Udarbejdet)af)Nicolai)Christensen) ) 2) )
|
|
|
- Charlotte Søndergaard
- 10 år siden
- Visninger:
Transkript
1 Guidanceprinciplesfornøglesuccesfaktorer...2 Roos&Oliverinspireretrammeværk...3 Kompleksitetift.rammeværket Team...3 GuidingPrinciple1.1.Startup ensformål...4 GuidingPrinciple1.2.Personlighedskarakteristikker...4 GuidingPrinciple1.3.Erfaring/trackrecord...5 GuidingPrinciple1.4.TeamDNA Produkt...6 GuidingPrinciple2.1.Løserogforstår painpoint...6 GuidingPrinciple2.2.Tænknyt...7 Generelleproduktkarakteristikker Marked...7 GuidingPrinciple3.1.Markedskarakteristikker...7 GuidingPrinciple3.2.Markedetstraction...8 GuidingPrinciple3.3.Markedstimingogeksekvering Forretningsmodel...9 Guidingprinciple4.1.Videnomforretningsmodeller...9 Guidingprinciple4.2.ForretningsmetodemedMVPogiterationer...9 Guidingprinciple4.3.Forretningsmodellering...10 Guidingprinciple4.4.Investeringsevalueringogbootstrapping...10 Guidingprinciple4.5.Økonomiskvurderingafforretningside/model...11 Diskussionogvægtningafteam,produkt,markedogforretningsmodel...14 GenerelDiskussionafguidingprinciples...16 Iværksætteren/iværksætternevs.teamkarakteristikker...16 Investeringellerej Guidingprinciple Selvmodsigendepunkter...17 UdarbejdetafNicolaiChristensen 1
2 Guidanceprinciplesfor nøglesuccesfaktorer Herundersesdeanalyseredegeneriskenøglefaktorerogtommelfingerregler vurderingafenstartupssuccespotentiale. Forhverhovedemnesesdereretsæt guidingprinciples somstartup enkan navigereefter.herundereremnerogprincipperskitseret. Afsnittetsopbygning Afsnitteterbyggetopsåledesatderforhverthovedemner;team,produkt, markedogforretningsmodel,førstopridseshvilkeanalyseredefaktorerder pegerpåvigtighedenafemnet,ogderefterpræsenteresderetsætguiding principles,somhartilhensigtat guide iværksætteren/teametigennem hovedemnerneforatopnåstørremulighedforsucces.forhverregelvilder væreetbulletpoint,somkortbeskriveressensenafregler,hvorefterreglen uddybesogafslutningsvishenvisesdertil,hvilkepunkt(ersomunderstøttes. UdarbejdetafNicolaiChristensen 2
3 UdarbejdetafNicolaiChristensen 3 Roos&Oliverinspireretrammeværk Opgavenovenståendeteoretiskeogempiriskeanalysekanudkrystalliseresi Roos&Oliver(2010,pp.898 guidingprinciples model,medhenblikpåat skabeguidingprinciplesforstartupssucces. Roos&Oliver(2010haritrådmedovenståendetilganglavetetrammeværk, hvordeteretsæt guidingprinciples somstyrebeslutningstagningeni virksomheden.disseprincipperstammerfra1.heuristicreasoning (tommelfingerregler,2.narrativemode(tommelfingerreglerneerfundereti narrativercsnarereendlogikog3.emotionalcontent(ogheuristikkerer påvirketaffølelser.modellenerfunderetpåcasestudieraf,hvordannogle virksomhedertræfferbeslutninger,herunderlego. DerseslighedstrækogetmønsteriopgavensovenståendeanalysemedRoos& Olivermodel,hvorfordetgivermeningatsammenstilleanalysenmedden model.herunderuddybesogkonkretiseressammenligningenogmodellen; 1.Heuristicreasoningkansammenlignesmeddentommelfingerreglerneangivet idetsekundærerempiriafsnit(jf.afsnit4,5og6. 2.NarrativeModekansammenlignesteoridelenhvorderkanargumenteresfor, atdenerfunderetihhv.osterwalders,riesogblanksfortællingeromhvordan manbørstartevirksomhed(jf.del.2og3. 3.EmotionalContentkansammenlignesmedforfatterensegneerfaringersom specieltvurderesatspilleindunderafsnit5og6,hvorvægtningenafhvadderer vigtigøjensynligtvilværepåvirketafforfatterensmeningsdannelseogforholdtil området. Tilsammengiverdisse3punkteretandenordenskonceptkaldetguiding principles,somstrategiskdannerenhelhed,fremforløsetommelfingerregler. Kompleksitetift.rammeværket Pointenmedatlaveetrammeværkafensådankarakter,skyldesatemneter komplekstogdetderforvurderesatemnetikkekanbesvaresmedenstatistisk empiriskanalyse,somhvisstartupbarefulgteden,såblevdenensucces. 1.Team Guidingprinciplesfordetteoverordnedeemne Team,vilherblivebesvaretud frapunkternefraovenståendeanalyse; 1.#Hvilke#karaktertræk#indeholder#et#succesfuldt#IT#Start#up#team?## 2.#Hvilke#karaktertræk#indeholder#ineffektive#teams?## 3.#2.#Startup ens#formål# #problem#løsning# 4.#3.#Iværksætterens#karakteristikker#E#passion# 5.#4.#Team#med#stærkt#DNA#talent# Detbørdesudenbemærkesher,atmangeafinvesteringseksperternetildeler netopdettepunktenrelativstorbetydning. Somstøtteibesvarelseafsvardissespørgsmål,vilder,udoveropgavensallerede eksisterendeanalyse,bliveinddragetempiriafpaulgraham,enanerkendt
4 investorsomvarmedtilatstarteycombinator,hanstårbagmereend450 startupsinkluderendedropbox,airbnb,stripe,ogreddit. GuidingPrinciple1.1.Startup ensformål Startup en#bør#løse#et# pain#point #som#teamet#finder#meningsfuldt. # # Punktether,kanforudenatunderstøtteproduktetsomanalyseretherover,være encentralfaktorforteametogdetsengagementogmotivation.kenhowery argumenteredefor,atfølelsenafatværepåenmission,varenvigtigfaktorfor skaleringafstartup en.plusdennefølelseafmeningunderstøttedeet langtidsperspektivforplanlægningen. Guidingprinciple1understøtterpunkt1,2og3. GuidingPrinciple1.2.Personlighedskarakteristikker Iværksætteren/teamet#bør#besidde#nøgle#egenskaber/kompetencer,#herunder#især# vedholdenhed#og#passion,#men#også#økonomisk#sans,#intelligens,#ærlighed,# integritet,#selvsikkerhed#og#være#karismatisk # Somfundetiempirien,tildelesdennefaktorstorværdiblandt investeringseksperterne.ikkekunvurderesdennefaktortilathavestor betydningforhvordygtigtetteamstartup enfårtiltrukket,menogså stifteren/stifterneskompetencersomskaludviklestartup