godt og et dårligt eksempel. Her ser du en meget tydelig call to action. Det er åbenlyst den grønne knap, man helst vil have, at den besøgende klikker på. ISBN Side 16

17 Og på denne side er call to action nærmest ikke eksisterende. Hint: Det er den lille sorte klat under Fra - altså hvis vi går ud fra, at de gerne vil sælge Fifa 2011, som de promoverer så kraftigt. ET LEAD Et lead er en slags kundehenvisning. Det er kundemateriale/- potentiale, som man så selv skal hive i land. Hvis du får muligheden for at e et tilbud, ringe og tilbyde din vare/ service til en potentiel kunde, så omtaler man det som et lead. Har du en webshop er du normalt ikke ude efter leads, men sælger du køkkener eller swimmingpools, så er det mere ISBN Side 17

18 realistisk at få et lead via hjemmesiden, end at sælge din vare på hjemmesiden. LANDINGSSIDE Min gamle dansklærer sagde altid, at man ikke kan forklare et ord ved at bruge de ord, det er sammensat af; men jeg vover nu alligevel. En landingsside er den side, som den besøgende lander på, når han første gang kommer på din hjemmeside. For en stor del af hjemmesider, så er det forsiden, men den udgør som regel kun lige 50% af trafikken, så der er god grund til at optimere dine øvrige sider også. SEO Jeg har dedikeret et helt kapitel til SEO, så mere om det senere. Her og nu vil jeg blot fortælle, at det er kunsten/disciplinen at få en bestemt side op i søgeresultaterne i søgemaskinerne. I Danmark er der mest fokus på Google, da det stort set er den eneste søgemaskine, som danskerne bruger. SEM SEM står for Search Engine Marketing og dækker over meget mere end AdWords, men i Danmark er det primært AdWords, der benyttes. AdWords er de sponserede links i Google, men du kan også finde AdWords på andres hjemmesider (så hedder det bare AdSense, men det skal du ikke hænge dig så meget i). AdWords læner sig meget op ad SEO, når det kommer til sådan noget som søgeordsanalyse - altså at finde ud af, hvilke søgeord, der er relevante for din hjemmeside, men når det gælder kunsten at komme til tops, så er det en helt anden snak. AdWords er sådan en slags markedsføringens svar på haiku. Du er underlagt stramme regler og har kun ganske få tegn at gøre godt med. Til gengæld har du gode muligheder for at måle effekten af dine annoncer - og når først du kommer i gang, finder du dig selv i en evig kamp for at finde en bedre overskrift, tekst og landingsside til din annonce. Langt de fleste kommercielle hjemmesider kan drage nytte af AdWords. Vælger du at outsource din AdWords-annoncering, så sørg for guds skyld for, at alting foregår på din AdWords-konto (og ikke dit AdWords-bureau) - og at din AdWords-konto er koblet ISBN Side 18

19 sammen med din Analytics-konto. Det øger gennemsigtigheden og du kan se præcis, hvor meget du betaler for AdWords; og hvor meget du betaler til dit bureau. Der udover kan du se, hvilke søge-ord/-fraser, der giver dig trafik, og om du tjener på det. Slutteligt kan du tage din historik med dig, hvis du skulle beslutte dig for at afbryde samarbejdet med din AdW0rdsleverandør og lad os se realiteterne i øjnene: Det er virkeligt sjældent at man beholder den samme leverandør i hele den tid, man driver en forretning. USABILITY Usability betyder brugervenlighed og jeg er nok slem til at bruge ordet usability i stedet for brugervenlighed. Du ved sikkert godt, hvad der menes med god brugervenlighed. Har du prøvet en ipod, så har du nok opdaget, at den er meget intuitiv - altså den kræver ikke så megen forklaring. Du skal gøre din hjemmeside så brugervenlig som muligt. Hver gang du sætter en forhindring op for dine brugere, forsvinder dine konverteringer som sand mellem fingrene. Ergo går det ud på at fjerne alle forhindringer på din brugers vej. FITTS, HICKS OG VADSKÆRS LOVE Indrømmet - de to første navne er lidt mere anerkendte i branchen end det sidste, men det bliver det følgende ikke mindre sandt af. Fitts lov og Hicks lov hænger sammen - og er to veldokumenterede love indenfor usability. Jeg vil ikke gå i detaljer med dem, men nøjes med at sammenfatte deres indhold. Fitts lov siger, at den tid det tager at udføre en handling (såsom et klik på en knap) afhænger af afstanden dertil og størrelsen på knappen. Det betyder kort sagt, at du skal have dine knapper i nærheden af dit produkt - og du skal lave dem store og klikbare. Hicks lov siger, at tiden det tager at tage en beslutning er omvendt proportional med antallet af valgmuligheder. I usability-sammenhæng skal du se det som: Sandsynligheden for ISBN Side 19

20 at din bruger gennemfører en handling er omvendt proportional med antallet af valgmuligheder. F.eks. stejler jeg, når jeg ser dette Der er hele tre valgmuligheder, der koster 0,- kr. Slå dem sammen og kald dem Danmark. Der udover vil jeg opfordre til at, at man bruger gynger og karussel-tankegangen og laver enhedspris på Grønland/Færøerne/Europa og siger 149,-. Hicks og Fitts love kan du hælde ned over hele dit website - og bør gøre det. Vadskærs lov siger Læs Don t Make Me Think. Det kan lyde som en joke, men hvis du adopterer forfatterens tankegang i alt hvad du gør på din hjemmeside, så er du nået så ufatteligt langt i jagten på en høj konverteringsrate. ISBN Side 20

