Taktik Irontrail T

Størrelse: px
Starte visningen fra side:

Download "Taktik Irontrail T201 2014"

Transkript

1 Irontrail T VÆSKE OG SPISELIGT Væske Start med væskeblære halvt fyldt med Perpetuem. Væskeblæren skal som hovedregel fyldes (1,2 l.). Hvis behovet ikke er så stort, at jeg skal have en separat flaske til vand, så fyld væskeblæren med blanding af energidrik og vand. Drik før tørst. Jeg regner med et forbrug på ca. 400 ml. energidrik og ca. 100 ml. vand pr. time ude på ruten. Drik ml. energidrik i hvert depot foruden vand efter behov. Enkelte gange suppleres med cola, men kun når jeg virkelig har brug for afveksling fra energidrikken. Højeste behov Davos - Samedan: Naz: 1,1 l. = 1,1 l. tynd energidrik i væskeblæren. Ingen flaske. Højeste behov Samedan Savognin: Samedan: 1,8 l. = 1,2 l. energidrik i væskeblæren, og vand i flaske. Højeste behov Savognin Davos: Lenzerheide: 1,8 l. = 1,2 l. energidrik i væskeblæren, og vand i flaske. Hvis det er varmt, så vil der være behov for mere væske. Husk at massere væskeblæren og slangen ved længere stigninger så tilstopning undgås! Gels / chews Gels skal tages umiddelbart før de kraftigste stigninger, samt løbende, når der er behov for at få et skud hurtige kulhydrater. Jeg skal tage de gels, som jeg kan få med fra depoterne, men selv have langt de fleste gels med fra start og i dropbags. Vægtberegningerne er baseret på, at jeg har Torq 45 ml. gels med fra start / dropbags, og at jeg kan få 1 2 gels med fra nogle få depoter. En del gels til brug efter Samedan skal være med koffein, men jeg skal holde mig under 400 mg. koffein pr. døgn for at undgå forgiftning. Husk, at hvis jeg tager cola i depoterne, får jeg en del koffein her fra. Hvor mange gels med koffein jeg kan indtage, afhænger af koffeinindholdet i hver gel (svinger mellem 20 og 100 mg. pr. gel), og af hvor meget cola jeg drikker. Chews / Chomps kan bruges i stedet for gels for at skabe afveksling. De tager lidt længere tid og er lidt sværere at indtage, og kan sætte sig lidt fast i tænderne, men smager bedre og kan deles op, så man spiser mere løbende end med gels (½ pk. chews/chomps = ). Energibar Energibarer bruges (pga. et godt forhold mellem KCAL og vægt) til at standse sult på de længste delstræk og til at tilføre protein, hvorfor de skal være med højt proteinindhold. Jeg kan kun spise energibar, når der er relativt fladt. Salttabletter Elektrolytbehovet dækkes generelt af energidrikken og den faste føde, men tag enkelte salttabletter med og flere hvis solen skinner meget. Andet spiseligt Hav noget lækkert (mandler, tørret frugt, hvid chokolade) liggende i begge dropbags til at spise imens jeg er i depotet (evt. også til at tage med). I depoterne Generelt skal jeg indtage al den energi, som jeg kan få fat på. Når der er sandwich, pasta, suppe, mv., så skal jeg tage af det. Hvis det regner / er koldt og specielt om natten, så skal jeg tage varm væske i depotet og med videre, hvis det er muligt. Gå ikke ud af et depot uden at være sikker på, at jeg har nok væske og energi til at komme til næste depot. Lad være med at sidde ned i depoterne, selv om det er fristende! 4. august S i d e

2 Davos Samedan (56 km. / hm. / hm.) 12 timer, 5 depoter Gels / chews (uden koffein) Energibar (halve barer) 1 efter Eggen (inden 1. depot) 1 ved Tuors Davant (ned fra bjerg 2) 2 inden Sertigpass (top bjerg 1) 1 ved Punt Tranter ils Crap 1 før Kesch (bjerg 2) 1 ved Crap Alv (bjerg 3) 1 før Punts d Alp (ned bjerg 2) 1 inden Spinas 2 inden Fuorcla Crap Alv (bjerg 3) 1 lige inden Marguin (bjerg 4) i reserve. 2 kan fås i depot 2 stk. (140 g.) = 6 gels (235 g.) og 1 pk. chews (67 g.) = 410 g. I dropbag i Samedan: Til udskiftning af indhold i rygsæk: 3,3 Ah. batteri, Gels (2 ekstra ift. nedenstående), energibar (2 ekstra ift. nedenstående), salttabletter, toiletpapir, Compeed, skraldepose. ½ l. flaske med vand + 2 breve energidrikpulver. Hvis meget vådt: strømper. Skiftetøj Sko, strømper, undertrøje, underbukser, t-shirt, tights. Øvrigt til brug i depotet: Solcreme, gaffertape, kabelstrips, saks/lommekniv, elastik til brillerne, vaseline, nål til vabler, Compeed, kuldespray/creme. Guf og ½ l. kakaomælk. Samedan Savognin (81 km. / hm. / hm.) 20 timer, 6 depoter Gels / chews (nogle med koffein) Energibar (halve barer) 2 inden Muottas Muragi (bjerg 5) 1 ved Muottas Muragi (bjerg 5) 1 inden Chamanna Segantini (bjerg 6) 1 Pontresina Roseg 1 inden Pontresina 1 ved Sils (efter bjerg 7) 2 ml. Roseg og Fuorcla Surlej (bjerg 7) 1 ved La Motta (efter bjerg 8) 1 ml. Fuorcla Surlej og Sils (efter bjerg 7) 1 mellem Alp Natons og Kanonensattel (før bjerg 10) 1 ved Isola 1 efter Falotta (bjerg 11) 2 inden Lunghinpass (bjerg 8) 1 ved Murtér (bjerg 9) 1 inden Kanonensattel (bjerg 10) 1 inden Falotta (bjerg 11) 1 ved Barteg i reserve. 3 kan fås i depot 3 stk. (210 g.) = 9 gels (423 g.) og 2 pk. chews (134 g.) = 557 g. I dropbag i Savognin: Til udskiftning af indhold i rygsæk: 6,6 Ah batteri, gels (2 ekstra ift. nedenstående), energibar (2 ekstra ift. nedenstående), salttabletter, toiletpapir, Compeed, skraldepose, trøje. ½ l. vand + 2 breve energidrikpulver. Evt. pandelampe inkl. ekstra batteri. Hvis meget vådt: strømper. Skiftetøj Sko, strømper, undertrøje, underbukser, t-shirt, tights. Evt. trøje Øvrigt til brug i depotet: Solcreme, gaffertape, kabelstrips, saks/lommekniv, elastik til brillerne, vaseline, nål til vabler, Compeed, kuldespray/creme. Guf og ½ l. kakaomælk Savognin - Davos (65 km. / hm. / hm.) 19 timer, 6 depoter Gels / chews (nogle med koffein) Energibar (halve barer) 1 ved Salouf 1 ved Del 1 ved Zorten 1 efter Alvaschein 1 efter Lain (bjerg 12) 1 efter Urdenfürggli (efter bjerg 13) 3 før Urdenfürggli (top bjerg 13) 1 ved Medergen (bjerg 16) 2 ved Weisshorn (top bjerg 15) 1 efter Furggaalp (bjerg 16) 1 inden Strelapass (top bjerg 17) 1 på vej ned fra Strelapass i reserve. 2 kan fås i depot 2 stk. (140 g.) = 7 gels (329 g.) og 2 chews (134 g.) = 463 g. Vægtberegninger foretaget ud fra Torq 45 ml. gels (47 g./gel), GU Chomps (67 g/pk.) og Clif Bar 68 g. (70 g./bar) 4. august S i d e

3 TØJ OG UDSTYR RYGSÆK Salomon S-Lab XA 12 Set inkl. væskeblære, fløjte (krav) og affaldsholder fra UTMB SKO Afhænger af vejret. Som udgangspunkt: Saucony Xodus 4.0 Hvis meget vådt: Salomon S-Lab XT-6 Softground Hvis meget tørt: Pearl Izumi Trail M2 TØJ Strømper: CEP Underbukser: Odlo Tights: Gore X-Run ¾ Undertrøje: Falke Cool T-shirt: OMM Løse ærmer: Compressport Gaiters: Dirty Girl Knæremme: Select Jakke: Haglöff Ozo (krav) Trøje: North Face (krav) Kasket: Salomon (krav) Hue: Fusion Handsker: Newline (anbefalet) Bukser: Inov8 Mistlite 130 (krav) Nummerholder Evt.: Gore X-Run vindvest eller Salomon jakke Evt.: Buff: Uld eller fra Hammer Trail Hertil kommer skiftetøj og skiftesko i begge dropbags VÆSKE Væskeblære med 1,2 l. energidrik (Perpetuem fra start samt efter Samedan og Savognin). 1 løs flaske med vand. ½ l. kakaomælk i hver dropbag til at drikke i depotet. UDSTYR Gels, chews og energibarer Kop: Light My Fire (krav) Mobiltelefon (krav) Pandelampe: Lupine Piko X (krav) Batterier til pandelampe sæt1: 2*3,3 Ah og 1*0,8 Ah. Batterier til pandelampe sæt 2: 6,6 Ah og 0,8 Ah. (krav) Nummerholder Stave: Black Diamond Ultra Distance (anbefalet) Nødtæppe (krav) Selvklæbende elastikbind (krav) Compeed plaster Fløjte (krav) Kørekort, Visa-kort og 50 CHF-seddel Affaldsholder Vaseline i pose eller Bodyglide stift Toiletpapir i pose Nål til vabler Salttabletter GPS-tracker (udleveres) (krav) Rutekort (udleveres) (krav) 4. august S i d e