enoggøredentilen succeserafhængigafdennefaktor,daudviklingenikkeskerafsigselv. KenHoweryharsagtidenforbindelse; The#team#is#our#most#important# consideration,#especially#as#they#will#no#doubt#have#to#iterate#on#the#product#over# time (Shah,2011,pp.282.Howerybrugerpaypalsometeksempelhvorhan investeredeiteam etogikkeiselveproduktet,oghvorpaypal sservicegikfraat værenogetheltandet,tilatværedenbetalingsservice,somdeteridag. Deegenskaber/kompetencersomtypiskanvendes(blandtmangepænedyder erdisse: c Vedholdenhed/beslutsomhed c Passion/dedikeret c Karismatiske c Selvsikre c Autentisk/integritet c Intelligens c Risikovillighed c Ærlighed Styr på økonomien økonomisk sans PaulGraham,menerenvæsentligkarakteristiker,omstartupharbevist,atden harstyrpådenøkonomiskeside,vedattjenenoktilatdække leveomkostningerne.grahamfortæller,atiycombinator(eninvesteringsfund UdarbejdetafNicolaiChristensen 4
5 somprimærtbeskæftigersigmedstartinvesteringeristartups,dvs.seedog angelfundingbrugerdeenmassetidpåatprøveatforudsigehvordanstartups vilklaresig,sådebliverbedretilatudvælgevinderne.hanmenerde efterhåndenharsetvækstraterafsemangestartups,atdeerblevetvæsentlig bedretilatforudsigeudfaldetafdem,ognårdetaleromstartups,somharet godtpotentialeforatfåsucces,hardeopdaget,atdesagttildemselv;"oh,#those# guys#can#take#care#of#themselves.#they'll#be#fine."#ogikke;"those#guys#are#really# smart"#eller#"those#guys#are#working#on#a#great#idea."(graham,2008. Nårdeforudsigergoderesultaterafenstartup,såeretafhovedargumenterne, atdekantagevarepåsigselv.grahamskriverendvidereomdetattagevarepå sigselv; which#means#to#the#extent#we're#correct,#those#are#the#qualities#you#need# to#win.#investors#know#this,#at#least#unconsciously.#the#reason#they#like#it#when#you# don't#need#them#is#not#simply#that#they#like#what#they#can't#have,#but#because#that# quality#is#what#makes#founders#succeed. (Graham,2008 Passion og vedholdenhed som det vigtigste PaulGraham,erdesudennoteretforathavesagt,atenafdeoverraskendeting delærteefterathavestartetycombinatoratenafdevigtigsteelementertilat forudsigesuccesforenstartuperbeslutsomhed/vedholdenhed selvover intelligens(techcrunch.com,2013. Guidingprinciple2understøtterpunkt1,2,3og4. GuidingPrinciple1.3.Erfaring/trackrecord Erfaring#og#evt.# proven#track#record 1 #blandtiværksætteren/iværksætterne#har# stor#værdi#for#startup en. # Erfaringvurderessomenfaktor,sommangeinvesteringsekspertertillæggerstor værdi,hvisstartup enbesidderdette.eksempelvissigergusthai,at; based#on# their#successful#track#record,#they#could#have#chosen#whomever#they#wanted#as# their#investment#partner. (Shah,2011,pp.204vedr.eninvesteringscase,som understregerhansvurderingafværdienafteam et.endvidereharkenhowery harsagtompeterthiel,iforbindelsemedbeslutningstagningvedrørendeen investeringipaypal,dapaypalstartede; Hissuccessfultrackrecordwas extremelyimportantinmydecision. (Shah,2011,hvilketunderbyggerpointen omdenværdi,dertillæggesetteammederfaringogevt.proventrackrecord. Selvomerfaringliggerifiaskoertællerdetstadigsomerfaringimangesøjne, menenproventrackrecordvurderes,atvægtehøjere. KenHowerymenerendvidere,atdetkanværeenfordel,hvisstartup enikkehar erfaringindenforfeltetsomstartup enprøveratinnovere(disrupte,forderved lettereatkunnetænkteudafboksen,vedikkeatværebegrænsetaf,hvadder kanogikkekanladesiggøre. 1 Proventrackrecordvilsigeativærksætteren,harhaftsucceserbagsig. UdarbejdetafNicolaiChristensen 5
6 UdarbejdetafNicolaiChristensen 6 Detbemærkes,athvisdersesflerestiftereindenforsammestartup,såvurderes detendvideresomenstorfordel,atdeharerfaringmedatarbejdesammen. Guidingprinciple3understøtterpunkt1,2og4. GuidingPrinciple1.4.TeamDNA Hele#teamet#bør#have#talent#E#det#er#ikke#nok,#at#det#kun#er#stifteren/stifterne#der# har#talent# #succes#skabes#i#fælleskab#i#et#team # Udledtafempirien,såsesdet,atdetheltklartvurderessomenvigtigdelsamten faktorsomvægteshøjt,ativærksætterenharetstærktteambagsig.succes skabesikkekunafenperson,menetheltteam,menénpersonkantiltrækkeet heltteam,somerstærkt. Guidingprinciple4understøtterpunkt1,2og5. 2.Produkt Guidingprinciplesfordetteoverordnedeemne Produkt,vilherblivebesvaret udfradeoverordnedepunkter,fundetirelevanteafsnit; # 1.#Hvilke#karaktertræk#indeholder#et#succesfuldt#IT#startEup#produkt/service?## 2.#Hvilke#karaktertræk#indeholder#en#fiasko#IT#startEup#produkt/service?## 3.#1.#Ukonventionel#ide# Somstøtteibesvarelseafdissespørgsmål,vilderbliveinddragetetinterviewaf Shah(2011,udoveropgavensalleredeeksisterendeanalyse. GuidingPrinciple2.1.Løserogforstår painpoint Produktet#bør#løse#et#problem,#som#teamet#er#passioneret#om#at#løse#og#har# forståelse#for. # Punkterneunder team deal,(jf.2og3sompegerpåvigtighedenaf,at startup enløseretproblem(painproblemmedderesprodukt,kanendvidere brugessomargumentationfor,atkonsekvensenherafvilværeenstørrepassion forproduktudviklingogfordybelse,hvilketmåforventesathavepositive konsekvenserforselveproduktet. Punktetherhandlerogsåom,atstartup enforstårproblemet,detharsatsigfor atløse.gusthai,fratrinityventuresogsomharinvesteretibluenile, Photobucket,Modulus,ZulilyogTrionWorldsudtaleridenneforbindelseat: I# believe#the#numbereone#reason#starteups#fail#is#that#the#management#team#doesn t# take#enough#time#to#truly#understand#the#customer (Shah,2001,pp.192. Pointener,atstartup envirkeligtskalforstådetproblemdensøgeratløse,forat kunnelevereenordentligløsning(produkt/service.