21 FØRSTE TRIN - VIRKER DIN SIDE OVERHOVEDET? Det er sjovere at spise pandekager, end at bage dem. Det er også sjovere at bage dem, end det er at købe ind til dem. Tilsvarende er det sjovere at ordrerne vælter ind, end det er at lave konverteringsoptimering. Det er også sjovere at lave konverteringsoptimering, end det er at finde fejl på sin hjemmeside. Men der er ingen grund til at top-tune en hjemmeside, hvis den ikke virker hele vejen rundt. Så inden vi starter, skal vi sikre os, at din hjemmeside rent faktisk virker. Det lyder banalt, det indrømmer jeg, men jeg ser rigtigt mange sider, der slet ikke virker. Bevares - de virker i den browser, som ejeren har - typisk Internet Explorer 8. Men det betyder ikke, at siden virker hele vejen rundt. Den skal f.eks. også virke forstået på den måde, at Google kan læse det vigtigste indhold på din side. Den skal virke i de vigtigste mobile browsere som f.eks. iphones browser og Androids browser. Den skal også virke i andre browsere end Internet Explorer. Så allerførst skal vi lige gi din hjemmeside et serviceeftersyn. CROSS-BROWSER KOMPATIBILITET Fint ord, som du ikke behøver kende, bare du har styr på det. Det betyder kort og godt, at din side virker i forskellige browsere. Der findes forskellige services som f.eks. BrowserCam m.m., som viser dig, hvordan siden ser ud i forskellige browsere. Det er desværre bare ikke nok. Du er nødt til at få startet browseren op - og surfe rundt på siden. Prøv at lave en søgning. Gennemfør et køb og sørg for at klikke dig ind på forskellige sider og tilbage igen. Du bør som minimum checke siden i Internet Explorer 7 og 8, Firefox 3 og Safari 4 og 5 samt Opera 10. Kedeligt ja - men det kan betyde at kæmpe økonomiske gevinster går din næse forbi, hvis din side ikke virker i f.eks. Firefox (det kan nemt betyde 15-20% af dine besøgende). Siden behøver ikke nødvendigvis at se ens ud i både Safari og Internet Explorer - men de mest grundlæggende funktioner skal altså virke i begge browsere. ISBN Side 21

22 Her kan du se et eksempel på Faktorfobi som den ser ud i Firefox - og som den ser ud i Internet Explorer. Den er ikke nær så køn i Internet Explorer, men den virker (og når Internet Explorer 9 kommer, så bliver det langt bedre). Sådan ser Faktorfobi ud i Safari, Firefox og Chrome Og her er hvordan Internet Explorer brugerne ser den. I mange år var der flere netbanker, der ikke virkede på Apple computere eller computere med Linux. På flere hjemmesider fandtes oversigter over hvilke banker, der virkede med de pågældende operativsystemer. Jeg kender adskillige, der ISBN Side 22

Kom i gang med Adwords

Kom i gang med Adwords Kom i gang med Adwords Guide fra AdwordsForum skrevet af Jan P. Olsen Er du parat til at få del i alle de fordele Google Adwords kan give? Googles søgemaskine er i dag en af de mest besøgte websites overhovedet

Læs mere

Aaby Advice Online Strategi, konceptet.

Aaby Advice Online Strategi, konceptet. Aaby Advice Online Strategi, konceptet. Online strategi Måling og analyse Forbedringsforslag Løbende opfølgning ONLINE STRATEGI Vi sætter os ind i jeres situation internt (teknisk setup, organisationen

Læs mere

10 grunde til hvorfor din hjemmeside ikke giver nok kunder!

10 grunde til hvorfor din hjemmeside ikke giver nok kunder! 10 grunde til hvorfor din hjemmeside ikke giver nok kunder! Jacob Elton og Martin Bengaard Jensen og Jensen Marketing ApS People search for information - to find solutions. When they do and it fits their

Læs mere

Succes online Træning #3

Succes online Træning #3 Succes online Træning #3 #3 Skab mere trafik Agenda Siden sidst Sådan skaber I mere trafik Gør som i plejer Gør det nye Afslutning Salgskanaler Hvad virker? Online markedsføring Webshop/ -site Søge AdWords

Læs mere

Velkommen til. Tim Nybro Hansen

Velkommen til. Tim Nybro Hansen Velkommen til Tim Nybro Hansen Dagens Agenda Kl. 16.00 Velkomst 1. Hvorfor optimere en hjemmeside? 2. Statistik & konverteringsoptimering 3. Skab tillid online Kl. 17.00 - Pause Kl. 17.10 4. Gennemgang,

Læs mere

Trin for trin guide til Google Analytics

Trin for trin guide til Google Analytics Trin for trin guide til Google Analytics Introduktion #1 Opret bruger #2 Link Google Analytics til din side #3 Opret konto #4 Udfyld informationer #5 Gem sporings id #6 Download WordPress plugin #7 Vent

Læs mere

Seminar Google Analytics. Google Analytics. Novicell - Præsenteret af Martin Skøtt - @martinskott

Seminar Google Analytics. Google Analytics. Novicell - Præsenteret af Martin Skøtt - @martinskott Google Analytics Novicell - Præsenteret af Martin Skøtt - @martinskott 1 Agenda Basis Analytics Hvem er dine kunder? Find potentialet Rapporteringer Mål på indsatsen Næste version 10 gode råd 2 Hvad er

Læs mere

Basic Analytics. Martin Skøtt, Online Marketingchef, Novicell @martinskott

Basic Analytics. Martin Skøtt, Online Marketingchef, Novicell @martinskott Basic Analytics Martin Skøtt, Online Marketingchef, Novicell @martinskott Agenda Praktisk information Kort om Novicell Intro til web analytics Introduktion til Analytics Afrunding Spørg løs undervejs Kort

Læs mere

Giv mig 5 minutter til at forklare...