4 DELSTRÆK 1: DAVOS SERTIG DÖRFLI Km. akkumuleret 0 11 km. Delstrækkets km. 11 km. Højdemeter m. / - 70 m. Gns. højdeforskel 4 % Højde start / slut m. Fra en lavtliggende dal til en højere liggende dal og op gennem denne Stier Forventet tid etapen 83 min. (7,5 min./km.) Tidspunkt Start: Torsdag kl Slut: Torsdag kl min. depot I alt: 1 t. 26 min. Dagslys en del i skov Brug ikke for mange kræfter. Drikke før tørst Løb i eget tempo. Sørg for at få drukket. Km. til næste depot 11 km. / 1 bjerg / 2 t. 26 min. B (kun banan). 1,0 l. DELSTRÆK 2: SERTIG DÖRFLI SERTIGPASS (BJERG 1) Km. akkumuleret km. Delstrækkets km. 7 km. Højdemeter m. / - 0 m. Gns. højdeforskel 13 % Højde start / slut m. Gennem dal og op af bjerg til bjergpas Stier / alpine stier Forventet tid etapen 102 min. (15 min./km.) Tidspunkt Start: Torsdag kl Slut: Torsdag kl I alt: 3 t. 8 min. Dagslys Tynd luft udsat for vejr og vind Tilpas tøjet. Tag den med ro tempoet skal være lavere end jeg har lyst til 2 gels Km. til næste depot 4 km. / 44 min. DELSTRÆK 3: SERTIGPASS KESCH (BJERG 2) Km. akkumuleret km. Delstrækkets km. 4 km. Højdemeter m. / m. Gns. højdeforskel 13 % Højde start / slut m. Ned fra og op til bjergpas Alpine stier Forventet tid etapen 44 min. (11 min./km.) Tidspunkt Start: Torsdag kl Slut: Torsdag kl depot 4 min. I alt: 3 t. 56 min. Dagslys Dårlige stier. Højt oppe, tynd luft. Vindudsat. Måske sne Nyd naturen, men undgå at skvatte! Km. til næste depot 12 km. / 1 t. 58 min. B. 0,8 l. 4. august S i d e

5 DELSTRÆK 4: KESCH PUNTS D ALP Km. akkumuleret km. Delstrækkets km. 5 km. Højdemeter + 0 m. / m. Gns. højdeforskel 17 % Højde start / slut m. Ned af bjerg Alpine stier Forventet tid etapen 57 min. (11 min./km.) Tidspunkt Start: Torsdag kl Slut: Torsdag kl I alt: 4 t. 53 min. Dagslys lidt skov Stejlt nedad på dårlige stier. Højt oppe. Pas på fødderne hellere langsomt end at skvatte. Km. til næste depot 7 km. / 1 t. 1 min. DELSTRÆK 5: PUNTS D ALP BERGÜN Km. akkumuleret km. Delstrækkets km. 7 km. Højdemeter + 35 m. / m. Gns. højdeforskel 7 % Højde start / slut m. Ned gennem dal Stier små stier Barriere slut delstræk Torsdag kl Forventet tid etapen 61 min. (8,7 min./km.) Tidspunkt Start: Torsdag kl Slut: Torsdag kl depot 6 min. I alt: 5 t. 59 min. Buffer: 2 t. 46 min. Dagslys. En del skov og i bund af kløft Nedad på stier, der kan være dårlige Tag den med ro. Pak evt. stavene væk når terrænet flader ud. ½ energibar Km. til næste depot 6 km. / 1 t. 13 min. A. 0,4 l. DELSTRÆK 6: BERGÜN NAZ Km. akkumuleret km. Delstrækkets km. 6 km. Højdemeter m. / - 23 m. Gns. højdeforskel 7 % Højde start / slut m. Op gennem dal Store og små stier Forventet tid etapen 68 min. (11 min./km.) Tidspunkt Start: Torsdag kl Slut: Torsdag kl depot 4 min. I alt: 7 t. 16 min. Dagslys skov og skygge fra bjerg Start på meget lang, ret jævn stigning. Mentalt svært at gå så lang tid tidligt i løbet Spar kræfter - Løb, hvor det giver mening, men tillad mig selv at gå. ½ energibar Km. til næste depot 10 km. / 1 bjerg / 2 t. 36 min. B + G. 1,1 l. Tag 2 gels med 4. august S i d e

6 DELSTRÆK 7: NAZ FUORCLA CRAP ALV (BJERG 3) Km. akkumuleret km. Delstrækkets km. 6 km. Højdemeter m. / - 0 m. Gns. højdeforskel 12 % Højde start / slut m. Op gennem dal til bjergpas Store og meget små stier. Alpine stier Forventet tid etapen 89 min. (15 min./km.) Tidspunkt Start: Torsdag kl Slut: Torsdag kl I alt: 8 t. 44 min. Dagslys og skumring skov og skygge fra bjerg Lang stigning. Kommer op i tynd luft Forsøg at forcere hvis det kan give lys til den svære nedstigning fra bjerget 2 gels og ½ energibar Km. til næste depot 4 km. / 1 t. 8 min. Kun kontrolpost DELSTRÆK 8: FUORCLA CRAP ALV SPINAS Km. akkumuleret km. Delstrækkets km. 4 km. Højdemeter + 0 m. / m. Gns. højdeforskel 16 % Højde start / slut m. Ned af bjerg / ned gennem dal Alpine stier / god sti Forventet tid etapen 68 min. (17 min./km.) Tidspunkt Start: Torsdag kl Slut: Torsdag kl depot 4 min. I alt: 9 t. 57 min. Tusmørke / mørke Meget stejlt ned på dårlige stier i mørke. Pas meget på hvor det er stejlt ½ energibar Km. til næste depot 6 km. / 1 bjerg / 1 t. 51 min. B. 0,8 l. DELSTRÆK 9: SPINAS MARGUNIN (BJERG 4) Km. akkumuleret km. Delstrækkets km. 2 km. Højdemeter m. / - 0 m. Gns. højdeforskel 31 % Højde start / slut m. Op af stejlt bjerg Ekstremt små stier / alpine stier Forventet tid etapen 60 min. (30 min./km.) Tidspunkt Start: Torsdag kl Slut: Torsdag kl I alt: 10 t. 57 min. Mørke skov i starten Ekstremt stejlt op! Tynd luft. Mørke Det kan ikke gå stærkt her, så tag den helt med ro Km. til næste depot 4 km. / 51 min. 4. august S i d e

7 DELSTRÆK 10: MARGUNIN SAMEDAN Km. akkumuleret km. Delstrækkets km. 4 km. Højdemeter + 0 m. / m. Gns. højdeforskel 18 % Højde start / slut m. Ned af bjerg Alpine stier / små stier Barriere slut delstræk Fredag kl Forventet tid etapen 51 min. (13 min./km.) Tidspunkt Start: Torsdag kl Slut: Torsdag kl depot 20 min. I alt: 12 t. 08 min. Buffer: 3 t. 37 min. Mørke Stejlt ned i mørke på dårlige stier Pas på! Km. til næste depot 12 km. / 1½ bjerg / 3 t. 21 min. Udskift indhold fra dropbag. Spis pasta, mv. Fyld alt helt op A. 1,8 l. DELSTRÆK 11: SAMEDAN CHAMANNA SEGANTINI (BJERG 5 OG 6) Km. akkumuleret km. Delstrækkets km. 8 km. Højdemeter m. / m. Gns. højdeforskel 16 % Højde start / slut m. Op af bjerg (to tinder med dal imellem) Små stier / alpine stier Forventet tid etapen 154 min. (19 min./km.) Tidspunkt Start: Fredag kl Slut: Fredag kl I alt: 14 t. 41 min. Mørke skov i starten Stejlt op. Mørke. Kommer meget højt op tynd luft og vindudsat. Måske sne Lad T141 erne løbe. Tag den med ro i mit eget tempo 3 gels + ½ energibar Km. til næste depot 4 km. / 1 t. 17 min. DELSTRÆK 12: CHAMANNA SEGANTINI PONTRESINA Km. akkumuleret km. Delstrækkets km. 4 km. Højdemeter + 0 m. / m. Gns. højdeforskel 23 % Højde start / slut m. Ned af bjerg Alpine stier / små stier Forventet tid etapen 77 min. (19 min./km.) Tidspunkt Start: Fredag kl Slut: Fredag kl depot 8 min. I alt: 16 t. 06 min. Mørke skov til sidst Ekstremt stejlt ned i mørke på små stier og måske sne! Pas ekstremt meget på Km. til næste depot 14 km. / 1 bjerg / 2 t. 50 min. A. 1,3 l. 4. august S i d e