7 Guidingprinciple1understøtterpunkt1og2. GuidingPrinciple2.2.Tænknyt Tænk# ud#af#boksen #og#tro#ikke#at#de# sikre#og#nemme #ideer#nødvendigvis#er# mindre#risikable#og#lettere#at#realisere # # Sombeskrevetiovenståendeempiriafsnit,talesderfor,atselveideen /produktetbørhavekantogværetilstrækkeligtukonventionel.bl.a.med argumentationfor,atdervilværemindrekonkurrencefordisseideer. Guidingprinciple2understøtterpunkt1og3. Generelleproduktkarakteristikker Atgiveetgeneriskbudpå,hvilkespecifikkeegenskaberetgodtprodukthar,vil efteraltatdømmeafhængeafproduktetstypeogmålgruppe.sjældentvides detteogsåpåforhåndfornyeprodukter. Dogvildetværemuligtatgivenoglebudpåegenskabersometproduktbørhave indenforbestemteproduktkategorier,eksempelvisforinternetservices,såses derbredenighedom,atingenvil latency 2. Generiskekarakteristikkerfordiverseproduktkategorier,vilderikkeblivesøgt etsvarpåher. Detvurderesogså,atproduktetskvalitet,vilværeetresultatafengod forretningsmodel/metodeogteam. 3.Marked Guidingprinciplesfordetteoverordnedeemne Marked,vilherblivebesvaret udfradeoverordnedepunkterfrarelevanteovenståendeafsnit; 1.Hvilkeegenskaberkaraktereetlukrativtmarkedssegment? 2.Hvilkeegenskaberkaraktereetikkelukrativtmarkedssegment? 3.6.Markedstiming 4.7.Firstmovervs.eksekvering Detbemærkesatfølgendeafsnittildelserfunderetiforfatterensegenvurdering afnærværendeemne. GuidingPrinciple3.1.Markedskarakteristikker Startup en#bør#være#på#et#marked#med#fordelagtige#markedskarakteristikkerne# herunder#stor#markedsstørrelse,#høj#profitabilitet,#lav#konkurrence#og#som#er# tilgængeligt#for#startup en # 2 Latencyvilsige,atskulleventepå,atenservice/websidebliverloadetpå nettet. UdarbejdetafNicolaiChristensen 7
8 Detbemærkether,atmarkedsanalysecogkarakteristikkerikkeværet genstandsfeltfornærmereanalyseiteoriellerempiriafsnittet.måskefordide opfattessomalleredegivetforenstartup.markedskarakteristikkeransesdog genereltforatværevigtigeatsepå,hvorforgeneriskenøglekarakteristikkersom oftebrugestilatbeskriveogvurdereetmarkedssegment,kortvilblive gennemgåether.disseer: 1. Markedsstørrelse 2. Profitabilitet 3. Tilgængelighed 4. Konkurrence Hvisenstartup ssuccesmålesindenforrammerneafdissevilkår,vildetdog ogsåværeunderordnetatanalyseredissefaktorer,mensomalleredeangivet, harstartup enrigmulighedforatpivot e,fordervedatrammeeteksempelviset nytmarked,oghervildissefaktorerværerelevanteatsepå. Genereltvildetværeattraktivtforenstartupatværepåetstortmarkedmedhøj profitabilitet,lettilgængeligtogmedlavkonkurrence. Dervildogsesmodargumentertildissepunkter,eksempelvisviletmarkedmed sværtilgængelighedværeatforetrækkeinoglesituationerogfornoglestartups, dadetoftestmedførerenderafmindrekonkurrencen. Guidingprinciple1understøtterpunkt1og2. GuidingPrinciple3.2.Markedetstraction 3 Hvor#stor#er#tration#(efterspørgslen#i#markedet#for#startup ens#produkt # Startupskanværepåforskelligestadierirealiseringsprocessen.Nogleharkun enide,andreharmåskeetmvp,mensandreharskabtindtjeningogerigang medproduktudvikling. Hvoriprocessenstartup ener,ercentralther,daforeksempelforeninternet service,vilderevt.påbaggrundafetmvpforeliggestatistisketalpå efterspørgslenderoplevesimarkedet eks.unikkedownloads,brugereosv. menderkanogsåliggemereomfattendeogdybedata,såsomengagementdata (eks.hvorlangtidbrugerbrugerneoncsiteoghvormangegentagnebesøgses der.dissedataeryderstbrugbaretilatvurdereefterspørgslenefterstartup ens produkt.efterspørgslenpåstartup ensproduktvilværeafstorbetydningfor denspotentialeforsucces. Guidingprinciple2understøtterpunkt1og2. GuidingPrinciple3.3.Markedstimingogeksekvering Startup en#skal#kende#dens#markedstimingen.#hvis#den#er#for#tidlig#eller#for#sen,# skal#den#anerkende#det,#og#agere#derefter # 3 Tractionerdefinieretsom trækkraften imarkedetharefterproduktet.nogle vilogsåkaldedetefterspørgsel. UdarbejdetafNicolaiChristensen 8
9 UdarbejdetafNicolaiChristensen 9 Deterhervigtigatunderstrege,atdermedpointenompunktetmarkedstiming nødvendigvisikkemenes,atdethandleromatværedenførstepåmarkedet (firstmover.flerecases,somikkekanundervurderes(eks.facebookog Google,harbevistatdetnødvendigvisikkeerafgørendeatværedenførstefor atblivedenstørste.detvurderesdogsomvigtigtforstartup en,atden anerkenderdenstimingchvadenddenerfortidligellerforsen,ogkoordinere densplanerogbudgettertilsvarende. Eksekveringsynesatværenøgleordettilsucces,ogikkenødvendigvistiming. Dogvilbetydningenafatværeførstvariereeftervariablesåsomsituation, brancheogselvfølgeligigeneksekveringenift.timingen. Vurdering af markedstimning Ienvurderingafhvorvidtenstartuperforsenellerfortidlig,vilsom udgangspunktkræveerfaringog/ellerbrugertest.værktøjerhertilvilikkeblive behandletyderligere. Guidingprinciple3understøtterpunkt3og4. 