Giv mig 5 minutter til at forklare... Daniel Brandt Introduktion Introduktion til online marketing er alt, hvad du foretager dig på internettet med din forretning. Din hjemmeside er typisk der, dine salg kommer fra, derfor skal den være overskuelig

Læs mere

Google AdWords Advanced

Google AdWords Advanced Google AdWords Advanced Novicell Præsenteret af Martin Skøtt 1 Dagens Agenda Quality Score & AdWords basic Struktur & keywords Enhanced kampagner Enheder, planlægning, geografi & mobil. Dynamiske annoncer

Læs mere

8 tips og tricks der sender din webshop i superligaen

8 tips og tricks der sender din webshop i superligaen 8 tips og tricks der sender din webshop i superligaen Indhold Intro Kend dine besøgende Gør valget simpelt og vind kunder Sådan får du en optimeret kategoriside Eksempler på to gode kategorisider Brug

Læs mere

Google. SEO, AdWords og Analytics. Thomas T. Sloth - www.i-strategi.dk

Google. SEO, AdWords og Analytics. Thomas T. Sloth - www.i-strategi.dk Google SEO, AdWords og Analytics Google Engage Dagens agenda Google styrer! SEO Gratis markedsføring AdWords Betalte annoncer Analytics Mål eller dø! Google styrer Hvis du findes på Google, findes du!...

Læs mere

marketing center split tests Leads

marketing center split tests Leads Viden er magt OG PENGE PÅ BUNDLINJEN online marketing center split tests Leads Profiles Reports Vi er trådt ind i en ny fase af web-alderen! Det med at sjusse os frem til, hvad vi tror, der virker, holder

Læs mere

OPRINDELSE. Ordet blog har sin oprindelse i. Weblog

OPRINDELSE. Ordet blog har sin oprindelse i. Weblog OPRINDELSE Ordet blog har sin oprindelse i Weblog OPRINDELSE blog: a website that contains an online personal journal with reflections, comments and often hyperlinks provided by the writer - Merriam-Webster

Læs mere

Analytics for virksomheder

Analytics for virksomheder Analytics for virksomheder Agenda Hvorfor webanalyse? Datakvalitet Saml data ét sted Værdi Kampagnesporing Mobil trafik Spørgsmål Jacob Worsøe Online marketing specialist webdanmark.com Etableret 1998

Læs mere

10 gode grunde til at prioritere online i markedsføringsplanen. Jan Mortensen - SearchAcademy.dk IAA Kolding 18. juni 2009

10 gode grunde til at prioritere online i markedsføringsplanen. Jan Mortensen - SearchAcademy.dk IAA Kolding 18. juni 2009 10 gode grunde til at prioritere online i markedsføringsplanen Jan Mortensen - SearchAcademy.dk IAA Kolding 18. juni 2009 Men først lidt om mig selv Jan Mortensen Arbejdet med online markedsføring siden

Læs mere

Online Marketing. Online marketing

Online Marketing. Online marketing Online marketing 1 Agenda Kort om Novicell Track det i Google Analytics Google AdWords Søgemaskineoptimering Noget med hjem og viden fremover 2 Om Novicell 3 Alt kan og bør trackes! - Google Analytics

Læs mere

Digital Marketing Strategi

Digital Marketing Strategi Digital Marketing Strategi Strategi Demografi Konkurrence SEO Sociale medier Content marketing SEM Email marketing Test og mål Forfattet af Lars Niehues Møllebro Side 1 af 11 Strategi Hvor befinder mit

Læs mere

sådan får du succes med dit nyhedsbrev

sådan får du succes med dit nyhedsbrev sådan får du succes med dit nyhedsbrev AUGUST 2014 Copyright 2014tt easynet ApS Opbyg databasen find et bedre navn PLAN- LÆG OFF- LINE LANDINGSside succes Foretag målinger LOKkemiddel konvertering FOKUSÉR

Læs mere

Analytics for webshops

Analytics for webshops Analytics for webshops Agenda Hvorfor webanalyse? Korrekt opsætning Opsætning af mål E-handelssporing Saml data ét sted Kampagnesporing Evaluering af trafikkilder Evaluering af AdWords kampagner Evaluering

Læs mere

Annoncer på internettet, der købes via Google Adwords. Bruges til at få et produkt højere op i søgeresultaterne på Google.

Annoncer på internettet, der købes via Google Adwords. Bruges til at få et produkt højere op i søgeresultaterne på Google. Marketing A-Z Marketingbegreb Betydning A Adwords Annoncer på internettet, der købes via Google Adwords. Bruges til at få et produkt højere op i søgeresultaterne på Google. B Branding Signalerer, hvad

Læs mere

Du har det sikkert på samme måde. Online marketing er en jungle og uigennemskueligt og du har helt ret.

Du har det sikkert på samme måde. Online marketing er en jungle og uigennemskueligt og du har helt ret. Indledning Jeg ved at halvdelen af mine marketingkroner er spildt jeg ved bare ikke hvilken halvdel! Du har det sikkert på samme måde. Online marketing er en jungle og uigennemskueligt og du har helt ret.

Læs mere

RÅD TIL BEDRE MARKEDSFØRING. Overblik - Tryghed - Sikkerhed

RÅD TIL BEDRE MARKEDSFØRING. Overblik - Tryghed - Sikkerhed RÅD TIL BEDRE MARKEDSFØRING Overblik - Tryghed - Sikkerhed OM SØGEMEDIER RÅD TIL BEDRE MARKEDSFØRING Søgemedier A/S er et rådgivnings- og mediehus beliggende i Aarhus og København. Vi lever af at optimere

Læs mere

Modul 1: Online tilstedeværelse -Hvordan bygger jeg en hjemmeside og hvad skal den gøre for mig?

Modul 1: Online tilstedeværelse -Hvordan bygger jeg en hjemmeside og hvad skal den gøre for mig? Få flere kunder Modul 1: Online tilstedeværelse -Hvordan bygger jeg en hjemmeside og hvad skal den gøre for mig? Modul 2: Få flere kunder -Hvordan får jeg mine besøgende konverteret til nye kunder og bundlinje?

