Aarhus byrådsmøde onsdag 6. maj 2015. Sag 14: Anlægsbevilling til Langenæs og Læssøesgades Skole

Relaterede dokumenter
Aarhus byråd onsdag den 8. juni Sag 14: Sundhed og Omsorgs Boligplan 2016

Byrådsmøde 21. januar Sag 1 Ændring i Feriekalenderen

TALEPAPIR DET TALTE ORD GÆLDER

Traditionen tro byder august september på forældremøder i de enkelte klasser,

Sag 3: Trafikplan for den statslige jernbane. Høring. Der gøres opmærksom på, at der ikke er læst korrektur på denne afskrift.

Bilag 4: Transskription af interview med Ida

L: Præsenterer og spørger om han har nogle spørgsmål inden de går i gang. Det har han ikke.

Aarhus byråd onsdag den 11. maj Sag 11: Redegørelse vedr. magtanvendelser 2015

Gode råd om læsning i 3. klasse på Løjtegårdsskolen

Budgettale Socialdemokrterne

Sag 3: Forslag fra Konservative til Teknik og Miljø om jagt på udvalgte arealer i Aarhus Kommune

Miljøministerens besvarelse af spørgsmål nr. CE stillet af Folketingets Miljø- og Planlægningsudvalg stillet efter ønske fra Per Clausen

Bilag F - Caroline 00.00

Borgmesteren: Så er vi nået til sag nummer 12 fra Teknik og Miljø, anlægsbevilling til ReUseCenter i midtbyen.

Introduktion til forældre og andre voksne, der gerne vil være en del af vores verden

Th. Langs skole. Profilanalyse 2016 L E D E L S E S U D V I K L I N G

Sag 6: Aarhus Kommunes tilslutning til Fælleskommunalt Ledelsesinformation (FLIS)

Tale: Jane Findahl, formand for KL s Børne- og Kulturudvalg, KL s Børnetopmøde

Møde for kommende forældre på Gerbrandskolen. D. 21. juni 2016

Borgmesteren: Vi er nødt til at respektere taletidsbegrænsningen. Christian Budde, Venstre.

Konfirmationsprædiken: Store bededag

gladsaxe.dk Leg og læring i pædagogisk praksis om DAP projektet i Gladsaxe Kommune

Sag 12 og 13 hhv. Styrkelse af handicapområdet for børn samt forslag fra Venstre om styrkelse af handicapområdet i Aarhus Kommune

De lokale uddannelsesudvalg for arbejdsmarkedsuddannelserne AMU. En introduktion for nye medlemmer

PTSD Undervisningsmateriale til indskolingen

Transkribering af interview, Christian A: Og oprindeligt tror jeg, at vi måske havde mest lyst til at trække det op på sådan et samfunds..

Evaluering af mentorforløb - udarbejdet af mentor Natalia Frøhling

SF budgettale, budget 2017, 1. september 2016 (Det talte ord gælder)

Hvordan kan forældrene

Victor, Sofia og alle de andre

Transskription af fokusgruppeinterview på Brårup Skole, Skive

Vejledning til Uddannelsesplan for elever i 10. klasse til ungdomsuddannelse eller anden aktivitet

Når mor eller far er ulykkesskadet. når mor eller far er ulykkesskadet

Aarhus byrådsmøde onsdag 6. maj Sag 11: Byudvikling på Godsbanen

2.søndag efter II. Sct. Pauls kirke 10. april 2016 kl Salmer: 2/434/219/482//662/439/458/675

Mobning i dit barns klasse: hvad du kan gøre. Tag mobning alvorligt og reagér, hvis der er mobning i dit barns klasse.

Vis industrien frem! Flere unge skal have en uddannelse inden for industrien.

Borgmesteren: Vi går videre til sag nummer 4, som er indstilling om Aarhus Kommunes regnskab for 2013.

EKSEMPEL PÅ INTERVIEWGUIDE

Miljøministerens besvarelse af spørgsmål K og L stillet af Folketingets Miljøudvalg efter ønske fra Jan E. Jørgensen (V)

SPROGHÆFTE Dit barns sprog - en handleguide til forældre

NEXTWORK er for virksomheder primært i Nordjylland, der ønsker at dele viden og erfaringer, inspirere og udvikle hinanden og egen virksomhed.

Fra individuel til systemisk traume forståelse familierettet psykoedukation

Karen elsker sommer. Lørdag morgen Det er lørdag morgen. Klokken er 7. Karens mobiltelefon ringer. Det er vækkeuret. Karen slår det hurtigt fra.