8 DELSTRÆK 13: PONTRESINA ROSEG Km. akkumuleret km. Delstrækkets km. 8 km. Højdemeter m. / - 17 m. Gns. højdeforskel 3 % Højde start / slut m. Op gennem dal Gode stier Forventet tid etapen 68 min. (8,5 min./km.) Tidspunkt Start: Fredag kl Slut: Fredag kl I alt: 17 t. 15 min. Mørke skov og i bunden af kløft Mørke og noget træt Her kan jeg slappe lidt af ½ energibar Km. til næste depot 6 km. / 1 bjerg / 1 t. 42 min. DELSTRÆK 14: ROSEG STATION MURTÈL (BJERG 7) Km. akkumuleret km. Delstrækkets km. 6 km. Højdemeter m. / - 93 m. Gns. højdeforskel 15 % Højde start / slut m. Op af bjerg til pas / i bjergpas Alpine stier Forventet tid etapen 102 min. (17 min./km.) Tidspunkt Start: Fredag kl Slut: Fredag kl depot 4 min. I alt: 19 t. 01 min. Mørke tusmørke østvendt bjergside Mørke. Meget stejlt og højt op. Tynd luft og vindudsat. Sne efter toppen. Pres ikke på 2 gels Km. til næste depot 14 km. / 2 t. 28 min. B + G. 1,1 l. Tag med DELSTRÆK 15: STATION MURTÈL SILS Km. akkumuleret km. Delstrækkets km. 7 km. Højdemeter + 0 m. / m. Gns. højdeforskel 13 % Højde start / slut m. Ned fra bjergpas Alpine stier - stier Forventet tid etapen 78 min. (11 min./km.) Tidspunkt Start: Fredag kl Slut: Fredag kl I alt: 20 t. 19 min. Tusmørke / Dagslys vestvendt bjergside lige efter solopgang Ret stejlt ned i skygge / tusmørke på dårlige stier. Pas på Km. til næste depot 7 km. / 1 t. 10 min. 4. august S i d e

9 DELSTRÆK 16: SILS MALOJA Km. akkumuleret km. Delstrækkets km. 7 km. Højdemeter m. / m. Gns. højdeforskel 6 % Højde start / slut m. Over en stor bakke og langs med sø Forholdsvist gode stier små stier Barriere slut delstræk Fredag kl Forventet tid etapen 70 min. (10 min./km.) Tidspunkt Start: Fredag kl Slut: Fredag kl depot 12 min. I alt: 21 t. 41 min. Buffer: 7 t. 14 min. Dagslys skov og skygge fra bjerg mod sydøst Hold øje med tidsgrænsen Pas på sten og rødder og hold øje med ruten, men sæt ellers autopiloten til. ½ energibar Km. til næste depot 14 km. / 1 bjerg / 3 t. 23 min. A. 1,5 l. DELSTRÆK 17: MALOJA PASS LUNGHIN (BJERG 8) Km. akkumuleret km. Delstrækkets km. 5 km. Højdemeter m. / - 0 m. Gns. højdeforskel 17 % Højde start / slut m. Op af bjerg Stier / alpine stier risiko for sne Forventet tid etapen 103 min. (21 min./km.) Tidspunkt Start: Fredag kl Slut: Fredag kl I alt: 23 t. 24 min. Dagslys sydøst vendt stigning Stejlt op. Tynd luft. Vindudsat. Risiko for sne. Kan være varmt på sydvendt bjergside Tag den med ro. 2 gels Km. til næste depot 9 km. / 1 t. 39 min. Kun kontrolpost DELSTRÆK 18: PASS LUNGHIN BIVIO Km. akkumuleret km. Delstrækkets km. 9 km. Højdemeter + 0 m. / m. Gns. højdeforskel 10 % Højde start / slut m. Ned af bjerg Alpine stier med risiko for sne stier gode stier Forventet tid etapen 99 min. (11 min./km.) Tidspunkt Start: Fredag kl Slut: Fredag kl depot 5 min. I alt: 25 t. 08 min. Dagslys Risiko for sne i passet. Langt nedløb. Mentalt svært kun at være halvvejs Løb ikke for hurtigt ned og tag ingen chancer ½ energibar Km. til næste depot 8 km. / 2 halve bjerge / 2 t. 24 min. A + G. 1,0 l. Tag 2 gels med. Smid flasken 4. august S i d e

10 DELSTRÆK 19: BIVIO ALP FLIX (BJERG 9 OG 10) Km. akkumuleret km. Delstrækkets km. 8 km. Højdemeter m. / m. Gns. højdeforskel 16 % Højde start / slut m. På bjergside med to stigninger og to fald Meget små stier / alpine stier / lidt vej Forventet tid etapen 144 min. (18 min./km.) Tidspunkt Start: Fredag kl Slut: Fredag kl depot 5 min. I alt: 27 t. 31 min. Dagslys åbent på vestvendt bjerg Mentalt svært op og ned af en bjergside uden at komme så langt. Dårlige stier. Træt Nu skal der kæmpes mentalt og fysisk 2 gel. ½ energibar Km. til næste depot 8 km. / 1 bjerg / 2 t. 10 min. B. 0,9 l. DELSTRÆK 20: ALP FLIX VAL D ERR (BJERG 11) Km. akkumuleret km. Delstrækkets km. 8 km. Højdemeter m. / m. Gns. højdeforskel 12 % Højde start / slut m. Op af bjerg og i bjergpas (to toppe) og ned fra bjergpas Alpine stier (kan næsten ikke ses på Google Earth) Forventet tid etapen 130 min. (16 min./km.) Tidspunkt Start: Fredag kl Slut: Fredag kl depot 5 min. I alt: 29 t. 45 min. Dagslys - vestvendt bjerg Dårlige stier, tynd luft, vindudsat. Træt I slæbegear og op. Pas på ned!. ½ energibar Km. til næste depot 11 km. / 2 t. 12 min. B. 0,9 l. DELSTRÆK 21: VAL D ERR SAVOGNIN Km. akkumuleret km. Delstrækkets km. 11 km. Højdemeter + 13 m. / m. Gns. højdeforskel 9 % Højde start / slut m. Ned gennem dal og ned af bjergside Alpine stier god sti små stier Barriere slut delstræk Lørdag kl Forventet tid etapen 132 min. (12 min./km.) Tidspunkt Start: Fredag kl Slut: Fredag kl depot 60 min (hvil længere tid, hvis nødvendigt) I alt: 32 t. 58 min. Buffer: 8 t. 57 min. Dagslys noget skov primært vestvendt skråning Træt. Dårlige stier og nedløb efter Barteg Slap af hvor jævnt og godt. Pas på efter Barteg. Husk tidsgrænsen. Km. til næste depot 11 km. / 2 t. 16 min. A+G 1,0 l. Udskift indhold fra dropbag. Husk batteriet! Spis pasta. Hvil 4. august S i d e

11 DELSTRÆK 22: SAVOGNIN DEL Km. akkumuleret km. Delstrækkets km. 7 km. Højdemeter m. / m. Gns. højdeforskel 7 % Højde start / slut m. Op gennem dal Stier små veje Forventet tid etapen 82 min. (12 min./km.) Tidspunkt Start: Fredag kl Slut: Fredag kl I alt: 34 t. 20 min. Mørke skygge fra bjerg Svært at komme i gang igen specielt hvis koldt/regn. Meget træt Forsøg at komme hurtigt i gang efter depotet, så jeg får varmen og undgår stive ben. ½ energibar Km. til næste depot 4 km. / 54 min. DELSTRÆK 23: DEL TIEFENCASTEL Km. akkumuleret km. Delstrækkets km. 4 km. Højdemeter + 65 m. / m. Gns. højdeforskel 16 % Højde start / slut m. Ned af bjerg Meget små stier Forventet tid etapen 54 min. (14 min./km.) Tidspunkt Start: Fredag kl Slut: Fredag kl depot 6 min. I alt: 35 t. 20 min. Mørke skov og skygge fra bjerg Svært vejforløb. Mørke. Meget træt Vær vågen, så jeg ikke løber forkert. Pas på under nedløbet til Tiefencastel Km. til næste depot 7 km. / 1 t. 31 min. B. 1,7 l. DELSTRÆK 24: TIEFENCASTEL LENZERHEIDE (BJERG 12) Km. akkumuleret km. Delstrækkets km. 15 km. Højdemeter m. / m. Gns. højdeforskel 7 % Højde start / slut 851 m m. Op af bjerg og ned af bjerg Stier / vej / skovstier Barriere slut delstræk Lørdag kl Forventet tid etapen 212 min. (14 min./km.) Tidspunkt Start: Fredag kl Slut: Lørdag kl depot 20 min. I alt: 39 t. 12 min. Buffer: 11 t. 23 min. Mørke skov og i dal Meget træt. Pas på ikke at løbe forkert ½ energibar + 2 gels Km. til næste depot 10 km. / 1 bjerg / 3 t. 53 min. A + G. 1,8 l. Spis og drik alt, hvad de har. Tag med 4. august S i d e