Læs mere

Bliv opdaget på Internettet! - 10 gode råd til at optimere din hjemmeside til søgemaskiner

Bliv opdaget på Internettet! - 10 gode råd til at optimere din hjemmeside til søgemaskiner Bliv opdaget på Internettet! - 10 gode råd til at optimere din hjemmeside til søgemaskiner Af Henrik Bro og Martin T. Hansen I har måske allerede en flot, og informativ hjemmeside. Og alle jeres kursister

Læs mere

Tjek-liste. Har du styr på dine digitale vaner og værktøjer? Tjeklisten er udarbejdet af Karin Høgh og Lisbeth Scharling

Tjek-liste. Har du styr på dine digitale vaner og værktøjer? Tjeklisten er udarbejdet af Karin Høgh og Lisbeth Scharling Tjek-liste Har du styr på dine digitale vaner og værktøjer? Det har jeg styr på Kan vente Haster Tjeklisten er udarbejdet af Karin Høgh og Lisbeth Scharling Sådan bruger du tjeklisten: Bruge en times tid

Læs mere

Plant nu - Høst senere

Plant nu - Høst senere 1 Plant nu - Høst senere Af Mohammed & Hussein 2014 Mohammed & Hussein. Alle rettigheder forbeholdes. Uautoriseret kopiering eller distribution af dette materiale i enhver form er strengt forbudt. Lovovertrædere

Læs mere

Markedsføringspakker

Markedsføringspakker Markedsføringspakker NÅR VORES KUNDER HAR SUCCES, HAR VI SUCCES SEO Gruppen Slotsgade 20C 2.sal TH Odense C 5000 Tlf: +45 78 77 97 10 E-mail: kontakt@seogruppen.dk Basis Markedsføringspakke 4.000,- kr.

Læs mere

Markedsføring og e-handel

Markedsføring og e-handel Eniro Danmark A/S Markedsføring og e-handel Lederanalyse blandt små og mellemstore private virksomheder Figurrapport, landsdele 14.11.2014 Indhold Om analysen... 3 Resultater... 4 Spørgsmål 1 - Hvor stor

Læs mere

Sådan kommer du igennem din blogs 5 stadier i opstartsfase

Sådan kommer du igennem din blogs 5 stadier i opstartsfase Sådan kommer du igennem din blogs 5 stadier i opstartsfase Nogle af de absolut skarpeste bloggere tjener over 100.000 i måneden, men det er typisk på den internationale scene, men her i Danmark har vi

Læs mere

Pengetræet: Adsense Hvordan jeg tjener over 20.000 kr. om måneden med AdSense

Pengetræet: Adsense Hvordan jeg tjener over 20.000 kr. om måneden med AdSense Pengetræet: Adsense Hvordan jeg tjener over 20.000 kr. om måneden med AdSense Bemærk venligst, at meget af denne publikation er baseret på personlige erfaringer og anekdotiske bevismateriale. Selv om forfatteren

Læs mere

Forstå brugbarheden af Google Analytics på 10 minutter

Forstå brugbarheden af Google Analytics på 10 minutter Forstå brugbarheden af Google Analytics på 10 minutter Hvad er Google Analytics? Hvem kan bruge det? Hvad kan Google Analytics bruges til? Google Analytics viser dig hvor dine kunder har fundet frem til

Læs mere

Konverteringsoptimering. Martin Skøtt Online marketingchef @martinskott

Konverteringsoptimering. Martin Skøtt Online marketingchef @martinskott Martin Skøtt Online marketingchef @martinskott 1 Agenda Hvad er konverteringsoptimering? Hvordan vælges emner? Brugertests Splittests Social proof Kommunikation 10 gode råd Hvad er konverteringsoptimering?

Læs mere

Sociale Medier & SEO-pakker: Karakteristikker

Sociale Medier & SEO-pakker: Karakteristikker Sociale Medier & SEO-pakker: Karakteristikker Account Mananger Vi tilbyder en engageret kundechef, som er tilgængelig i kontortiden via telefon, e-mail og Skype for at løse enhver problemstilling. Kundechefen

Læs mere

INDHOLDSFORTEGNELSE. Googles historie... Forord KAPITEL TO... 19. Introduktion til Google AdWords. Opret din AdWords-konto

INDHOLDSFORTEGNELSE. Googles historie... Forord KAPITEL TO... 19. Introduktion til Google AdWords. Opret din AdWords-konto INDHOLDSFORTEGNELSE Googles historie... Forord KAPITEL ET... 9 Introduktion til Google AdWords Hvad er en søgemaskine?... 10 Hvad er Google AdWords?...11 Eksempel på en AdWords-annonce... 12 Googles partnernetværk...

Læs mere

WEBINAR KEYWORDANALYSEN BASEN FOR SEO. 21. oktober 2015

WEBINAR KEYWORDANALYSEN BASEN FOR SEO. 21. oktober 2015 WEBINAR KEYWORDANALYSEN BASEN FOR SEO 21. oktober 2015 www.mono.net SEO STARTPAKKE Mono s SEO-specialister optimerer: Meta titler Meta beskrivelser Sideadresser (UR) ALT tags på billeder Sideoverskrifter

Læs mere

Agenda. Præsentation af Dynamicweb og Novicell. Marked og trends for e-handel. Online Marketing Center. 3 cases på 20 min. Spørgsmål og feedback

Agenda. Præsentation af Dynamicweb og Novicell. Marked og trends for e-handel. Online Marketing Center. 3 cases på 20 min. Spørgsmål og feedback Through loyal and certified partners we deliver products for sales and online marketing - fast, inexpensive and ready to use. Our products help businesses make and save money. make and save money Agenda

Læs mere

17 METODER TIL SUCCESFULD ONLINE OG OFFLINE MARKEDFØRING MED GAVEARTIKLER

17 METODER TIL SUCCESFULD ONLINE OG OFFLINE MARKEDFØRING MED GAVEARTIKLER 17 METODER TIL SUCCESFULD ONLINE OG OFFLINE MARKEDFØRING MED GAVEARTIKLER Indholdsfortegnelse INTRODUKTION...3 ONLINE MARKEDSFØRING MED GAVEARTIKLER...4 Promovér din virksomheds hjemmeside...4 Konkurrencer...4

Læs mere

Inden vi starter: Følg novicell på @novicelldk Check-ind på FB fb.com/novicelldk Få vores nyhedsbrev: http://www.novicell.