Bilag 14: Transskribering af interview med Anna. Interview foretaget d. 20. marts 2014.

De pårørende har ordet Kommentarsamling for pårørende til beboere på Holmstrupgård - Bogruppen

Overvåget samvær. En pjece til forældre

Enhed for Selvmordsforebyggelse. Information til pårørende

Socialdemokraternes ordførertale. Ved 1. behandling af budget

Du, Herre Krist, min frelser est til dig jeg håber ene.

Bruger Side Prædiken til 18.s.e.trinitatis 2015.docx. Prædiken til 18. søndag efter trinitatis Tekst. Matt. 22,34-46.

KONFIRMATIONSPRÆDIKEN SØNDAG DEN 8.MAJ 2011 VESTER AABY KIRKE KL Tekster: Salme 8, Joh. 10,11-16 Salmer: 749,331,Sin pagt i dag, 441,2

Rammer til udvikling hjælp til forandring

ER RESSOURCEFORLØBET EN NY INDSATS, ELLER ER DET BUSINESS AS USUAL?

1. Læsestærke børn i Vores Skole

Gratis E-kursus. Få succes med din online markedsføring - Online markedsføring alle kan være til

Raketten - klar til folkeskolereformen

Arbejdsmiljøgruppens problemløsning

Interview med frivillig fra URK

SE MIG! ...jeg er på vej. Skoledistrikt Øst. En god skolestart. Et barn og et samarbejde, der vokser i Skoledistrikt Øst

Personlig Erfarings LOG (PE Log)

Evaluering af indsatsen

Det talte ord på samrådet gælder

Go On! 7. til 9. klasse

Frederikshavn Golf Klub generalforsamling marts Indledes med halvt minuts stilhed for afdøde medlemmer:

Flemming Jensen. Parforhold

Raketten - klar til folkeskolereformen

Sæt ord pa sproget. Indhold. Mål. November 2012

Variabel- sammenhænge

Sag 12: Videreførelse af Aarhus Kommunes Hjemløseplan. Der gøres opmærksom på, at der ikke er læst korrektur på denne afskrift.

Bilag 4 Interview m. Gertrud

TALE. Jeg vil selvfølgelig gerne svare på disse spørgsmål, men allerførst vil jeg sige til udvalget, at jeg glæder mig utrolig meget

Film (spilletid: 2 min.)

Hvordan ligger verdenshjørnerne i forhold til den måde, du ønsker huset placeret?

Høringsmateriale vedrørende ændring af skoledistrikter og ændring af regler for frit skolevalg

børns RETTIGHEDER ELEVAKTIVITETER, KLASSE

Der gøres opmærksom på, at der ikke er læst korrektur på dette båndreferat.

APV og trivsel APV og trivsel

Ishøj Kommune Strandgårdskolen


1. maj tale Samsø. Dejligt at være her. Er I ved at komme i 1. maj-humør?

Guds engle -1. Fællessamling Dagens højdepunkt målrettet undervisning minutter

Konfirmand- og forældreaften 27. februar 2014, Hurup kirke Mattæus 14, 22 33

Projekt Guidet egenbeslutning og epilepsi. Refleksionsark. Tilpasset fra: Vibeke Zoffmann: Guidet Egen-Beslutning, 2004.

Udviklingssamtaler. Rollespil 1: Afdelingsleder Anton Hansen

Kære Stine Damborg, Lone Langballe og Jens Rohde

Livsstilscafe Brevforslag

Læsning og skrivning i 3. og 4. klasse

tre gange. Der er ikke noget at sige til, hvis Peter sidder og vrider sig lidt i den dårlige samvittighed.

Skolepolitiske mål unikke skoler i et fælles skolevæsen

Ministertale ved åbent samråd om L 160 om offentlig digital post tirsdag den 15. maj 2012 kl

Kursusmappe. HippHopp. Uge 29: Nørd. Vejledning til HippHopp guider HIPPY. Baseret på førskoleprogrammet HippHopp Uge 29 Nørd side 1

Ledelsesberetning 2015

Accept af at være stressramt

BØRN OG UNGE Pædagogisk afdeling Aarhus Kommune

Job i Avis. Fotograf. Mit kamera er digitalt, og på den lille skærm kan jeg se billederne. Nu tror jeg faktisk, at jeg har taget nok.