12 DELSTRÆK 25: LENZERHEIDE URDENFÜRGGLI (BJERG 13) Km. akkumuleret km. Delstrækkets km. 9 km. Højdemeter m. / - 0 m. Gns. højdeforskel 12 % Højde start / slut m. Op af bjerg Små stier alpine stier Forventet tid etapen 189 min. (21 min./km.) Tidspunkt Start: Lørdag kl Slut: Lørdag kl I alt: 42 t. 21 min. Mørke skumring vestvendt bjergside Tynd luft / vindudsat. Ekstremt stejlt. Slæbe meget væske. Mørke. Ekstremt træt Slæbegear og støt og roligt op. 3 gels Km. til næste depot 2 km. / 44 min. DELSTRÆK 26: URDENFÜRGGLI HÖRNLIHÜTTE Km. akkumuleret km. Delstrækkets km. 2 km. Højdemeter m. / m. Gns. højdeforskel 13 % Højde start / slut m. Fra bjergtop til bjergtop Alpine stier stor sandsynlighed for sne og meget dårligt underlag Forventet tid etapen 44 min. (22 min./km.) Tidspunkt Start: Lørdag kl Slut: Lørdag kl depot 5 min. I alt: 43 t. 10 min. Tusmørke dagslys. Skygge fra bjerg mod øst Ekstremt træt. Mørke og elendige stier. Tynd luft og vindudsat. Måske sne Pas på underlaget. Fokusér på det at være alene på bjerget ½ energibar Km. til næste depot 9 km. / ½ bjerg / 3 t. 18 min. B. 1,3 l. DELSTRÆK 27: HÖRNLIHÜTTE WEISSHORN (BJERG 14) Km. akkumuleret km. Delstrækkets km. 3 km. Højdemeter m. / m. Gns. højdeforskel 20 % Højde start / slut m. Fra bjergtop til bjergtop Alpine stier Forventet tid etapen 90 min. (30 min./km.) Tidspunkt Start: Lørdag kl Slut: Lørdag kl I alt: 44 t. 40 min. Dagslys østvendt bjergside Stejlt. Ekstremt træt. Elendige stier. Tynd luft og vindudsat. Fokuser på stilheden i bjergene. Tænk på at gennemføre. Undgå at skvatte 2 gels Km. til næste depot 6 km. / 1 t. 28 min. 4. august S i d e

13 DELSTRÆK 28: WEISSHORN AROSA Km. akkumuleret km. Delstrækkets km. 6 km. Højdemeter + 0 m. / m. Gns. højdeforskel 15 % Højde start / slut m. Ned fra bjergtop Ser ud til at være ret gode stier Barriere slut delstræk Lørdag kl Forventet tid etapen 88 min. (15 min./km.) Tidspunkt Start: Lørdag kl Slut: Lørdag kl depot 20 min. I alt: 46 t. 28 min. Buffer: 12 t. 37 min. Dagslys østvendt bjergside Ekstremt træt. Kraftigt ned af fra stor højde. Vind og tynd luft. Tusmørke Pas ekstremt meget på. Tag den med ro. Kommer jeg her til, så gennemfører jeg Km. til næste depot 10 km. / ½ bjerg / 2 t. 33 min. A. 1,1 l. Spis pasta / sandwich. Lad T21 erne løbe DELSTRÆK 29: AROSA JATZ (BJERG 15) Km. akkumuleret km. Delstrækkets km. 11 km. Højdemeter m. / m. Gns. højdeforskel 9 % Højde start / slut m. Ned i dal, skrå op af bjerg, ned i dal Stier små stier Forventet tid etapen 153 min. (14 min./km.) Tidspunkt Start: Lørdag kl Slut: Lørdag kl depot 5 min. I alt: 49 t. 06 min. Dagslys skov i starten Ekstremt træt. Dårlige stier og nedløb. Fokuser på at gennemføre. Undgå at skvatte! Lad T21 erne løbe. ½ energibar Km. til næste depot 8 km. / ½ bjerg / 2 t. 29 min. B + G. 1,0 l. Tag med. Smid flasken DELSTRÆK 30: JATZ STRELAPASS (BJERG 16) Km. akkumuleret km. Delstrækkets km. 2 km. Højdemeter m. / - 0 m. Gns. højdeforskel 26 % Højde start / slut m. Op af bjerg God vej - alpine stier Forventet tid etapen 67 min. (34 min./km.) Tidspunkt Start: Lørdag kl Slut: Lørdag kl I alt: 50 t. 13 min. Dagslys Afsindigt træt. Meget stejlt op af bjerg. Tynd luft. Varmt, hvis sol Sidste bjerg - Kæmp! Fokuser på stolthed over at gennemføre, og at jeg snart kan komme til at sove Km. til næste depot 6 km. / 1 t. 22 min. 4. august S i d e

14 DELSTRÆK 31: STRELAPASS DAVOS / MÅL! Km. akkumuleret ,8 km. Delstrækkets km. 6 km. Højdemeter + 0 m. / m. Gns. højdeforskel 14 % Højde start / slut m. Ned af bjerg Alpine stier, stier og lidt veje Barriere slut delstræk Søndag kl Forventet tid etapen 73 min. (12 min./km.) Tidspunkt Start: Lørdag kl Slut: Lørdag kl I alt: 51 t. 26 min. Buffer: 14 t. 34 min. Dagslys østvendt bjergside skov til sidst Vanvittigt træt, udmattet og ufokuseret. Stejlt ned af bjerg. Tæt på målet! Fokus! Undgå at skvatte! Km. til næste depot Mindre end 1 km. til hotellet (let nedad) Vand, te, mineralvand, øl, recovery drik, bouillon, tomatsuppe, æble, BBQ. Hav noget lækkert, nærende og proteinrigt på hotelværelset 4. august S i d e

DEL 3. Tirsdag den 31. juli 2012 Tour de Mont Ventoux

DEL 3. Tirsdag den 31. juli 2012 Tour de Mont Ventoux DEL 3 Tirsdag den 31. juli 2012 Tour de Mont Ventoux I dag skulle Qashqai en vise, hvad den duede til. Der havde ikke været megen bjergkørsel indtil nu, så i dag skulle vi besejre Mont Ventoux. Toppen

Læs mere

Kostdagbog til 1 uge

Kostdagbog til 1 uge Kostvejleder Hanne Andersen, Lærkevej 3, 8781 Stenderup Kostdagbog til 1 uge Navn: Fødselsdato: Mandag (side 1 af 2) Mad & drikke Ud for alle måltider skal du skrive ALT, hvad du spiser og drikker Morgenmad

Læs mere

Energiindtag. Energiindtag for løbere. Energiindtag generelt. Energiforbrug ved løb. Energibehov for 70 kg løber 30-04-2014. Tom Gruschy Knudsen

Energiindtag. Energiindtag for løbere. Energiindtag generelt. Energiforbrug ved løb. Energibehov for 70 kg løber 30-04-2014. Tom Gruschy Knudsen Kost og marathonløb Tom Gruschy Knudsen Energiindtag Hvordan skal man spise? Generelle anbefalinger Anbefalinger for løbere Marathonløb forberedelse Væske og energiindtag Energiindtag generelt Energifordeling:

Læs mere

Energiindtag. Energiindtag generelt. Energiindtag for løbere. Energiforbrug ved løb 07-05-2013. Hvordan skal man spise?

Energiindtag. Energiindtag generelt. Energiindtag for løbere. Energiforbrug ved løb 07-05-2013. Hvordan skal man spise? 07-05-2013 Hvem er jeg? Bach. Scient. i Idræt Undervist +15 år i fysiologi Tidligere supermotionist på 5/10 km Har gennemført 4 marathonløb Skribent for diverse websites og magasiner Udvikler af diverse

Læs mere

Hvor meget energi har jeg brug for?

Hvor meget energi har jeg brug for? Hvor meget energi har jeg brug for? Du bruger energi hele tiden. Når du går, når du tænker, og selv når du sover. Energien får du først og fremmest fra den mad, du spiser. Den kommer fra proteiner, og

Læs mere

GUIDE TIL NYKREDIT COPENHAGEN MARATHON 2014

GUIDE TIL NYKREDIT COPENHAGEN MARATHON 2014 GUIDE TIL NYKREDIT COPENHAGEN MARATHON 2014 Find rute og al praktisk information på www.copenhagenmarathon.dk Dagene før Lav meget gerne en game plan, så du har helt styr på, hvad du skal gøre hvornår,

Læs mere

Daginstitutionen. - en informationspjece til forældre. Forfattere: Modtagehuset & Egholmgaard

Daginstitutionen. - en informationspjece til forældre. Forfattere: Modtagehuset & Egholmgaard Daginstitutionen - en informationspjece til forældre Forfattere: Modtagehuset & Egholmgaard HVAD ER EN DAGINSTITUTION? 2 DERFOR ER DET VIGTIGT AT GÅ I DAGINSTITUTION? 3 HVERDAGEN I DAGINSTITUTIONEN 3 SAMLING

Læs mere

Brian Bak, Lise Nielsen og jeg havde gennem flere år talt om at prøve at løbe 78 km i bjergene i Schweiz Swiss Alpine.

Brian Bak, Lise Nielsen og jeg havde gennem flere år talt om at prøve at løbe 78 km i bjergene i Schweiz Swiss Alpine. Swiss Alpine 2010. Brian Bak, Lise Nielsen og jeg havde gennem flere år talt om at prøve at løbe 78 km i bjergene i Schweiz Swiss Alpine. Brian er min kollega i IBM og Lise har jeg kendt gennem 20 år.

Læs mere

Kostdagbog til 1 uge

Kostdagbog til 1 uge Kostvejleder Hanne Andersen, Lærkevej 3, 8781 Stenderup Kostdagbog til 1 uge Navn: Birgitte Jensen Fødselsdato: 26/3-1972 Mandag (side 1 af 2) Mad & drikke Ud for alle måltider skal du skrive ALT, hvad

Læs mere

Sverige - Vandring ad Kungsleden

Sverige - Vandring ad Kungsleden Sverige - Vandring ad Kungsleden Den nordlige del af Kungsleden er nok den mest berømte del af Kongestien, som den hedder på dansk. Landskabet skifter konstant efterhånden som I bevæger jer igennem dalen

Læs mere

På turene havde alle et sæt tørt cykeltøj med og ét fælles ekstra dæk (hvem tror i, der kørte rundt med det ekstra dæk hele ugen?)