Inden vi starter: Følg novicell på @novicelldk Check-ind på FB fb.com/novicelldk Få vores nyhedsbrev: http://www.novicell. Inden vi starter: Følg novicell på @novicelldk Check-ind på FB fb.com/novicelldk Få vores nyhedsbrev: http://www.novicell.dk/blog/nyhedsbrev 15 Online Marketingtips i 2015 Martin Skøtt, Online Marketingchef,

Læs mere

Online annoncering. Online annoncering. Snak om emnet og med andre på #novicell

Online annoncering. Online annoncering. Snak om emnet og med andre på #novicell Online annoncering Snak om emnet og med andre på #novicell 1 Agenda Facebook LinkedIn Banner & IP-baseret Affiliate AdWords Tracking 2 CPC (Cost Per Click ~ Pris pr. klik) TBF er CPM (Cost Per Thousand

Læs mere

INFLUENCERS. Nemt igang på internettet. Kom hurtigt igang med det du er god til. Klar, start! w w w. i n f l u e n c e r s. d k

INFLUENCERS. Nemt igang på internettet. Kom hurtigt igang med det du er god til. Klar, start! w w w. i n f l u e n c e r s. d k INFLUENCERS Nemt igang på internettet Kom hurtigt igang med det du er god til Klar, start! w w w. i n f l u e n c e r s. d k STOR effekt - billig løsning Hej, jeg hedder Anders Søndergaard, og jeg er selvstændig

Læs mere

Online men hvordan får vi trafik?

Online men hvordan får vi trafik? Online men hvordan får vi trafik? Trafik handler om at få besøgende ind på webshoppen. Grundlæggende vil vi naturligvis gerne have så mange besøgende som muligt, idet en besøgende er en potentiel kunde.

Læs mere

Fra 0-100 km/t Sådan fik vi succes online

Fra 0-100 km/t Sådan fik vi succes online Fra 0-100 km/t Sådan fik vi succes online Taler: IT-/Marketing Chef hos Cykelpartner.dk Program Hvem er? Hvem er Cykelpartner.dk? Kundeservice CPA / Affiliate marketing CPC / Adwords, Facebook Ads, Bing

Læs mere

Gennemgang af de vigtigste elementer i. Jan Mortensen - SearchAcademy.dk IAA 13. maj 2009

Gennemgang af de vigtigste elementer i. Jan Mortensen - SearchAcademy.dk IAA 13. maj 2009 Gennemgang af de vigtigste elementer i online markedsføring Jan Mortensen - SearchAcademy.dk IAA 13. maj 2009 Hvem f.. er Jan Mortensen? Jan Mortensen Arbejdet med online markedsføring siden 1995 M&P e-marketing

Læs mere

Hvad kan vi lære af online julehandlen 2013?

Hvad kan vi lære af online julehandlen 2013? Hvad kan vi lære af online julehandlen 2013? December måned, online butikkernes travleste tid, er forbi, og derfor har vi hos webbureauet webdanmark.com analyseret på tallene og identificeret 5 vigtige

Læs mere

kollegiekokkenet.tmpdesign.dk Side 1

kollegiekokkenet.tmpdesign.dk Side 1 kollegiekokkenet.tmpdesign.dk Side 1 Indholdsfortegnelse Forord 3 Problemformulering 4 Udviklingsmetode 5 Tidsplan 6 Målgruppe 7 Design brief 8 Logo 10 Typografi og farve 11 Navigationsdiagram 12 Usecase

Læs mere

Quick Guide til bedre online markedsføring MERSALG. med b2b webshop. Start her med et par gode råd og få flere hos Idé Bureauet Reklame & Marketing

Quick Guide til bedre online markedsføring MERSALG. med b2b webshop. Start her med et par gode råd og få flere hos Idé Bureauet Reklame & Marketing Quick Guide til bedre online markedsføring MERSALG med b2b webshop Start her med et par gode råd og få flere hos Idé Bureauet Reklame & Marketing HVORDAN... Hvordan skaber man mersalg? 1 Varen skal være

Læs mere

GRAFISK PRODUKTION OG WORKFLOW. Hjemmeside til Team Brügger

GRAFISK PRODUKTION OG WORKFLOW. Hjemmeside til Team Brügger GRAFISK PRODUKTION OG WORKFLOW Hjemmeside til Team Brügger DITTE MADSEN - SVENDEPRØVE - 2015 KUNDEPROFIL Team Brügger er en frisørsalon i Aars. Indehaveren Gitte Brügger startede salonen op sammen med

Læs mere

Facebook guide for begyndere

Facebook guide for begyndere Facebook guide for begyndere Facebook er stor Facebook er ikke bare kraftfuldt. Det er fleksibelt. Ligegyldigt hvilken type virksomhed du kører, er der nok af forskellige markedførings-muligheder som du

Læs mere

Et krav til portfolien var at det skulle udvikles fra bunden uden brug af CSS-frameworks, samt HTML og CSS skulle valideres uden fejl.

Et krav til portfolien var at det skulle udvikles fra bunden uden brug af CSS-frameworks, samt HTML og CSS skulle valideres uden fejl. Indledning Mit sidste projekt her på 1.semester gik ud på at jeg skulle lave et redesign af mit første portfolio, som jeg lavede i starten af semesteret. Formålet var at vise hvad jeg havde lært siden

Læs mere

Bliv synlig på nettet!

Bliv synlig på nettet! Bliv synlig på nettet! Østfyns Erhvervsråd Sinatur Hotel Storebælt Nyborg d. 8. september 2015 Sanne Schibsbye IBIZ-Center sanne@ibiz-center.dk +45 7220 1751 Morgenens program Introduktion til online synlighed

Læs mere

DM14 37 konkrete tips til webshoppen Bjarke Bekhøj / Compell

DM14 37 konkrete tips til webshoppen Bjarke Bekhøj / Compell DM14 37 konkrete tips til webshoppen Bjarke Bekhøj / Compell Hvem er jeg? Bjarke Bekhøj, Direktør i Compell (http://www.compell.dk) 5 års erfaring med strategisk online forretningsudvikling 15 års erfaring

Læs mere

Her vil jeg gerne være Det er sådan dine kunder skal tænke

Her vil jeg gerne være Det er sådan dine kunder skal tænke Her vil jeg gerne være Det er sådan dine kunder skal tænke I denne gennemgang lægger vi vægt på hjemmesidens opbygning. For at få det optimale udbytte af en hjemmeside skal mange elementer spille sammen.