Respondenter Procent Skriv navn ,0% I alt ,0% Respondenter Procent I en gruppe ,0% Individuelt 0 0,0% I alt ,0%

Kære 9. klasse, kære dimittender

INKLU. I n k l u s i o n s t e a m K o r u p S k o l e VI BYGGER FÆLLESSKABER. Inklusion på Korup Skole

Bilag 1 - Interview med Marie 20/ Mathias Frantsen (Interviewer) : I1 Mette Axen (Interviewer): I2 Marie (Interviewperson) : M

Transkript:

Sag 14: Anlægsbevilling til Langenæs og Læssøesgades Skole Og vi fortsætter fra Børn og Unge, sag nummer 14, anlægsbevilling til Langenæs og Læssøesgades Skole. Er der nogen bemærkninger til den? Kan det klares med de korte bemærkninger? Så beder jeg indtegne jer under Tak for det. Grundlæggende der skal der lyde ros fra Socialdemokraterne til rådmanden og til medarbejderne på børn og unge for den indstilling, der bliver præsenteret her i dag. Imidlertid har vi dog stadigvæk ønske om at sende den til udvalg, blandt andet fordi, at når vi kigger på indstillingen, er der en række henvisninger til høringssvar, som er afgivet i forbindelse med indstillingen. Men høringerne er ikke vedlagt indstillingen, og derfor kunne det give et noget bedre beslutningsgrundlag og en noget bedre sagsbehandlingsproces i forhold til indstillingen, at vi fik drøftet det lidt mere indgående i udvalget, og også fik belyst hvad det er for nogle problemstillinger, der bliver rejst i høringssvarene. Det er en sag, som går tilbage fra 2011 og som har i perioder været holdt lidt tilbage på grund af forskellige andre politiske indstillinger. Men som borger i området, så er der heller ikke nogen tvivl om, at vi ser rigtig, rigtig meget frem til, at byggeriet kan komme i gang. Og med de ord sender vi den til udvalg. Tak for ordet. Hans Skou, Venstre Hans Skou (V): Tak for det. I Venstre der glæder vi os meget til, at den nye kommende midtby skole kan tages i brug. Vi tror, at den vil blive en magnet for lokalområdet. Derfor mener vi fortsat i Venstre, at det er kaste gode penge efter dårlige, når man investerer i for eksempel Læssøesgades Skole her. Men byrådets flertal vil det anderledes, og det accepterer vi, og derfor kommer rådmanden selvfølgelig med det forslag, der ligger her. Endvidere er der udbyggelsen af Langenæs, som foregår i et grønt område, og det er noget af det vi som byråd normalt passer godt på, og derfor er vi i Venstre meget opmærksomme på og glade over, at rådmanden i den givne situation har haft fokus på så vidt muligt at bevare det grønne område. Vi glæder os som sagt til den nye midtby skole, og lad os håbe, at økonomien eller dele heraf i den her indstilling ikke er tabte. Tak. Jette Jensen, Enhedslisten / De Rød-Grønne. Jette Jensen (EL): Jeg kan sige, vi støtter indstillingen her. Og jeg kan undre mig lidt over Venstres indlæg. Vi har lige vedtaget byudvikling på Godsbanen. Godsbanen er en del af Læssøesgades skoledistrikt, vi bygger altså en ny bydel og Venstre har åbenbart stadigvæk den opfattelse, at det er at smide gode penge efter dårlige, at sørge for at en skole også kan leve op til det den skal i det område, hvor vi byudvikler.