4.Forretningsmodel Tommelfingerreglerneforemnet forretningsmodel,vilherblivebesvaretud frapunktererfraovenståenderelevanteafsnit;# 1.Hvilkekaraktertrækindeholderensuccesfuldforretningsmodel? 2.Hvilkekaraktertrækindeholderenuholdbarforretningsmodel? 3.5.Forretningsmodelmediterationer 4.8.Grådighed Guidingprinciple4.1.Videnomforretningsmodeller Viden#om#forretningsmodeller#og#metoder#er#fordelagtigt#at#have # Medudgangspunktiovenståendegennemgangafforretningsmodeller(jf.afsnit forretningsmodeller ogsenereiempiriafsnittet,såbørenstartuphaveviden omforretningsmodellerogdemetoder/processersomeksisterepåområdet,for dervedbedreatkunnebenytteenoptimalforretningssmetode. Guidingprinciple1understøtterpunkt1og2. Guidingprinciple4.2.ForretningsmetodemedMVPogiterationer De#fleste#startups#bør#anvende#MVP#og#iterationer#som#forretningsmetode ## Somanalyseretirelevanteteoricogempiriafsnit,anbefalesentilganghvorder tagesudgangspunktibrugafmvpmetodenoghurtigeiterationertilprodukt optimeringviaensystematiskmetodisktilgang,herunderansesbåderies
10 (2011 InnovationAccounting metode(sombeskrevetirelevanteafsnit,samt Blanks CustomerDevelopmentProcess somtomodeller,somhverisærharsin berettigelseoghvormetodebørvælgesafhængigafiværksætter/team, præferencerogsituation.endecideretafgørelseaf,hvilkenaftilgangenesomer bedst,vilikkeværehensigtsmæssig,dadetsandsynligvisvilafhængesituationen ogstartup en.dersesiafsnittet Riesvs.Blanksrammeværk endiskussionog sammenligningafmetoderne,somkanbrugessomudgangspunkttil beslutningen. cguidingprinciple2understøtterpunkt1og3. Guidingprinciple4.3.Forretningsmodellering Startups#bør#eksperimentere#og#gerne#visualisere#forskellige#forretningsmodeller# involverende#de#hypoteser#som#danner#fundamentet#for#i#deres#forretningsmodel. # Somkomplementærtværktøjtildenmetodiskeforretningsprocestilgangangivet irelevanteafsnit,vildetanbefalesatanvendeogunderstøtteprocessenmed Osterwalders(2010rammeværkforforretningsmodellens9byggeklodser. Førstogfremmestgiverværktøjetethurtigtogvisueltoverblikover forretningsmodellensopbygning.dennevisualiseringogoverblikfordreen eksperimenterendetilgang,hvorstartup enletkanvisualiserenyehypoteserog estimereeffektenafændringeriforretningsmodellen. IiPadappversionenafOsterwaldersbusinessmodelcanvas(apple.com,2003 erderendvidereindbyggetetfinansieltestimeringsmodul,somudregnerden økonomiskepåvirkningafændringeriforretningsmodellen,baseretpå brugerensestimater. cguidingprinciple3understøtterpunkt1og3. Guidingprinciple4.4.Investeringsevalueringogbootstrapping 4 Startup en#bør#ikke#være#grådig,#da#vejen#til#succes#ofte#bliver#lang#uden#hjælp#og# nogle#startups#vil#risikere#en#fatal#overhaling ## Grådighedkanværeenvæsentlighindringforenstartup.Medgrådighedmenes merespecifiktspørgsmåletom,hvorvidtstifterne/ejerneafenstartupbørgive afkaldpåendelafejerskabet,modinvesteringudefraafeksempelvis investorer/businessangels. Spørgsmåletisigselv,vilikkekunnebesvaresmedenendegyldigregel,menvil væresituationsafhængigt. Giv afkald på ejerskab IempiriafsnittetciteresKenHoweryforatsige,atdefiksucces,vedatsigetage imodkapitalhvergangdefikmuligheden,samtathantilråderstartupstilat overvejemulighedernevedatdeleejerskabud,vedansættelserfordervedat 4 Bootstrappingvilsigeatstarteenvirksomhedudenhjælpudefra. UdarbejdetafNicolaiChristensen 10
11 UdarbejdetafNicolaiChristensen 11 tiltrækketalent somisidsteendekanværeforskellenpåsuccesellerfiasko (Shah,2012,pp.278. PaulGrahammener,atformangestartups,erdetnødvendigtatmodtageen investering ikkekunpga.atdertypiskgåretviststykketidførderkommer indtjeningienstartup(breakceven,menogsåpga.atselvomstifterneeks.har jobsogforpengedenvejigennemtilatkunnefinansiereenlangsomstart,såkan enlangsomstarthavestorekonsekvenserforsucces,oginogletilfældevære fatalforstartup en(graham,2008 isærhvisandrekanse,atdeterengodide startup enarbejderpå. PaulGrahamsrådtilstartup sererfølgende; What#I#tell#most#startups#we#fund#is# that#if#someone#reputable#offers#you#funding#on#reasonable#terms,#take#it.#there# have#been#startups#that#ignored#this#advice#and#got#away#with#it startups#that# ignored#a#good#offer#in#the#hope#of#getting#a#better#one,#and#actually#did.#but#in#the# same#position#i'd#give#the#same#advice#again.#who#knows#how#many#bullets#were#in# the#gun#they#were#playing#russian#roulette#with? #(Graham,2008. Disclaimer:Afsnittetbyggerpåaktørersomharensubjektivinteresse.Se nedenståendediskussionsafsnitforyderligereuddybningerher. cguidingprinciple3understøtterpunkt4. Guidingprinciple4.5.