Læs mere

TRIN TIL ØGET OMSÆTNING.

TRIN TIL ØGET OMSÆTNING. 3 TRIN TIL ØGET OMSÆTNING. Tlf. 70 268 264 info@relationwise.dk København - London - Stockholm Introduktion Loyalitets-guruen Frederick Reichheld beskriver, at loyale kunder er en fantastisk profit-generator,

Læs mere

Konkurrencer NONSTOP. Motivation & problemfelt

Konkurrencer NONSTOP. Motivation & problemfelt Konkurrencer NONSTOP Nye konkurrencer Hver dag Motivation & problemfelt Dette er et oplæg til den mundtlige eksamen i Innovation & Markedsføring. I det følgende vil jeg beskrive forretningsplanen for Konkurrencer

Læs mere

Google AdWords. Opsætning af effektive Google Adwords kampagner

Google AdWords. Opsætning af effektive Google Adwords kampagner Google AdWords Opsætning af effektive Google Adwords kampagner ------------------------------------------------------------------ Underviser: Andreas Solgaard fra Beruf Programmet for i dag: Hvad er AdWords

Læs mere

få en ny og bedre hjemmeside på få minutter Quick guide Del denne quick guide med alle som har glæde af en ny og bedre hjemmeside

få en ny og bedre hjemmeside på få minutter Quick guide Del denne quick guide med alle som har glæde af en ny og bedre hjemmeside få en ny og bedre hjemmeside på få minutter Quick guide Del denne quick guide med alle som har glæde af en ny og bedre hjemmeside 1 Alle har ret og råd til en professionel hjemmeside på få minutter GoMinisite

Læs mere

Synliggør din virksomhed via de digitale medier. Ishøj, 2. maj 2013 ved Vækstkonsulent Per Nygaard

Synliggør din virksomhed via de digitale medier. Ishøj, 2. maj 2013 ved Vækstkonsulent Per Nygaard Synliggør din virksomhed via de digitale medier Ishøj, 2. maj 2013 ved Vækstkonsulent Per Nygaard Agenda Tidens tendenser i markedsføring Sociale medier, big data og indholdsmarkedsføring Behøver jeg så

Læs mere

HVAD ER SEO? HVORFOR ER SEO VIGTIGT? 1. FIND INDLÆGGETS SØGEORD 2. INSTALLER PLUGINNET YOAST SEO

HVAD ER SEO? HVORFOR ER SEO VIGTIGT? 1. FIND INDLÆGGETS SØGEORD 2. INSTALLER PLUGINNET YOAST SEO 1 / 6 HVAD ER SEO? SEO betyder Search Engine Optimization, og det er en betegnelse for, at man søgemaskineoptimerer sin hjemmeside for at gøre den mere synlig i de forskellige online søgemaskiner, f.eks.

Læs mere

Forord Når du vil starte webshop

Forord Når du vil starte webshop Forord Når du vil starte webshop Hos Danhost er vi eksperter inden for e-handel på tværs af mange brancher, hvor vi har hjulpet en lang række virksomheder og private personer med etablering af deres webshop.

Læs mere

S E O d a n d O M a i n Maj 2012

S E O d a n d O M a i n Maj 2012 Maj 2012 SEO pakke 3 Sådan bestiller du 3 aparte 4 apartes SEO pakke 4 Wiseo 5 Wiseos SEO pakke 5 2 DanDomain SEO pakke DanDomain har sammen med en række samarbejdspartnere udviklet en SEO pakke til dig

Læs mere

Online tilstedeværelse

Online tilstedeværelse Online tilstedeværelse Agenda 1. Er du online? 2. Hvorfor skal du være online? 3. Mød de 3 virksomheder 4. Online strategi 5. Kommunikation på nettet 6. Sådan skaber du en hjemmeside 7. Forstå de online

Læs mere

Få optimeret dit firmas website til mobilen og styrk dit image ud af til.

Få optimeret dit firmas website til mobilen og styrk dit image ud af til. Få optimeret dit firmas website til mobilen og styrk dit image ud af til. Hvorfor? Vi danskere vil være på nettet overalt. Og det kan ses på mængden af datatrafik, vi henter og sender til og fra vores

Læs mere

15 Online Marketingtips i 2015. Martin Skøtt, Online Marketingchef, Novicell @martinskott

15 Online Marketingtips i 2015. Martin Skøtt, Online Marketingchef, Novicell @martinskott 15 Online Marketingtips i 2015 Martin Skøtt, Online Marketingchef, Novicell @martinskott Kort om Novicell Novicell er et uafhængigt it- og webbureau med 85 ansatte Fokus på online forretning Styr på projekter

Læs mere

Grundforløbsprøve Projektbeskrivelse

Grundforløbsprøve Projektbeskrivelse Grundforløbsprøve Projektbeskrivelse Webintegrator Thomas á Rógvi 221191-2505 Indholdsfortegnelse Opgaven... 3 Tidsplan... 4 Målgruppe... 5 Layout... 6 Design... 7 Fonte... 7 Browser... 7 Bilag... 8 Det

Læs mere

Vejledning til Google Analytics rapporter

Vejledning til Google Analytics rapporter Vejledning til Google Analytics rapporter Internet statistik kan godt være svært at forstå specielt hvis man ikke er vant til at arbejde med sådanne ting. For at gøre det nemmere for vores kunder at forstå

Læs mere

Roskilde Tekniske Gymnasium. Eksamensprojekt. Programmering C niveau

Roskilde Tekniske Gymnasium. Eksamensprojekt. Programmering C niveau Roskilde Tekniske Gymnasium Eksamensprojekt Programmering C niveau Andreas Sode 09-05-2014 Indhold Eksamensprojekt Programmering C niveau... 2 Forord... 2 Indledning... 2 Problemformulering... 2 Krav til

Læs mere

Projekt: Kend dine brugere. Tr09mul02 Andreas Münter Jesper Hansen Tommy Pedersen Robin Hansen

Projekt: Kend dine brugere. Tr09mul02 Andreas Münter Jesper Hansen Tommy Pedersen Robin Hansen Projekt: Kend dine brugere Tr09mul02 Andreas Münter Jesper Hansen Tommy Pedersen Robin Hansen Indholdsfortegnelse Introduktion: 3 Marketing: 3 Usability test: 4 Mockup design 6 Opsumering 7 Konklusion

Læs mere

Kort sagt: succes med netdating.