På turene havde alle et sæt tørt cykeltøj med og ét fælles ekstra dæk (hvem tror i, der kørte rundt med det ekstra dæk hele ugen?) Hej GCK Det hele startede i maj måned, hvor en kollega kom og spurgte, om jeg ville med en tur til Italien for at køre MTB - det tilbud kunne jeg ikke sige nej til. Vi skulle bo i byen Bormio, der ligger

Læs mere

Kursusmappe. HippHopp. Uge 23. Emne: Min krop HIPPY. Baseret på førskoleprogrammet HippHopp Uge 23 Emne: Min krop side 1

Kursusmappe. HippHopp. Uge 23. Emne: Min krop HIPPY. Baseret på førskoleprogrammet HippHopp Uge 23 Emne: Min krop side 1 Uge 23 Emne: Min krop Kursusmappe Baseret på førskoleprogrammet HippHopp Uge 23 Emne: Min krop side 1 HIPPY HippHopp Uge23_minkrop.indd 1 06/07/10 11.41 Uge 23 l Min krop Hipp har det bedre og nyser ikke

Læs mere

Infobrev Løbeshop Thy Trail Marathon 2016

Infobrev Løbeshop Thy Trail Marathon 2016 Infobrev Løbeshop Thy Trail Marathon 2016 Kære Løber - Hjertelig velkommen til Danmarks Barskeste Marathon - 5. udgave! Vi er for 5. gang snart klar til at tage imod til trailløb i National Park Thy. Vi

Læs mere

Operation i spiserøret (oesophagus)

Operation i spiserøret (oesophagus) Du skal have foretaget en operation i dit spiserør eller din mavemund. I denne pjece kan du og dine pårørende finde information om det at skulle opereres, og om det forløb du skal igennem. Når du har læst

Læs mere

Kost efter en kæbeoperation - Flydende kost - Med gode opskrifter

Kost efter en kæbeoperation - Flydende kost - Med gode opskrifter Kost efter en kæbeoperation - Flydende kost - Med gode opskrifter Hvis du har fået lavet en operation på kæben enten planlagt eller på grund af brud på kæben skal du spise flydende kost i en periode for

Læs mere

Elcykel Testpendlerforløb

Elcykel Testpendlerforløb Forår Sommer 2015 Sekretariatet for Supercykelstier Elcykel Testpendlerforløb Cases Forløbet I slutningen af 2014 efterlyste Sekretariatet for Supercykelstier frivillige testpendlere til et pilotelcykel-testforløb.

Læs mere

Jeugdtour van Assen 1996

Jeugdtour van Assen 1996 Jeugdtour van Assen 1996 Af: Tonni Johannsen (SCK-Nyt 4/1996). Det er lørdag den 20. juli, taskerne og cyklen er pakket i bilen. Kl. 17.30 startede min far bilen. Jeg skulle til Kolding og derefter med

Læs mere

Kære forældre til kommende skovbørn

Kære forældre til kommende skovbørn Privat Skovbørnehaven Mariehønen Skovbrynet 44 2800 Lyngby Telefon 30965035 E-mail: Bestyrelsen: kontakt@mariehoenenprivat.dk Leder: mariehoenen@mariehoenenprivat.dk NORMERING: Vi er 5 voksne og 27 børn.

Læs mere

Ultra Trail du. Tekst og foto af Flemming Anderssson, København

Ultra Trail du. Tekst og foto af Flemming Anderssson, København Tekst og foto af Flemming Anderssson, København Ultra Trail du Vi er tilbage i Chamonix. Næsten et år er gået siden min svoger og jeg forlod stedet med ømme ben efter at have deltaget i Trail des Aiguilles

Læs mere

Skitur med Klubben Søborg på Hovfjället i vinterferien

Skitur med Klubben Søborg på Hovfjället i vinterferien Skitur med Klubben Søborg på Hovfjället i vinterferien Velkommen på skitur: Skitur med klubben er efterhånden en tradition, der ikke er til at komme uden om. I år er det femte gang vi har arrangeret tur

Læs mere

FAQ: Ofte stillede spørgsmål om spædbørns ernæring

FAQ: Ofte stillede spørgsmål om spædbørns ernæring 18-03-2015 1-1811-8/1/ANP Version 4 FAQ: Ofte stillede spørgsmål om spædbørns ernæring Dokumentet opdateres løbende i takt med Sundhedsstyrelsen modtager spørgsmål til de nye anbefalinger Hvorfor kommer

Læs mere

FATBOOSTER GENERELLE RETNINGSLINJER

FATBOOSTER GENERELLE RETNINGSLINJER FATBOOSTER GENERELLE RETNINGSLINJER Alt det nedenstående er overordnede guidelines for en optimal fatbooster ernæringsstrategi. Du slipper ikke for at lytte til din krops signaler og justere herefter.

Læs mere

Tilff Bastogne Tilff 14 /15 2005

Tilff Bastogne Tilff 14 /15 2005 Tilff Bastogne Tilff 14 /15 2005 34th. udgave. Vores klubtur blev arrangeret af Sune Boelskifte i år og hans forslag lød på Tilff Bastogne Tilff. Et løb som bliver afholdt i Belgien og som har været kørt

Læs mere

Plan for hjælp triple ironman

Plan for hjælp triple ironman Plan for hjælp triple ironman Før konkurrence Dagen op til, energidrik, magnesium, På dagen, magnesium, mælkemorgenmad, havregryn Konkurrencen Svømningen Svømningen er 11,4 km i 50m udendørspool, i alt

Læs mere

Hvad skal ledere vide om Spejderen!

Hvad skal ledere vide om Spejderen! Hvad skal ledere vide om Spejderen! 1. Har spejder nogen sygdomme. 2. Har spejderen brug for medicin. 3. Er spejderen vådligger (Ekstra sovepose skal medbringes). 4. Kan spejderen svømme. 5. Er spejderen

Læs mere

Krop & Sundhed. - Hvad er det egentlig for noget? Find ud af det lige her! :)

Krop & Sundhed. - Hvad er det egentlig for noget? Find ud af det lige her! :) Krop & Sundhed - Hvad er det egentlig for noget? Find ud af det lige her! :) S ide 2 Krop & S u n dhed Å rgang 1, Nummer 1 Søvn - hvorfor er det så vigtigt? Søvn er en nødvendighed for alle levende væsner.

Læs mere

GUIDE TIL NYKREDIT COPENHAGEN MARATHON 2015

GUIDE TIL NYKREDIT COPENHAGEN MARATHON 2015 GUIDE TIL NYKREDIT COPENHAGEN MARATHON 2015 Find rute og al praktisk information på www.copenhagenmarathon.dk Ugerne op til løbet Nedtrapning Dit træningsprogrammerne er lagt an på, at du skal være FRISK

Læs mere

Hjælp 28 dage med Anne Bech: Sådan gik Mama Cool en buksestørrelse ned og 5 cm ind i taljen

Hjælp 28 dage med Anne Bech: Sådan gik Mama Cool en buksestørrelse ned og 5 cm ind i taljen Hjælp 28 dage med Anne Bech: Sådan gik Mama Cool en buksestørrelse ned og 5 cm ind i taljen Af I FORM- blogger Mama Cool alias Anne- Grete Belmadani Ebog, 60 sider Mama Cool efter 28 dage med Anne Bech

Læs mere

Indbydelse til 1. afd. af MTB-vintercup

Indbydelse til 1. afd. af MTB-vintercup Dansk Politiidrætsforbund Indbydelse til 1. afd. af MTB-vintercup Tirsdag den 9. oktober 2012 i Geels Skov Arrangør: PI-Nordsjælland Kære ryttere Velkommen til 1. afdeling af Vintercup en i MTB! Det glæder

Læs mere

Grib Skov Trop Skotland 2011

Grib Skov Trop Skotland 2011 Grib Skov Trop Skotland 2011 D. 22. juni til d. 7. august Deltager og forældre information Skotland brochuren Denne lille brochure giver forhåbentligt svar på mange af de spørgsmål, som I måtte have. Brochuren

Læs mere

Ryttere i god form kører 6 x 3/2 (3 min aktiv, 2 min pause) Ryttere i mindre god form kører 4 x 3/2 (3 min aktiv, 2 min pause)

Ryttere i god form kører 6 x 3/2 (3 min aktiv, 2 min pause) Ryttere i mindre god form kører 4 x 3/2 (3 min aktiv, 2 min pause) 14 Uvelse AT-intervaller: Der køres på den store rundstrækning (Kurreholmvej) - der skal nok bruges to runder til intervallerne. Ryttere i god form kører 6 x 3/3 (3 min aktiv, 3 min pause) Ryttere i mindre

Læs mere

Efterårs- og vintermad

Efterårs- og vintermad Efterårs- og vintermad Efterår og vinter giver lyst til mad med mere fylde og varme. I dette tema får du inspiration til hvad og hvordan du kan spise i den kolde tid. Aut. Klinisk Diætist Hanne Svendsen

Læs mere

Gode råd. - til dig med sparsom appetit

Gode råd. - til dig med sparsom appetit Gode råd - til dig med sparsom appetit Appetit på mere April 2016 Gode råd til dig med sparsom appetit Jo ældre du bliver, jo vigtigere bliver maden. Maden giver din krop energi og byggesten, så den blandt

Læs mere

Jeg besøger mormor og morfar

Jeg besøger mormor og morfar Jeg besøger mormor og morfar I dag er det søndag. Normalt kan jeg sove længe, for jeg skal selvfølgelig ikke i skole om søndagen. Men i dag står jeg alligevel tidligt op. Jeg skal nemlig besøge mormor

Læs mere

[Område] RISIKO FOR FALD - OG HVAD SÅ? For dig, der har været faldet og er over 65 år. For dig, der har været faldet og er over 65 år

[Område] RISIKO FOR FALD - OG HVAD SÅ? For dig, der har været faldet og er over 65 år. For dig, der har været faldet og er over 65 år [Område] RISIKO FOR FALD - OG HVAD SÅ? For dig, der har været faldet og er over 65 år For dig, der har været faldet og er over 65 år FAKTA OM FALD HVERT ÅR: falder 300.000 mennesker over 65 år i Danmark

Læs mere

CLASSIC DENMARK 2015 - en anderledes vandretur

CLASSIC DENMARK 2015 - en anderledes vandretur CLASSIC DENMARK 2015 - en anderledes vandretur 1 af 9 Den 18 juni startede jeg på noget jeg vil kalde en anderledes vandretur. I stedet for en dagrygsæk med en frokostpakke og en termokande som jeg normalt

Læs mere

Min far omfavner mig. Vi klarede den, Bobby, vi klarede den. Jeg vrister mig fri af hans tag, og vi bevæger os langsomt ind mod den amerikanske bred.