Økonomiskvurderingafforretningside/model Den#økonomiske#kerne#for#forretningsideen/modellen#skal#som#udgangspunkt# være#positiv#for#langt#de#fleste#startups.#dvs.#der#skal#være#et#positivt# investeringsafkast#(roi 5 #pr.#investerede#krone. # Etområdesomikkeharhaftdetstorefokus,måskefordidetliggerimplicitatdet alleredeervurderet,førenstartupgårigang,erdenøkonomiskevurderingafen startupspotentiale.denneøkonmiskeanalysevurderessomyderstvigtig,og vurderesumiddelbartatfortjenehøjprioritetideredskabersombrugestilat vurdereenstartupsmulighederforrealiseringsafenforretningside. Ipraksisvildenneøkonomiskevurderingderforfungeresomdetførste,en ide/forretningsmodelgennemgår,førdertagesenbeslutningom,atigangsætte startup en. Osterwalders(2010forretningsmodelværktøjernærtbeslægtedemeddenne økonomiskemetode,daforretningsmodelværktøjetgiverenrelevantogbrugbar visualiseringafideensbyggeklodserogdervedetmerehåndgribeligt evalueringsrumforkombinationsmulighederogderaffølgendeøkonomiske prognoserafdeenkeltekonstruktionsalternativeriforretningsmodellen,hvilket kanværemedtilatoptimeredenøkonomiskegrundlagforenide,vedat udskiftenogleelementertilfordelforandre,iforretningsmodellen. 5 ROI:Returnoninvestmentc
12 Herundersesetudkasttilenhurtigtmeneffektivøkonomiskvurderingaf kerneniafenforretningside/model. Spreadsheet evalueringsproces for forretningsideer/modeller ItrådmedLeanstartuptankegangenogminimeringaftidogcyklusser,så foreslåsderherethurtigtogsimpeltværktøj,someroptimeretimodatfungere komplementærtmed,ellersometforstadietilosterwaldersnibyggeklodser,for hurtigtatkunneevaluerebæredygtighedenogdetøkonomiskepotentialeafen ide. Kalkulenomhandlerdetøkonomiskefundament,kernen,ienvirksomhedog beskriverinvesteringsafkastetpr.investeretkrone. Variablernesombrugesikalkulenkanbeskrivessåledes; 1.CustomerAcquisitionCost(CAGHvadkosteretlead/signup/brugerelleren kunde? 2.Hvadtjenervipr.lead/brugerellerkunde? 3.HvaderCustomerlifetimevalue(CLVafetleadellerkunde? Vedatbrugedennetilgang,kandetoførsteudregningertypiskhurtigtognemti grovetræklavesihovedet,hvilketdannerbasisforlynhurtigtevalueringaf forretningsideer/modeller. Processenbørskeometførsteskridtførmanbliver forelsket ienide,så udregningenskerpåbasisafmestmuligeobjektivevurderinger.dermedikke sagt,atmansagtenskandykkenedienide/modeloglegemedforskellige forretningsmodeller(byggeklodserforevalueringafandremuligheder(jf. Osterwalders(2010forretningsmodelbyggeklodser,hvisdetvurderesat,der kanlavesvæsentligtomidenøkonomiskestrukturvedatændrepåenellerflere afdisse. Bemærk;atudregningenikkeerstatterenegentligtbudgetvurdering.Dengiver grundlagfor,omdenøkonomiskekerneiideenervelfunderet. Detbemærkesendvidere,atikkealleideerkanbliveevalueretefterdenne metode,danogleforretningsideer/modellerbyggerpåenanden indtjeningsstruktur.eks.erdernoglestartupsderdecideretgårefteratbyggeet produkt/service,somertiltænktathavesynergieffektermedstørre virksomhederogderforerskabtmedhenblikpåopkøb. Somdybereovervejelsertilforudforopsttart,børfølgendespørgsmålogså besvares;harviressourcer(herunderkapitaltilprojektet?hvisikke,harvi ressourcernoktilatkunnetesteprojektetogdervedskaffehåndgribelige nøgletaltilinvestorer? Groupon.com som eksempel for økonomisk vurdering UdarbejdetafNicolaiChristensen 12
13 UdarbejdetafNicolaiChristensen 13 HvisvibrugerGroupon.comogderesforretningsmodelsomeksempelpådenne økonomiskeestimeringsogvurderingsmodelangivether,viletforsigtigtgæt være,atdebetaltemegetlidtpr.brugeriusunderopstart,dakonceptet oplevedestortractionisinopstart. Vikanlaveenfiktivcase,hvorGrouponbrugte1mio.kr.imarkedsføringmedet resultatpå2mio.signups/leads. Dvs.atviharprispå0.5kr.pr.lead/signup. Ladosantageatkonverteringsraten(fraleadtilkundevarekstremhøjoglåpå 30%overenmåned,samtatgennemsnitsbeløbetsomderblevhandletforvar 200kr.medetdækningsbidrag(DBpå30%,såvilleinvesteringsafkastetpr. kroneoverenmånedvære; Krone& 1.00& /& Pris& 0.50& =& Leads& 2.00& *& Konv.&Rate& 0.30& =& Kunderpr.krone 0.60 Gns.&Oms.& & *& DB& 0.30& =& Gns.&DB& 60.00& *& Kunder&pr.&krone& 0.60& =& Gns.DBpr.krone (Egenmodel Dvs.#modellen#viser#her#at;## 1.CAGer0.6kroner. 2.Gns.DBpr.investeretkroneer36kroner. Dvs.athvergangGroupon.cominvesterede0.6kr.såtjentede36kr.(eller omregnettiletinvesteringsafkastpå54.4kr.pr.investeredekroneoveren måned. Modellenkanogsåforklare,rentøkonomisk,firstmoverfordele(dvs.enbillig lead/signuppris,dakoncepteternyt,ogtractiondervederstørreend konkurrent2,3,4osv.destolaveretraction,destohøjereprisvilstartup en skullebetale,forsammeantalleads.eks.nårderer100afsammetype virksomhed,erderikkemegetnytogspænendevedvirksomhednr.101og dennevildermedskullebetalemegetforatfåleads.