Kort sagt: succes med netdating. Indledning I denne e- bog får du en guide til, hvordan du knækker netdating koden! Du finder alt hvad du skal bruge, for at komme igang med at møde søde piger på nettet. Få f.eks. besvaret følgende spørgsmål:

Læs mere

Meget Bedre Møder. Fordi livet er for kort til dårlige møder! En gratis e-bog udgivet af Projekt Arbejdsglæde

Meget Bedre Møder. Fordi livet er for kort til dårlige møder! En gratis e-bog udgivet af Projekt Arbejdsglæde Meget Bedre Møder Fordi livet er for kort til dårlige møder! En gratis e-bog udgivet af Projekt Arbejdsglæde Sådan går du fra Til Hvad er det bedste møde du har været til? Tænk tilbage til et rigtig godt

Læs mere

SmartWeb Brugermanual

SmartWeb Brugermanual SmartWeb Brugermanual Table of Content Table of Content... 1 Best Practice SmartWeb:... 2 Implementering... 4 Egenskaber:... 5 Filer:... 7 Oprettelse af Kategori... 9 Sider og Tekster:... 11 Slideshow...

Læs mere

Charlotte F Czepluch cfc@cphbusiness.dk

Charlotte F Czepluch cfc@cphbusiness.dk SEO / sem optimering strategi forretningen Inden vi gør noget som helst andet: Venligst aflæg denne web-side et besøg: www.densnugnu.dk Faktisk - aflæg gerne denne side et besøg, når som helst i næste

Læs mere

Konceptbeskrivelse. Indledning. Konceptudvikling. Ide til zwoop. Problemstillinger i konceptet - med henblik på løsninger

Konceptbeskrivelse. Indledning. Konceptudvikling. Ide til zwoop. Problemstillinger i konceptet - med henblik på løsninger Konceptbeskrivelse Indledning Gruppen fik til opgave, at udvikle et e-commerce digitalt koncept, hvilket indledte en ide brainstorm. Der blev lagt vægt på at udvikle et koncept, som opfyldte opgavekravene,

Læs mere

Google Analytics. Værdifuld viden om din hjemmeside. Daniel Ord Rasmussen Twitter: @danielord

Google Analytics. Værdifuld viden om din hjemmeside. Daniel Ord Rasmussen Twitter: @danielord Google Analytics Værdifuld viden om din hjemmeside Daniel Ord Rasmussen Twitter: @danielord Source: https://www.flickr.com/photos/fstoaldo/7091271377 Program 1. Velkomst og intro 2. Introduktion til Google

Læs mere

Kommunikatørens. Guide til Platforme. lahme.dk

Kommunikatørens. Guide til Platforme. lahme.dk Kommunikatørens Guide til Platforme lahme.dk Kommunikatørens Guide til Platforme 2 Kære læser, Ja, måske ved du allerede alt det, jeg vil fortælle dig i det nedenstående. Måske har du slet ikke brug for

Læs mere

Grafisk produktion & workflow: Alt til forfesten

Grafisk produktion & workflow: Alt til forfesten Grafisk produktion & workflow _ 33 / 23 Grafisk produktion & workflow: Alt til forfesten Produkt _ Jeg har i længere tid gerne ville opbygge min egen webshop. september 2014 tog jeg mig sammen og opbyggede

Læs mere

15-11-2013 TANDLÆGE KAMPAGNE. Marc Sztuk, Simon Drabsch og Marcus Rasmussen

15-11-2013 TANDLÆGE KAMPAGNE. Marc Sztuk, Simon Drabsch og Marcus Rasmussen 15-11-2013 TANDLÆGE KAMPAGNE Marc Sztuk, Simon Drabsch og Marcus Rasmussen Forord Vi har tilmeldt os konkurrencen fra Tandlægeforeningen, om at lave en kampagne for at få flere unge til at tage til tandlæge.

Læs mere

Nedenstående finder du en komplet funktionsliste, på samtlige de features vi tilbyder i vores shop.

Nedenstående finder du en komplet funktionsliste, på samtlige de features vi tilbyder i vores shop. Funktionsliste webshop Nedenstående finder du en komplet funktionsliste, på samtlige de features vi tilbyder i vores shop. Vil du gerne se funktionerne an, er du mere end velkommen til at bestille en demo

Læs mere

SEO-strategi. Kunde logo

SEO-strategi. Kunde logo SEO-strategi Kunde logo Formålet SEO-strategien skal ved udførsel skabe mere trafik til KUNDE, samt styrke deres branding. SEO-strategien skal være med til at belyse nogle af de problematikker som KUNDEløser

Læs mere

Velkommen til Google AdWords for begyndere. 2011 Gorm Larsen & Zornig A/S - Not for use or distribution without written permission.