Min far omfavner mig. Vi klarede den, Bobby, vi klarede den. Jeg vrister mig fri af hans tag, og vi bevæger os langsomt ind mod den amerikanske bred. Rio Grande Jeg sidder ved siden af min far. Vi har kørt på ladet af en lastbil hele dagen, og der stinker af sved, bræk og pis under den tykke presenning. Jeg stikker forsigtigt min hånd ud mellem ladet

Læs mere

Øvelser til større børn

Øvelser til større børn som bedrer bevægelse, styrke, balance og stabilitet i fødderne. KONTAKT OG MERE VIDEN Har du spørgsmål, er du velkommen til at kontakte os. Kontakt Fysio- og Ergoterapi Tlf. 97 66 42 10 SÅDAN GØR DU ØVELSE

Læs mere

FYSSISK TRÆNING I SOMMERFERIEN 2011

FYSSISK TRÆNING I SOMMERFERIEN 2011 FYSSISK TRÆNING I SOMMERFERIEN 2011 Alle ved hvor vigtigt det er at holde formen ved lige og evt. forbedre den i løbet af sommerferien. Mange af jer er kommet i en rigtig fin form især i den sidste tid

Læs mere

Jagttur den 16. maj 2012

Jagttur den 16. maj 2012 Jagttur den 16. maj 2012 Som så mange andre jægere var jeg også ude den 16. om morgenen. Det var godt nok tidligt. Uret ringede kl. 04.00 men op kom jeg og ud på reviret og så også tre små bukke, som ikke

Læs mere

Velkommen til Børnehuset Hjortholm

Velkommen til Børnehuset Hjortholm Velkommen til Børnehuset Hjortholm Vi vil i dette hæfte give jer en introduktion til institutionen og de informationer, der er vigtige for jer. Hæftet består først af informationer, der vigtige lige fra

Læs mere

Yes, vi gjorde det.160 km på slæde som første dansker

Yes, vi gjorde det.160 km på slæde som første dansker Yes, vi gjorde det.160 km på slæde som første dansker med samojeder på Polardistans!! Med følelserne fuldstændig uden på kroppen sidder jeg nu her og forsøger at skrive om de oplevelser, jeg har haft før,

Læs mere

Havet glitrede i fuldmånens skær. Skibet gled rask frem gennem bølgerne. En mand stod ved styreåren og holdt skibet på ret kurs.

Havet glitrede i fuldmånens skær. Skibet gled rask frem gennem bølgerne. En mand stod ved styreåren og holdt skibet på ret kurs. Havet glitrede i fuldmånens skær. Skibet gled rask frem gennem bølgerne. En mand stod ved styreåren og holdt skibet på ret kurs. Alle andre lå og sov. Bortset fra Knøs. Han sad i forstavnen og så ud over

Læs mere

Inspiration til en bedre nats søvn Sov bedre

Inspiration til en bedre nats søvn Sov bedre Sov bedre Kolding Kommune Senior- og Socialforvaltningen Hvorfor sover vi? Vi sover for at få energi til at være vågne. Hvordan bruger du pjecen? I denne pjece finder du tips til at få vaner, som kan give

Læs mere

Se her hvordan vores hytte ser ud:

Se her hvordan vores hytte ser ud: Velkommen til Storagergaard Fritidshjem Efterårskoloni 2008 Sig nærmer efteråret sig, og 0. Klassebørnene får derfor tilbuddet om en dejlig koloni, i en rummelig hytte ude i skoven med en dejlig natur

Læs mere

BOOTCAMP KLAR TIL STRANDEN PÅ 30 DAGE

BOOTCAMP KLAR TIL STRANDEN PÅ 30 DAGE KLAR TIL STRANDEN PÅ 30 DAGE Er du klar til at hoppe i bikinien om en måned? Hvis ikke, så spring om bord på I FORMs supereffektive Sommer-Bootcamp. Med en fokuseret indsats kan du efter 30 dage erobre

Læs mere

Læse- og skrivekursus til Palle går til dans. af Karin Erbo Jensen

Læse- og skrivekursus til Palle går til dans. af Karin Erbo Jensen Læse- og skrivekursus til Palle går til dans af Karin Erbo Jensen Mit afkrydsningsark til min samlemappe portfolio Mit Mit Mit afkrydsningsark til til min til min min samlemappe - portfolio - - portfolio

Læs mere

Malaga med ACR Licens - Spørgsmål og svar

Malaga med ACR Licens - Spørgsmål og svar Malaga med ACR Licens - Spørgsmål og svar Hvad er adresser på der hvor vi skal bo? Calle Neptuno, 4 Urban Las Rosas, 29780 Nerja, Spanien - Las Rosas Capistrano Er der WiFi i lejlighederne? Der er WiFi

Læs mere

BAM Træningsplan halv- og helmaraton - 18 uger 30 km

BAM Træningsplan halv- og helmaraton - 18 uger 30 km BAM Træningsplan halv- og helmaraton - uger 0 km Egnet for ½ maraton, med træningspas om ugen, stigning fra basis km/ugen til 0 km/ugen De længste ture i uge og 5 varer ca 0:45 timer ved et tempo på 07:0

Læs mere

Hvor meget energi har jeg brug for?

Hvor meget energi har jeg brug for? Hvor meget energi har jeg brug for? Du bruger energi hele tiden. Når du går, når du tænker, og selv når du sover. Energien får du først og fremmest fra den mad, du spiser. Den kommer fra proteiner, og

Læs mere

Regler for Vinter-roning i Stouby kajak fællesskab.

Regler for Vinter-roning i Stouby kajak fællesskab. Regler for Vinter-roning i Stouby kajak fællesskab. Hvis man ror i tidsrummet mellem standerstrygning i 31. oktober og til standerhejsning i 1. april, skal man overholde en række bestemmelser. I det tidsrum

Læs mere

Miljøministeriet Skov- og Naturstyrelsen. Dansk Skovforening

Miljøministeriet Skov- og Naturstyrelsen. Dansk Skovforening Miljøministeriet Skov- og Naturstyrelsen Dansk Skovforening 1 Hvad er klima? Vejret, ved du altid, hvordan er. Bare se ud ad vinduet. Klimaet er, hvordan vejret opfører sig over længere tid, f.eks. over

Læs mere

DECEMBER FRISTELSER. Konfekt, julekager og børnesjov med marcipan. fremmer forkælelse

DECEMBER FRISTELSER. Konfekt, julekager og børnesjov med marcipan. fremmer forkælelse DECEMBER FRISTELSER Konfekt, julekager og børnesjov med marcipan fremmer forkælelse Hør englene synge Kunne man forestille sig en jul uden konfekt og smagen af marcipan? Nej vel. For der er ikke noget,

Læs mere

Løb for begyndere og let øvede

Løb for begyndere og let øvede Der løbes i tre grupper: Løb for begyndere og let øvede Kom i form til Svendborgløbet i maj A: Begyndere, programmet forudsætter at du kan gå 5-6 km i rask tempo B: Let øvede, programmet forudsætter at

Læs mere

Pionergrenen Af Petra Wolfhagen

Pionergrenen Af Petra Wolfhagen Pionergrenen Af Petra Wolfhagen Pionergrenen er for spejdere mellem 18 og 25 år. I Grib Skov Trop ligger pionergrenen under tropsledelsen. Det er tropsledelsen der er ansvarlig for arbejdet hos pionererne

Læs mere

Hvordan underviser man børn i Salme 23

Hvordan underviser man børn i Salme 23 Hvordan underviser man børn i Salme 23 De fleste børn er rigtig gode til at lære udenad, og de kan sagtens lære hele Salme 23. Man kan f.eks. lære børnene Salme 23, mens man underviser om Davids liv. Det

Læs mere

Vinøl Hobby. Velkommen til landets bedste specialbutik. Danmarks bedste websted for bryggere.

Vinøl Hobby. Velkommen til landets bedste specialbutik. Danmarks bedste websted for bryggere. Min Egen Porter til 20 liter,, ca. 5% alkohol. Dette er et godt sæt, til den der vil brygge en rigtig god mørk porter. Sættet indeholder følgende: 2 kg. Ekstra Dark tørret maltekstrakt fra Muntons 1 kg.