Jeg er meget enig i det indlæg, som ordføreren fra Enhedslisten lige har haft, jeg vil faktisk gå skridtet videre, at jeg synes, det er usmageligt at stå i byrådssalen og kalde aarhusianske skoler for dårlige. Jeg synes egentligt, at det er ret overraskende, at vi har en rådmand, en politisk leder af et parti i byrådet, som vælger at fremsende en indstilling, hvor at han anbefaler byrådet, at vi afsætter midler, og så samtidig hører vi så samme partis ordfører sige, at det er kaste gode penge efter dårlige skoler. Hvad er det lige, der foregår her? Og derfor kunne jeg godt tænke mig at høre Venstres politiske leder, om det er sådan, at det er Venstres officielle politik at lukke her i Aarhus? Og om det er Venstres officielle politik at lukke Læssøesgades Skole? Det er et direkte spørgsmål. Tak for ordet. Tak for det. Jan Ravn Christensen, Socialistisk Folkeparti. Og jeg beklager selvfølgelig, Jan Ravn Christensen skulle selvfølgelig have været før Peder Udengaard, beklager. Jan Ravn Christensen (SF): Det er helt i orden Anne Nygaard. Jeg havde egentligt lidt håbet på, at vi kunne slippe for at diskutere det her med, om skolen var lukningstruet eller ej. Jeg mener, det her er det endegyldige punktum for, at nu er skolen ikke lukningstruet længere. Og det synes jeg er rigtig positivt. Der er ikke nogen tvivl om, at én af udfordringerne for skolen har været, og sådan vil det være alle steder hvor de er lukningstruede, det er svært at få folk til at tro på og turde indskrive deres børn på en skole, og det har selvfølgelig været en udfordring for Læssøesgades Skole. Og derfor synes jeg, det er fornemt, at rådmanden så fremsender den her indstilling. Så kan man jo have forskellig holdning til om man ikke skulle have gjort det, men det har man nu været tvunget til, i kraft af det var en byrådsbeslutning, der tidligere er truffet. Men jeg synes, det vigtigste ved den her sag, det er sådan set, at nu kan man se fremad. Nu har man muligheden for for alvor at få vendt bøtten i forhold til indskrivning af distriktselever på Læssøesgades Skole. Man har muligheden for at få skabt et helt unikt miljø på Langenæs i forhold til hele indskolingsdelen. Man får et mega attraktivt ungemiljø med plads til skatere, med rigtig gode klubfaciliteter fremadrettet på skolens matrikel. Så jeg tror rigtig meget på, at der vil være plads til Læssøesgades Skole i rigtig, rigtig mange år fremad. Og derfor er jeg rigtig glad for, at vi nu også foretager den her investering, som vi gør med den her beslutning. Så vi er glade for indstillingen, vi synes, det er et rigtig flot arbejde, der er blevet lavet. Den har haft mange år på bagen, det har vi alle sammen en aktie i, så det er der ingen, der skal klandres for. Men det vigtigste at sige nu her, det er, at nu er der i hvert fald grobund for at kigge fremad. Og det er vi rigtig, rigtig glade for. Rådmand for Børn og Unge, Bünyamin Simsek. Bünyamin Simsek (V): Jamen først og fremmest som Venstres politiske leder, så kan jeg ikke se nogen undring i, at et parti har den samme holdning før et kommunalvalg og at det så ikke har skiftet den holdning efter et kommunalvalg. Det ved jeg godt, at det kan komme lidt som en overraskelse for Socialdemokraterne, særligt hvis man kigger på

landspolitikken i forhold til løfte før et valg og manglende gennemførte løfter efter et valg. Men heldigvis står det lidt anderledes til lokalt i Aarhus. Så svaret er klokkeklart i forhold til Peder Udengaard, Venstres holdning da vi forhandlede, udmeldte den da der kom kommunalvalg, og nu er kommunalvalget overstået og derfor har vi ikke skiftet holdning fortsat. Så spørger Peder Udengaard om det er odiøst i at Venstre har den samme holdning og Børn og Unge rådmanden så vælger at sende en indstilling frem til byrådet, som sådan set efterlever de byrådsbeslutninger, der er. Så kan man jo spørge Peder Udengaard, mener Peder Udengaard at en politisk ledet organisation med en rådmand i spidsen skal obstruere og overhøre byrådsbeslutninger alene med den begrundelse, at man politisk er uenig? Det kunne jeg godt tænke mig at få et klart svar på. Fordi her er der et klokkeklart eksempel på, at jeg mener det modsatte, nemlig at man som politisk ledet organisation og som rådmand til trods for, at man er uenig i de beslutninger, der er truffet i byrådet, så er man tro mod sagen i forhold til det politiske flertal, der er. Og derfor leverer man sagen her på byrådets bord. Det er sådan jeg arbejder politisk, men hvis Peder Udengaard mener, at der er behov for, at vi skal arbejde anderledes, så synes jeg vi skal tage den i gruppeformandskredsen og lægge nogle nye rammer for at arbejde. Jeg kunne egentligt godt tænke mig at vide, om Venstres politiske leder er enig i Venstres ordfører i denne sag om, at det er i orden at stå her i denne byrådssal og sige, at man kaster gode penge efter dårlige skoler. Mener rådmanden for Børn og Unge, mener den politiske leder for Venstre i Aarhus, at vi har dårlige skoler i Aarhus Kommune? Hans Skou, Venstre. Hans Skou (V): Tak. Jeg vil lige læse to sentenser op af det jeg sagde. Jeg har nemlig for vane at skrive tingene ned, og derfor sagde jeg, derfor mener vi fortsat, at det er kaste gode penge efter dårlige, når man investerer i Læssøesgades Skole, vi siger ikke Læssøesgades Skole er dårlig, vi siger, man risikerer at kaste gode penge efter dårlige. Og også hvis man skulle være i tvivl, den sidste sætning jeg sagde, vi glæder os til den nye midtby skole, og lad os håbe økonomien eller dele heraf i denne indstilling ikke er tabte. Tak. Rådmand for Børn og Unge, Bünyamin Simsek. Bünyamin Simsek (V): Nu har Venstres ordfører ganske fint redegjort for, hvad der blev sagt i den første runde, præciseret i anden runde, og dermed er der svaret på det spørgsmål, Peder Udengaard har stillet. Derfor forventer jeg naturligvis også i en politisk debat, at Peder Udengaard ikke kun stiller spørgsmål, og når Peder Udengaard særligt får svar på de stillede spørgsmål naturligvis også reflekterer og svarer på de spørgsmål, der er stillet overfor Peder Udengaard i forhold til Peder Udengaards ordførertale.