14 Customer Lifetime Value (CLV Modellenkanyderligerenuanceres/sofistikeresvedatanvendebegrebet CustomerLifetimeValue(CLV,somerenforudsigelseafdettotale dækningsbidragsomdenenkeltekundeforventesatgive. EnsimpelCLVudregning(Wikipedia.org,2013,AF5Xsersåledesud: XX#kr.#gennemsnitlig#månedlig#omsætning#pr.#bruger#(lead#*#XX%#Dækningsbidrag# /#X%#månedlig#frafald#=#CLV## Hvisvifortsættermedovenståendeeksempelvilvariablernesesåledesud; 1.Gennemsnitligmånedligomsætningpr.bruger=konverteringsrate* omsætningpr.bruger=0.3*200=60kr. 2.Månedligfrafalderestimerettil5%iekesemplether. Ogregnestykketvilsesåledesud: 60#kr.#gennemsnitlig#månedlig#omsætning#pr.#bruger#*#30%#Dækningsbidrag#/#5%# månedlig#frafald#=#360#kr.#clv# Vived,atviieksempletherbetalte0.5krpr.bruger(lead,dvs.baseretpå variablerneieksemplether,såvillegroupon.comhaveetinvesteringsafkastpå 720kr.pr.investeretkrone(overmegetlangtid. *Detbemærkesatdereranvendtmegetpositivedataieksemplether,ogi virkelighedenliggertallenenokikkesåhøjt,specieltkonverteringsratenvirker megetoverestimeret. Modellen,kandogikketagehensyntilenviralspredningsfaktorpåover1,som vilsigeathverbrugerinviteredenokbrugeretilkonceptet,at1brugeri gennemsnitskaffedemereendennybruger/lead.dvs.atkonceptetergået viralt,ogbrugerneafsigselvmarkedsførerkonceptet. Modellensompræsentereshererdenheltsimpleudgave,menmerekomplekse udgaverkanogsåbruges,altefterhvoriprocessenstartup enogpåbaggrundaf kvaliteten/dybdenafdedatasomforeligger,vilværeafgørendefor,omdetvil givemeningatbrugeenmeresofistikeretmodel. Afyderligerehensigtsmæssigekomponentersomkaninddragesimodellen kunneværerisikovurdering,tilbagediskonteringafindtjeningenvedclvbrugog ovenoveromtalteviralespredningseffekt. cguidingprinciple1understøtterpunkt1og2. Diskussionogvægtningafteam,produkt,marked ogforretningsmodel. TilunderstøttelseafdetteafsnitvilMarcAndreessenbliveinddraget.Marcen amerikanskiværksætter,investor,ingeniørogmultimillionær.hanerenafde mestomtalteoganerkendteinvesteringseksperterimedierneogharmedcstiftet UdarbejdetafNicolaiChristensen 14
15 UdarbejdetafNicolaiChristensen 15 selskabet AndreessenHorowitz (a16z.com/somharinvesteretieks.airbnb, Facebook,Foursquare,Grouon,Skype,Twitterogmangeflere.Hansidderi betyrelsenhosbl.a.facebook,hpogebay(wikipedia.org,2013af5x1 Enindbyrdesvægtningafhovedemnerneteam,produkt,markedog forretningsmodelhvorelementerprioritereseftervigtighedforsuccesfaktor, kunneværeinteressantatgiveetudpå,dadetvilhjælpestartup entilat prioriteredensfokus. Enåbenlyskonklusionviltilsyneladendevære,atdeerværdisærerligevægtige atsuccesvilværebetingetafalle4elementer.dettekandogdiskuteresved nærmereindblikideenkelteelementer.selvprioritereinvestorerneinogen graddenindbyrdesvægtning,nårdetalerom; hvaddervigtigst ogelementer somdevægtersærlighøjtienvurderingafenstartupsuccespotentiale. Konsekvensenafensådanvurderingvilkunnehaveindflydelsepåressource allokeringistartup en eks.vedatbrugeinvestering/tidpå;produkt/team /marked/forretningsmodeludvikling. Svaretvildogimidlertidværesværtobjektivtbeviseligt,hvorforanalysen ligeledesvilværeenkvalitativogsubjektivvurdering. Detvurderes,atstørstedelenafinvestorerneserefterteamdelensomdet vigtigste.flerebegrunderdetmed,atetstærktteamnokskalfindeudafdet medreferencetilatforretningsmodellenogproduktetaltidvilblivetilpasset virkeligheden,nårstartup enmøderdenne.dermedkommerteamettilatstår overforretningsmodelogprodukt,selvomdeidettetilfældevilværeen konsekvensafteamet. Mht.markedvs.team,vilmarkedetværeafdenstørstebetydningvurdereMarci etblogindlæg.marcanerkenderdog,atmangeinvestorervilfavorisereteam et her delsfordiistartenvidesdertypiskmegetmereomteametendetprodukt somendnuikkeerbygget,elleretmarkedsomikkeerudforsketendnu.marc argumenteredogfor,athvismarkedeterrigtiggodt,såtrækkerdetselv produktetudafstartup en startup enskalbareværeistandtilatlevereet produktsomvirker.marcskriver; In#a#great#market#E#a#market#with#lots#of#real# potential#customers#e#the#market#pulls#product#out#of#the#startup.#the#market#needs# to#be#fulfilled#and#the#market#will#be#fulfilled,#by#the#first#viable#product#that#comes# along.#the#product#doesn't#need#to#be#great;#it#just#has#to#basically#work.#and,#the# market#doesn't#care#how#good#the#team#is,#as#long#as#the#team#can#produce#that# viable#product #(Andreessen,2007.Medandreord,harstartup endenrigtige typeprodukt,såkommerkunderneselvogbankerpådøren,menerhan. Marcfortsætterogargumenterefor,atopleverstartup enførstsådan efterspørgsel(traction,såerteametletatopgradereiprocessen. Omvendt,ietdårligtmarked,såkanstartup enhavedetbedsteogmest fantastiskeprodukt,ogettopklasseteam,menstartup envilalligevelfejle,da startup enikkevilfindenoglekunder. Omvendtkanmandogvendedenneargumentationomogspørge,omdetsåi virkelighedenermarkedetellerproduktetdererfaktorenher?