Læs mere

Mini program forår 2015

Mini program forår 2015 Mini program forår 2015 Hej alle Minier og forældre. Vi håber at i alle har haft en god juleferie og at i ikke har savnet os alt for meget. Neden for kan i se vores program for det næste halve år og vi

Læs mere

Guide: Sov godt - og undgå overvægt

Guide: Sov godt - og undgå overvægt Guide: Sov godt - og undgå overvægt Motion og slankekure er ikke nok. Vil du have styr på vægten, skal du sove nok. Dårlig søvn giver nemlig overvægt, siger eksperterne. Af Line Feltholt, januar 2012 03

Læs mere

Diktat 1. . Og så er den med at gå tur. Vi går lange ture langs. Navn: Klasse: Dato:

Diktat 1. . Og så er den med at gå tur. Vi går lange ture langs. Navn: Klasse: Dato: Diktat 1 Hjemme hos mig har vi fået en u e va. Min søster og jeg jæ e med at passe den. Den er stærk som en lille b ø. Og så har den helt hvide n r. D er skarpe som et s æ. Når den er sulten, ab den med

Læs mere

Opskrifter. Opskrifter. Unge & elitesport. Unge & elitesport. Guacamole. Knækbrød. Smoothie. www.ernaeringsenheden.dk - fordi sund mad gør en forskel!

Opskrifter. Opskrifter. Unge & elitesport. Unge & elitesport. Guacamole. Knækbrød. Smoothie. www.ernaeringsenheden.dk - fordi sund mad gør en forskel! Sportsbolle Sportsdrik Smoothie Nøddemix Knækbrød Sportsbolle Snack fad Guacamole Ernæringsenheden Holstebro Elitesport 2011 Opskrifter Unge & elitesport Opskrifter Unge & elitesport Smoothie ½ liter Supergod

Læs mere

Side 1. Kæmpen i hulen. historien om Odysseus og Kyklopen.

Side 1. Kæmpen i hulen. historien om Odysseus og Kyklopen. Side 1 Kæmpen i hulen historien om Odysseus og Kyklopen Side 2 Personer: Odysseus Kyklopen Side 3 Kæmpen i hulen historien om Odysseus og Kyklopen 1 Øen 4 2 Hulen 6 3 Kæmpen 8 4 Et uhyre 10 5 Gæster 12

Læs mere

Energiindtag. Energiindtag for løbere. Energiindtag generelt. Energiforbrug ved løb. Energibehov for 70 kg løber 07-05-2015. Tom Gruschy Knudsen

Energiindtag. Energiindtag for løbere. Energiindtag generelt. Energiforbrug ved løb. Energibehov for 70 kg løber 07-05-2015. Tom Gruschy Knudsen Kost og marathonløb Tom Gruschy Knudsen Energiindtag Hvordan skal man spise? Generelle anbefalinger Anbefalinger for løbere Marathonløb forberedelse Væske og energiindtag Energiindtag generelt Energifordeling:

Læs mere

Lokkemad. Nemme veje til mere energi i maden. 8 opskrifter på ny energi til dem, der spiser for lidt. Kom smør, fløde eller olie i sovs og suppe

Lokkemad. Nemme veje til mere energi i maden. 8 opskrifter på ny energi til dem, der spiser for lidt. Kom smør, fløde eller olie i sovs og suppe Nemme veje til mere energi i maden Kom smør, fløde eller olie i sovs og suppe Kom smør eller olie i grød og kartoffelmos Kom fløde og pasteuriserede æggeblommer i færdigkøbt koldskål Kom fløde i kakaomælk

Læs mere

Daglig motion og normalvægt Begræns madmængde

Daglig motion og normalvægt Begræns madmængde Spis mindst fra toppen Toppen består af kød, fisk og æg mad, som er rig på proteiner. Flyttet til toppen de "hurtige" kulhydrater - ris, pasta, kartofler, hvidt brød & mælkeprodukter Spis noget fra midten

Læs mere

natarbejde kræver sin mad

natarbejde kræver sin mad natarbejde kræver sin mad Fordøjelsen går til ro, når solen går ned Den menneskelige biologi reguleres af lys, så om natten, når solen er gået ned, sættes kroppens fysiologiske funktioner på vågeblus.

Læs mere

Evaluering Livsstil for familier

Evaluering Livsstil for familier Evaluering Livsstil for familier Status: December 2015 Baggrund Dette notat samler op på de foreløbige resultater af projektet Livsstil for familier pr. december 2015. Notatet samler således op på de sidste

Læs mere

Sæsonens første træningsdag

Sæsonens første træningsdag Sæsonens første træningsdag Vækkeuret ringede kl.6.00 her til morgen. Jeg var spændt men også lidt nervøs for hvordan dagen i dag kom til at forløbe. Mest nervøs var jeg nok fordi jeg selv skulle gå på

Læs mere

Nybagt! Luftigt. Du behøver ikke stenovn, måneskin og spidsfindige ælteteknikker for at bage de brød, du drømmer om

Nybagt! Luftigt. Du behøver ikke stenovn, måneskin og spidsfindige ælteteknikker for at bage de brød, du drømmer om samvirke opskrifter Nybagt! Luftigt. Du behøver ikke stenovn, måneskin og spidsfindige ælteteknikker for at bage de brød, du drømmer om tekst: inger abildgaard opskrifter: mia irene kristensen, jacob damgaard

Læs mere

Nede i køkkenet er mor ved at lave morgenmad. Godmorgen, råber Sille og er allerede på vej ud i haven. Hov, hov, griner mor, ikke så hurtigt, du skal

Nede i køkkenet er mor ved at lave morgenmad. Godmorgen, råber Sille og er allerede på vej ud i haven. Hov, hov, griner mor, ikke så hurtigt, du skal I dag er en god dag. Det kan Sille mærke lige så snart, hun vågner. Solen skinner nemlig, og hvis der er noget, Sille kan lide, så er det solskinsvejr. Så kan man nemlig komme ud og lege, og man kan blive

Læs mere

Træningsmanual til længere ture

Træningsmanual til længere ture Hvad skal der til for at kunne gå 20 til 30 km om dagen med en oppakning på godt 7 kg (og op til 25 kg) i en uge eller mere? De følgende 9 sider er lavet blandt andet i samarbejde med tidligere jægersoldat

Læs mere

Indholdsfortegnelse. Indledning side 2. Forbrænding og stofskifte side 2-5

Indholdsfortegnelse. Indledning side 2. Forbrænding og stofskifte side 2-5 Indholdsfortegnelse Indledning side 2 Forbrænding og stofskifte side 2-5 Husk Morgenmad side 6-7 Let og lækkert brød og boller side 8-23 Morgenmad på den proteinrige måde. side 24-31 Middagsretter der

Læs mere

Vejens digte. Inger Jakobsen

Vejens digte. Inger Jakobsen Vejens digte Inger Jakobsen Caminoen i Spanien, maj 2011 EN LILLE VEJ En lille vej Hvid og lysende Med grønt græs i midten Og 1000 blomster oh -bare jeg skulle ned af den. Jeg kan næsten ikke dy mig VEJEN

Læs mere

En fantastisk ændring! Torsdag, 13. august 2009 12:21 - Senest opdateret Tirsdag, 18. august 2009 11:46

En fantastisk ændring! Torsdag, 13. august 2009 12:21 - Senest opdateret Tirsdag, 18. august 2009 11:46 Det var med en vis skepsis jeg satte mig ind i bilen og kørte mod Odense for at komme på Stines kostkursus. Jeg havde indtil da prøvet alt. WW, DDV, diverse slankepiller, almindelig sund fornuft, diætist,

Læs mere

Formandens Beretning 26 Januar 2010. Nu skal det handle om sol sommer og korte bukser på denne kolde vinterdag

Formandens Beretning 26 Januar 2010. Nu skal det handle om sol sommer og korte bukser på denne kolde vinterdag Formandens Beretning 26 Januar 2010 Nu skal det handle om sol sommer og korte bukser på denne kolde vinterdag Sæson 2009 Vores cykelsæson blev startet op med kaffe, te og blødt brød ude i svinestalden

Læs mere

I øjeblikket er vi meget optaget af vores udendørsværksteder. Vi udforsker brugen af vand og sand. Vi banker søm i, og saver i træ.

I øjeblikket er vi meget optaget af vores udendørsværksteder. Vi udforsker brugen af vand og sand. Vi banker søm i, og saver i træ. Så er solen virkelig begyndt at titte frem. Det er rigtigt dejligt, for så kan vi alle komme endnu mere ud og nyde vejret og legepladsen. Men det betyder også vi skal passe på solens stråler. Vi skal derfor

Læs mere

HVAD & HVOR HOLDER DU DIG TILBAGE?

HVAD & HVOR HOLDER DU DIG TILBAGE? HVAD & HVOR HOLDER DU DIG TILBAGE? En øvelse i at blive bevidst omkring de områder af dit liv hvor du holder dig selv tilbage Basisbehov Jeg udsætter ofte at spise selvom jeg er sulten eller skipper/glemmer

Læs mere

Luk øjnene. Mærk kroppen punkt for punkt

Luk øjnene. Mærk kroppen punkt for punkt 66 Luk øjnene Mærk kroppen punkt for punkt 67 Øvelse 1 Giv din bevidsthed til kroppen Du skal nu i gang med at føre din bevidsthed hen til forskellige områder af din krop og sanse din krop. Når du kan

Læs mere

LEGE OG AKTIVITETER I NATUREN

LEGE OG AKTIVITETER I NATUREN LEGE OG AKTIVITETER I NATUREN Rid og løb To ryttere og én hest/pony udgør et hold. Hesten er udstyret med grime under trensen. En afmærket strækning er inddelt i 4, 6 eller 8 nogenlunde lige lange etaper.