Marc Perera Christensen, Det Konservative Folkeparti. Marc Perera Christensen (K): Lige siden diskussionen omkring skolestruktur har det jo været en kendt sag, at der politisk var uenighed om, hvilke skoler der skulle lukkes og hvilke der ikke skulle lukkes, og om den beslutning omkring skolestruktur var den rigtige beslutning. Det har vi jo været flere, der har taget bestik af, vi har også i Det Konservative Folkeparti en bekymring for, om vi har en Læssøesgade, eller, jo en reel bekymring om der er en Læssøesgades Skole om fem eller ti år, om den bliver dræbt af det frie skolevalg, og om den nye midtby skole ganske enkelt er mere attraktiv. Vi kan bare konstatere, at der er et politisk flertal, der vil noget andet. Sådan er det nu engang, og derfor har vi heller ikke stemt imod indstillingen, fordi nu er den skole, det er der et politiske flertal, der har besluttet, og derfor bruger vi de her penge lige nu, fordi der skal være en funktionel hverdag. Men det ændrer ikke på, at det noget gammelt halløj på den skole, og den får det svært, når den nye midtby skole, den åbner. Så kan der være en diskussion omkring kapacitet og at befolkningsvæksten i city gør, at vi får brug for en skole mere. Det ved vi kun, når vi kommer tættere på. Jeg synes, det er fuldstændig reelt, at et parti, i det her tilfælde en god kollega i Venstre, der hele tiden har gjort det klart, hvad den politiske holdning var til Læssøesgades Skole og også understeger nu. Det er en holdning, Det Konservative Folkeparti deler. Men rådmanden har pligtskyldigt, sådan som det forventes af rådmanden, fremlagt den indstilling, som understøtter det politiske flertal i Aarhus byråd. Det er det smukke ved magistratsstyret. Jeg synes, den her er fuldstændig inden for skiven af, hvad der er en god politisk diskussion og også god embedsførelse fra rådmanden for Børn og Unge. Jeg vil gerne slå fast, at for Socialdemokraterne, der er holdningen, at i Aarhus Kommune, der har vi gode skoler. Og Socialdemokraterne i Aarhus byråd arbejder konsekvent og kontinuerligt på at skabe bedre skoler i Aarhus Kommune. Det er derfor, vi har bakket op omkring folkeskolereformen. Det er derfor, vi har lagt et særligt fokus på også i udvalgsarbejdet at følge op på implementeringen af folkeskolereformen. Det er derfor, vi har lagt et særligt fokus på også at sikre, at der er midler til, at rammerne, faciliteterne for folkeskolerne i Aarhus er i orden. Og det er også derfor, at vi bakker op omkring den her indstilling. Socialdemokraternes ærinde er, at det bedste for folkeskolen i Aarhus. Og i det der har Marc Perera Christensen ret i, at der er et flertal, der vil noget andet i Aarhus byråd. De vil nemlig folkeskolens bedste. Hans Skou, Venstre. Hans Skou (V):