16 UdarbejdetafNicolaiChristensen 16 Detvurderesderforatdenneargumentationentagerudgangspunkti,atdeter produkttypen,ogikkeselvestartup ensspecifikkeprodukt,somefterspørgslen errettetmod,hvorformarcargumenteresomhangør. Dybestset,handlerdetnokomforstartup en,atopnåetsåkaldtprodukt/market fit ogdetopnåsnokbedstvedhjælpafforretningsmodel/metodetilgangen, somvirkerbedst,hvisteametharkompetencernetilatunderstøttedet.anskuet pådennemåde,erdethelhedensomtæller. Dennediskussionkannuancerespåmangemåder,ogderkaneks.tilføjes eksemplerogcases,hvoreks.etsuperproduktskaberetnytmarked,oghvor densituationvurderessomendnubedreatværeisomstartup.denne diskussionoglign.vildogikkeblivegennemgåether. GenerelDiskussionafguidingprinciples Omfangvs.overskuelighed Afhængigafgrundighedensomenkeltestartup/team/iværksætterliggerfor dagen,vildersomenselvfølgeafemnetidenneopgavesnatur,kunne argumenteresfor,atrammeværketforguidingprinciples,hvisintentionerat skulledækkeoverdemestvæsentligeområder,somerblevetanalyseret herover,ikkeertilstrækkeligogomfattendenok.omvendtvilnogle sandsynligvisligeledesfinderammeværketforomfattende.detliggerinaturen afdenneopgave,atomfangetogdybdenaltidvilværeenvurderingssag,somder kanargumenteresforogimod afhængigafbehovetfordybdeogdetaljer. Teorivilaltidværeenforsimplingafvirkeligheden. Iværksætteren/iværksætternevs.teamkarakteristikker Detsesi Team afsnittetativærksætteren/iværksætternekategoriseresefteren rækkepersonlighedskarakteristikker,hvorteametkunbedømmesudfradet megetvagebegreb talent.herkunnederønskerenstærkereogmere omfattendeuddybningafkarakteristikkerne.mendetvilsomderblev argumenteretforiteamdiskussionen,hurtigtbliveenopgaveisigselv omhandlendeoptimalteamsammensætning. Investeringellerej Guidingprinciple4. Detbemærkesiafsnittet Guidingprinciple4.Investeringsevalueringog bootstrapping iforretningsmodelafsnittet,atkildernesomeranvendt (investeringseksperterharenindlysendeinteressei,atstartupssøgeratrejse kapital,dadeterderesforretning,hvilketgørderesvurderingmegetsubjektiv fordettespørgsmål. Bundlinjenladertilatvære,atnoglestartupssagtensvilkunnetjenepengeover tid,spørgsmålethererbarehvorlangtiddettager,oghvadmåleterforden enkeltestartup.dogladerderogsåtilatværeundtagelser,hvorstartup envilstå iensituation,hvordenentenskalhjælpespåvej,ellerbliveoverhalet,hvilketvil værefataltfornogle,daderaltidvilværeetbegrænsetantalrentable spillepladserihvilkensomhelstbranche.
17 Etandetcentraltspørgsmålerhervurderingenaf,omstartup enbørhave konkretenøgletal,førdenbegynderattalemedinvestorer,evt.baseretpået MVPsomminimumførdenbegynderattalemedinvestorer? Ries(2011harsagt,attalerfarlige,dadeforlangtdeflestestartupsikkevil væreimponerendeistarten,ogdermedvilødelæggeillusionenomenvildraket start.detvurderesderforikkeatværeligetilatkommeetsvarpådette spørgsmålnærmere,menmåværeenvurderingssagfordenenkeltestartupog densposition. Bemærk:Detteprinciperfunderetiamerikanskeforhold,ogdendanskestartup scenevurderes,atværemindrekonkurrenceprægetogsomkonsekvensheraf vilbootstrappingumiddelbartværemererealistiskieksempelvisdanmark. Selvmodsigendepunkter Detses,atguidingprinciplesafsnittetharflerevinkler,somtiltiderkan forekommeselvmodsigende.eksempelvissesderiafsnittetomteams,under GuidingPrinciple2.Personlighedskarakteristikker,atdetvurderes,sommeget vigtigt,atstifteren/stifterneharderigtigepersonlighedskarakteristikker,dade såatsige,ernødvendigeforatudviklestartup'en.omvendt,såudtalermarc Andreessen,(afsnit"Vægtningafteam,produkt,markedogforretningsmodelat hvisblotmarkedetergodtnok,ogderernoktraction(efterspørgsel,såerdet letatopgradereteamet. Udeladterelevanteemner Herunderpræsenteresdererenrækkeemner,sommedrettekunnehaveværet endelafdeanalyseredefaktorerogrammeværket,mensomikkevarmedtaget afhensynenrammeværketstilgængelighed,overskuelighedogenkelhed; cstartup enskapital herunderburnrate 6 analyse cnetværk ckapitaltilgængelighed cbestyrelseogrådgivere cinvestorer 6 BurnRate:Dvs.hvorhurtigtenbrændersinepengeaf. UdarbejdetafNicolaiChristensen 17
LEDER LEDER LEDER LEDER LEDER LEDER LEDER LEDER LEDER LEDER LEDER LEDER WALK AND TALK WALK AND TALK WALK AND TALK WALK AND TALK WALK AND TALK
CUSTOMER LIFETIME VALUE. Et værktøj, der undersøger livstidsværdien af dine kunder
CUSTOMER LIFETIME VALUE Et værktøj, der undersøger livstidsværdien af dine kunder 1 Introduktion Med Customer Lifetime Value (CLV) kan du beregne den relative værdi af dine kunder. Ved at undersøge hvilke
CRM Udfordringer & muligheder
Vi skaber værdi gennem fokus på viden, relationer, processer og performance management i krydsfeltet mellem mennesker, forretning og IT CRM Udfordringer & muligheder Hvad er CRM? CRM er konkurrencestrategier
Innovation - en styret proces
Copenhagen School of Innovation - en styret proces Entrepreneurship Copenhagen School of Entrepreneurship (CSE) Entrepreneurship in prac4ce - Innovation & Entrepreneurship in practice Innovation en styret
Du har arbejdet for dine penge. Nu skal de arbejde for dig. - Drop opsparingen og investér i stedet pengene.