Læs mere

Nougatstykker. Nougatdrømme. 1. Marcipanen rulles tyndt ud mellem to stykker bagepapir.

Nougatstykker. Nougatdrømme. 1. Marcipanen rulles tyndt ud mellem to stykker bagepapir. Nougatdrømme 1. Marcipanen rulles tyndt ud mellem to stykker bagepapir. Nougatstykker 1. Rist nødderne på en tør pande, til skallen nemt kan gnides af. 20 stk. 250 g marcipan 20 orange-nougattrøffelkugler

Læs mere

Spis rigtigt - perform bedre

Spis rigtigt - perform bedre Spis rigtigt - perform bedre - sådan bør du spise før, under og efter træning Udholdenhed & Kondition Kulhydrater fungerer som kroppens benzin under al aktivitet, og lagres som glykogen i leveren og musklerne.

Læs mere

For hendes fødder. af Emma Elisabeth Nielsen

For hendes fødder. af Emma Elisabeth Nielsen For hendes fødder af Emma Elisabeth Nielsen Hun hedder Mia. Hun smækker med døren. Det er, som om verden er sky. Sådan er det altid. Det er, som om græsset bøjer sig for hende, når hun tramper gennem haven

Læs mere

Sådan cykler vi ikke i ACK

Sådan cykler vi ikke i ACK Sådan cykler vi ikke i ACK Teoriprøve for håbløse cyklister Eksemplerne i prøven bygger desværre delvist på virkelige begivenheder, som tidligere er oplevet i klubben. Formålet med prøven er derfor, på

Læs mere

Kære forældre Til kommende skovbørn.

Kære forældre Til kommende skovbørn. Kære forældre Til kommende skovbørn. Her er nogle informationer om skovbørnehaven, som vi håber I finder nyttige. NORMERING: Vi er 5 voksne og 26 børn. Privat Skovbørnehaven Mariehønen Hummeltoftevej 139

Læs mere

Velkommen til forvandl dit liv til et festfyrværkeri s workshop

Velkommen til forvandl dit liv til et festfyrværkeri s workshop Velkommen til forvandl dit liv til et festfyrværkeri s workshop Kære skønne kvinde. Tillykke med du har valgt at investere tid i dig selv. For at du får mest mulig ud af materialet. Anbefaler jeg at du

Læs mere

Kostpolitik for HellumHejHuset børnehave under Hellum FRI

Kostpolitik for HellumHejHuset børnehave under Hellum FRI Kostpolitik for HellumHejHuset børnehave under Hellum FRI Formålet med at have en kostpolitik, er at bidrage til styrkelse af børns sundhed, både her og nu og på længere sigt. For HellumHejHuset er det

Læs mere

januar udsalg kl. 7.00-19.00 d. 10. januar Starter mandag 9 0 0,- 7 0 0,- udsalg kr. udsalg kr.

januar udsalg kl. 7.00-19.00 d. 10. januar Starter mandag 9 0 0,- 7 0 0,- udsalg kr. udsalg kr. januar udsalg 2011 Starter mandag d. 10. januar kl. 7.00-19.00 GEL Nimbus 12 Til den neutrale løber, der ønsker en komfortabel træningssko til mange kilometer på asfalt. Store stødpuder af GEL i hæl og

Læs mere

Jeg har hørt, at I har lært alt om venner, og jeg ved, at I alle er meget hjælpsomme.

Jeg har hørt, at I har lært alt om venner, og jeg ved, at I alle er meget hjælpsomme. Besked nr. 1. Kære drenge og piger. Jeg har hørt, at I har lært alt om venner, og jeg ved, at I alle er meget hjælpsomme. Det er derfor jeg sender denne besked til jer, og jeg tror I kan hjælpe mig. Jeg

Læs mere

Gentofte og fjernvarmen

Gentofte og fjernvarmen Gentofte KOMMUNE og fjernvarmen Undervisningsmodul 3 Fra skraldespand til radiator Varmen kommer fra vores affald Nede under jorden i Gentofte Kommune ligger der en masse rør. I de rør løber der varmt

Læs mere

AKTIVITET 4: OPBEVAR FØDEVARER KORREKT

AKTIVITET 4: OPBEVAR FØDEVARER KORREKT AKTIVITET 4: OPBEVAR FØDEVARER KORREKT Læringsmål Du kan fortælle, hvordan forskellige fødevarer skal opbevares. Du kan tjekke en fødevares friskhed ved at bruge dine sanser. Fødevarer skal opbevares korrekt

Læs mere

Og sådan blev det. Hver gang jeg gik i stå, hviskede Bamse en ny historie i øret på mig. Nu skal du få den første historie.

Og sådan blev det. Hver gang jeg gik i stå, hviskede Bamse en ny historie i øret på mig. Nu skal du få den første historie. Bamse hjælper Nogle gange, når jeg sidder ved mit skrivebord og kigger på gamle billeder, dukker der en masse historier frem. Historier fra dengang jeg var en lille dreng og boede på et mejeri sammen med

Læs mere

Mindfulness & singleture

Mindfulness & singleture 016 Event 2016 Event 2016 Event 2016 Event 2016 Event 2016 Event 2016 Event 2016 Event 2016 Event 2016 Event 2016 Eve Nyd en uge i balance sammen med andre der rejser alene Mindfulness & singleture Mindfulness

Læs mere

KOST OG TRÆNING SPIS DIG BEDRE OG LETTERE. Foredrag LØB MED AVISEN. Mandag den. 18 april. 2016. V. Klinisk diætist Stine Henriksen

KOST OG TRÆNING SPIS DIG BEDRE OG LETTERE. Foredrag LØB MED AVISEN. Mandag den. 18 april. 2016. V. Klinisk diætist Stine Henriksen KOST OG TRÆNING SPIS DIG BEDRE OG LETTERE Foredrag LØB MED AVISEN Mandag den. 18 april. 2016 V. Klinisk diætist Stine Henriksen Hvem er jeg Stine Henriksen AUT. Klinisk diætist Klinik i Odense på Chr.

Læs mere

Kursusmappe. HippHopp. Uge 25. Emne: Verden omkring mig HIPPY. Baseret på førskoleprogrammet HippHopp Uge 25 Emne: Verden omkring mig side 1

Kursusmappe. HippHopp. Uge 25. Emne: Verden omkring mig HIPPY. Baseret på førskoleprogrammet HippHopp Uge 25 Emne: Verden omkring mig side 1 Uge 25 Emne: Verden omkring mig Kursusmappe Baseret på førskoleprogrammet HippHopp Uge 25 Emne: Verden omkring mig side 1 HIPPY HippHopp Uge25_verden_omkring_mig.indd 1 06/07/10 11.42 Uge 25 l Verden omkring

Læs mere

Selvom sommeren er slut, og turisterne for længst har rykket teltpløkkerne op, er der stadig folk på campingpladserne. For nogle mennesker er

Selvom sommeren er slut, og turisterne for længst har rykket teltpløkkerne op, er der stadig folk på campingpladserne. For nogle mennesker er Selvom sommeren er slut, og turisterne for længst har rykket teltpløkkerne op, er der stadig folk på campingpladserne. For nogle mennesker er campingpladsen et hjem og naturen en livsstil. Campist på fuld

Læs mere

Side 3.. ægypten. historien om de ti plager.

Side 3.. ægypten. historien om de ti plager. Side 3 ægypten historien om de ti plager 1 Slaver 4 2 Ild i en busk 6 3 Staven 8 4 Sæt dine slaver fri 10 5 En slange 12 6 Blod 14 7 Frøer 16 8 Myg og fluer 20 9 Sygdom 22 10 Hagl 24 11 Græshopper og mørke

Læs mere

Bristet akillessene med operation (Øvelsesprogram)

Bristet akillessene med operation (Øvelsesprogram) Bristet akillessene med operation (Øvelsesprogram) DE FØRSTE 3 UGER Når din akillessene er syet sammen i lokalbedøvelse, får du en støvle (Rom Walker) på foden, så din fod sidder i spidsfods stilling.

Læs mere

Vuggestuen Heimdalsvej

Vuggestuen Heimdalsvej Velkommen til Vuggestuen Heimdalsvej Heimdalsvej 5 8230 Åbyhøj Tlf: 87 13 81 51 Kære. og forældre. Vi glæder os til, at du skal starte her hos os i vuggestuen Du skal gå på.. stue. De voksne på din stue

Læs mere

Forslag til hvilestillinger Lig på ryggen med en pude under knæene. Løfteteknik Når du løfter, skal du huske at:

Forslag til hvilestillinger Lig på ryggen med en pude under knæene. Løfteteknik Når du løfter, skal du huske at: Smerter i ryggen Forslag til hvilestillinger Lig på ryggen med en pude under knæene. Lig på siden med en pude mellem benene. Puden vil få dig til at slappe bedre af. Løfteteknik Når du løfter, skal du

Læs mere

60+ - EN STÆRK ALDER

60+ - EN STÆRK ALDER 60+ - EN STÆRK ALDER Af Nickie Winfield Almquist og Kåre Seidelin 60+ EN STÆRK ALDER Roning er en sport der kan dyrkes langt op i alderdommen. Det kræver blot, at du har lyst til at vedligeholde din krop.

Læs mere