Bare lige for at gøre det klart for den kommende politiske ordfører i Socialdemokratiet, så er det jo sådan, at Venstre hverken har sendt den her i udvalg eller taget forbehold eller noget som helst. Så vi bakker selvfølgelig op om indstillingen. Rådmand for Kultur og Borgerservice, Rabih Azad-Ahmad. Rabih Azad-Ahmad (R): Altså, vi bakker fuldt op om indstillingen, og jeg synes også, det er rigtig fint, at indstilingen også kommer. Jeg kan også godt huske, at der var en debat i forhold til Læssøesgades Skole, og dengang at debatten omkring hvilke skoler, der nu skal lukkes. Men jeg synes nu også, at efter et flertal jo har besluttet, at det så er de skoler, der skal lukkes, så synes jeg egentligt, at Læssøesgades Skole, som faktisk udmærker sig på en lang række områder, ikke mindst også i forhold til specialundervisning, så mener jeg faktisk, at skolen fortjener ro og fortjener også at skolen får opbakning, også af det politiske byråd. Der bliver stillet spørgsmål her, om vi kommer til at have en Læssøesgades Skole her om nogle år jamen klart, hvis vi bliver ved med at italesætte en skole og dens eksistens om nogle år, så er det jo det, der påvirker forældrene, det er det der påvirker indskrivningen af børn. Det synes jeg egentligt er uheldigt. Men selvfølgelig har man jo som politiker lov til at have de holdninger. Jeg synes bare, man skal være opmærksom på, at det har altså konsekvenser for de forældre og de børn, og de lærere der underviser på skolen, at de kan se, at det gode arbejde de laver, at det bliver anerkendt, og at forældrene også kan regne med, at det er en skole deres børn går op, indtil hvis nu der bliver truffet en beslutning om lang tid. Men så længe det her ikke er noget aktuelt, så synes jeg i hvert fald, at skolen skal have fuld opbakning. Og det har den i hvert fald fra Den Radikale side. Rådmand for Børn og Unge, Bünyamin Simsek. Bünyamin Simsek (V): Altså argumentationen om, at Socialdemokraterne er det parti i Aarhus byråd, der ønsker det bedste for de aarhusianske skoler, det tror jeg, man får svært ved at overbevise alene nogle borgere, der skulle være meget, meget kritiske over for den borgerlige fløj, om at det kun er Socialdemokraterne, der har den tanke. Men lad bare Peder Udengaard leve med den tanke. Men jeg tager til note, at Peder Udengaard ikke har svaret på mit spørgsmål. Og det tager jeg naturligvis til note næste gang i en byrådsdebat Peter Udengaard stiller konkrete spørgsmål til mig som rådmand. Så vil jeg lave den manøvre, som Peder Udengaard laver her i byrådssalen, ikke at forholde sig til konkrete stillede spørgsmål. Særligt når der for modparten er svaret på de spørgsmål, Peder Udengaard har rejst. Jan Ravn Christensen, Socialistisk Folkeparti. Jan Ravn Christensen (SF): Jeg synes helt ærligt, at det er skammeligt, at byrådet bruger hele tiden på at diskutere skolelukning for og imod. Lad os da diskutere de her kvaliteter, der er ved det her projekt. Det er da helt fantastisk, at vi får et børnemiljø, et rigtig dejligt grønt område på Langenæs, hvor børn vil komme til at lege ude i alle frikvartererne, vil komme til at få en fantastisk hverdag. Lige på den anden side af Ringgaden 100 meter

derfra, der får vi et fantastisk ungdomsmiljø, hvor der kommer spritnye skaterfaciliteter. Lad os da glædes over det, i stedet for at gå tilbage til en debat, som var i byrådet for fire-fem år siden, og som ikke har nogen fremtid. Det synes jeg vil klæde byrådet at bruge energien på den måde. Marc Perera Christensen, Det Konservative Folkeparti. Marc Perera Christensen (K): For sådan en god politisk floskel, så vil jeg kvittere for den varme og indbydende brede forsonende tone fra byrådets største parti, der virkelig indbyder til det brede samarbejde, som netop det parti har hyldet meget. Det bliver rigtig spændende at følge fremadrettet og nyde den klare forsonende tone, som også den kommende politiske ordfører fra Socialdemokraterne lægger an. Det tegner nogle klare linjer til det kommende debatniveau i Aarhus byråd, og det ser vi frem til. Jamen jeg vil egentligt blot sige tusind tak for de rosende ord fra ordføreren for Det Konservative, og så blot bemærke i mit indledende indlæg i forhold til denne sag, da startede jeg faktisk med at rose rådmanden for Børn og Unge for at have fremlagt, hvad der egentligt er en glimrende indstilling på byrådets dagsorden her i dag. Og jeg glæder mig utrolig meget til at diskutere den mere indgående i udvalget. Og hvis der ikke er flere bemærkninger, så er sagen sendt til behandling i Børn og Unge Udvalget.