Velkommen til Google AdWords for begyndere. 2011 Gorm Larsen & Zornig A/S - Not for use or distribution without written permission. Velkommen til Google AdWords for begyndere Om IVÆKST - Etableret i 2003 som Firmastart - Offentlig-privat samarbejde Mål: at skabe vækst i nystartede og mindre virksomheder - I 2006 Relanceret - privat

Læs mere

ProspectFinder. Intelligent B2B leadgenerering

ProspectFinder. Intelligent B2B leadgenerering ProspectFinder Intelligent B2B leadgenerering 2 Kundernes købsproces har ændret sig Det kræver en ny proces for virksomheders leadgenerering IDENTIFICERING Det bliver stadig vigtigere aktivt at identificere

Læs mere

Tips & ideer om kommunikation

Tips & ideer om kommunikation Tips & ideer om kommunikation Hvis du gerne vil vide Hvad du er gået glip af de sidste mange måneder, så fortvivl ej. Her er et uddrag af de (helt gratis og ultra nyttige) nyhedsbreve, der hver måned lander

Læs mere

TESTPLAN: SENIORLANDS WEBSHOP

TESTPLAN: SENIORLANDS WEBSHOP TESTPLAN: SENIORLANDS WEBSHOP Indledning Vi vil i vores brugervenlighedsundersøgelse teste Seniorlands webshop 1. Vi vil teste hvor at webshoppen fungerer set ud fra en bruger af Internet. Vi vil blandt

Læs mere

Danhost Webshop. Bliv fundet på Google

Danhost Webshop. Bliv fundet på Google Danhost Webshop Bliv fundet på Google SEO - Søgemaskineoptimering Når du arbejder med SEO, er det med henblik på, at din hjemmeside eller webshop skal dukke op i søgeresultaterne på f.eks. Google når en

Læs mere

YouTube-annoncering. Udnyt potentialet

YouTube-annoncering. Udnyt potentialet YouTube-annoncering Udnyt potentialet Kort om mig Martin Trasmundi SEM specialist og digital rådgiver hos IIH Nordic Brænder for YouTube og video markedsføring Taget jagttegn Hvad stor er YouTube? DK s

Læs mere

...?! Make Love and Money!

...?! Make Love and Money! ...?! En sjov rejse, der startede med en bagerjomfru og endte med brok, tips, kærlighed og historien om en dyne... ...? Utrolig hvad lidt lækkert morgenbrød!? kan føre til... Hallo,hvad sker der..? En

Læs mere

Mediegruppen bevæger mennesker

Mediegruppen bevæger mennesker Mediegruppen bevæger mennesker 03 Fra ide til færdig løsning Hos Mediegruppen har vi arbejdet med internettet siden bureauets start i 1997. Vi har været med fra de traditionelle løsninger i HTML og de

Læs mere

STRATEGI UDVIKLING KOMMUNIKATION MARKETING DE FØRSTE 20 SIDER GRATIS

STRATEGI UDVIKLING KOMMUNIKATION MARKETING DE FØRSTE 20 SIDER GRATIS Det Digitale Overblik STRATEGI UDVIKLING KOMMUNIKATION MARKETING DE FØRSTE 20 SIDER GRATIS Det Digitale Overblik af Puneet Oberoi Udgivet af Softworld Kurser A/S softworld.dk telefon 7020 8055 ISBN nr.

Læs mere

INDHOLDSFORTEGNELSE. INDLEDNING... 7 Kristian Langborg-Hansen. KAPITEL ET... 9 I gang med App Inventor. KAPITEL TO...

INDHOLDSFORTEGNELSE. INDLEDNING... 7 Kristian Langborg-Hansen. KAPITEL ET... 9 I gang med App Inventor. KAPITEL TO... INDHOLDSFORTEGNELSE INDLEDNING... 7 Kristian Langborg-Hansen KAPITEL ET... 9 I gang med App Inventor Installation af App Inventor... 10 Trådløs installation... 11 Installation af emulator (Windows)...

Læs mere

Inden vi starter: Følg novicell på @novicelldk Checkind på FB fb.com/novicelldk Få vores nyhedsbrev: http://www.novicell.

Inden vi starter: Følg novicell på @novicelldk Checkind på FB fb.com/novicelldk Få vores nyhedsbrev: http://www.novicell. Inden vi starter: Følg novicell på @novicelldk Checkind på FB fb.com/novicelldk Få vores nyhedsbrev: http://www.novicell.dk/blog/nyhedsbrev Content Marketing Skriv til dine kunder og skab forretning Novicell

Læs mere

Bliv klogere på. marketing

Bliv klogere på. marketing Bliv klogere på (næsten gratis) marketing Web Grafiske løsninger Sociale medier Branding Annoncering Kontakt info Palmgren Marketing Ejer: Malene Palmgren Iværksætter her på Vækstfabrikken Kernekunderne:

Læs mere

Content Marketing Skriv til dine kunder og skab forretning

Content Marketing Skriv til dine kunder og skab forretning Content Marketing Skriv til dine kunder og skab forretning Agenda Præsentation af Novicell Sådan steger du en bøf på 58 mio. måder Content marketing strategi Content & SEO Brug content til at få flere

Læs mere

Lav en hjemme side der kan sælge fly billetter til en stor i Europa.

Lav en hjemme side der kan sælge fly billetter til en stor i Europa. EKSAMENS OPGAVE Lav en hjemme side der kan sælge fly billetter til en stor i Europa. Det første jeg startede ud med var at brainstorme hvad det var jeg skulle bruge i min side da jeg nu ved hvad den skal

Læs mere

Kom flyvende fra start

Kom flyvende fra start Kom flyvende fra start Palmgren Marketing Ejer: Malene Palmgren Iværksætter her på Vækstfabrikken Kernekunderne: Lokale virksomheder eller mindre virksomheder uden egen marketingfunktion 10 års erfaring

Læs mere

EKSEMPEL PÅ STARTVÆKST-ANALYSE (SEO + KONVERTERING)

EKSEMPEL PÅ STARTVÆKST-ANALYSE (SEO + KONVERTERING) EKSEMPEL PÅ STARTVÆKST-ANALYSE (SEO + KONVERTERING) Hvad er organisk SEO? Søgemaskineoptimering er navnet på processen, der hjælper jeres forretning til at blive placeret højere på Google. Det betyder,

Læs mere

I har ikke brug for endnu et nyt website!

I har ikke brug for endnu et nyt website! I har ikke brug for endnu et nyt website! Tusindvis af websites svæver formålsløst rundt i cyberspace. Mange af vores nye kunder har siddet med følelsen af, at de ikke fik nok ud af deres website. Og mange

Læs mere