Du har arbejdet for dine penge. Nu skal de arbejde for dig. - Drop opsparingen og investér i stedet pengene. Side 2 Indhold Side 3...Drop opsparingen og investér i stedet pengene Side 4...Hyppigst stillede
Det effektive pitch deck:
Det effektive pitch deck: Selv om der er utallige måder og holdninger til hvorledes et effektivt pitch deck skal se ud så viser forskning, at der er gennemgående træk for hvad der virker overfor en potentiel
Nordic Startup Manager Skanderborg, 29. april 2015
Nordic Startup Manager Skanderborg, 29. april 2015 En af de store dealbreakers i screening processen er når teamet er ufuldstændigt Introduction Initial Screening Due Diligence Negotiating Screening kriterier
Finansiering af opstartsvirksomheder. Bjarne Henning Jensen, Vækstfonden 19. august 2009
Finansiering af opstartsvirksomheder Bjarne Henning Jensen, Vækstfonden 19. august 2009 Overblik Vækstfonden skaber flere nye vækstvirksomheder i Danmark. Vi opsøger og investerer i perspektivrige virksomheder,
Fremtidens kapitalbehov. Peter Kjeldbjerg Nupark Innovation A/S Nupark 51 [email protected] www.nupark.dk
Fremtidens kapitalbehov Peter Kjeldbjerg Nupark Innovation A/S Nupark 51 [email protected] www.nupark.dk Finanskrisen har ændret mulighederne for finansiering Spillet har ændret sig Rekordlavt antal venture
Maj Invest Equity - Værdiskabelse i Private Equity. Erik Holm
Maj Invest Equity - Værdiskabelse i Private Equity Erik Holm De mange myter om kapitalfonde Myter De er skadelige for beskæftigelsen (samfundet) De er meget lukkede De skaber kun værdi med låneteknik De
Tina Schilling Hansen Leder i udvikling
Tina Schilling Hansen Leder i udvikling udvikling ledelse Udviklingen brøler derudad i disse år, og det stiller endnu større krav til lederne: Vi skal agere mere situationsbestemt og ikke bruge en one-size-fits-all
Den digitale kundebank
Den digitale kundebank PwC - Finanskonferencen 2016 København d. 11. oktober 2016 Jesper Nielsen, Head of Personal Banking Papal inauguration 2005 1 Papal inauguration 2013 2 A dual-track strategy CLASSICAL
TEAMET/GRUPPEN SOM MOTOR I
TEAMET/GRUPPEN SOM MOTOR I UDVIKLING AF ORGANISATIONEN -hvad skal der til for at få teamet/gruppen til at fungere? LEDELSE ER OFTE DEN ØMME TÅ I TEAMET/GRUPPEN Et team/en gruppe kan ikke arbejde uden ledelse
FORRETNINGSMODEL. Malene Kræfting Økologikonsulent Økologisk Landsforening
Malene Kræfting Økologikonsulent Økologisk Landsforening FORRETNINGSMODEL AFSÆTNINGSFREMME FOR DIN VIRKSOMHED OPBYGNING AF NETVÆRK TIL LOKAL AFSÆTNING AF FØDEVARER Omkostningsminimering og effektivisering
Salgsmål % 24% 39% 14% Hvor tæt kommer I på jeres salgsmål i 2016 / antal sælgere i salgsafdeling
Salgstrends 2017 Hvor tæt kommer I på jeres salgsmål i 2016 / antal sælgere i salgsafdeling Salgsmål 2016 Over 110% 101-110% 100% 7% 16% 24% 47% når salgsbudgettet for 2016. 47% af sælgerne mener, at deres
Agenda. » Hvad er forretningsmodeller? » Korte eksempler på forretningsmodeller. » Business model canvas som værktøj
Agenda» Hvad er forretningsmodeller?» Korte eksempler på forretningsmodeller» Business model canvas som værktøj» Value proposition canvas som værktøj» Konkrete eksempler» Opsummering Side 1 Jesper C. Sort
Dansk Generationsskifte Investering i små og mellemstore generations- og ejerskifter
Dansk Generationsskifte Investering i små og mellemstore generations- og ejerskifter Om Dansk Generationsskifte Struktur Managementselskab Dansk Generationsskifte A/S Fonde Generationsskifte Kapital K/S
Danske Nikosax hjælper europæiske vognmænd med at få millioner af momskroner refunderet. Illumi har leveret den IT-platform, der gør det muligt.
Case Nikosax Danske Nikosax hjælper europæiske vognmænd med at få millioner af momskroner refunderet. Illumi har leveret den IT-platform, der gør det muligt. Illumis IT-platform henter pengene hjem Når
DET 21. ÅRHUNDREDES KOMPETENCER
DET 21. ÅRHUNDREDES KOMPETENCER Kompetence KARAKTERSTYRKE Personlige kvaliteter, som er centrale for at individet kan være personligt effektiv i en kompleks verden, herunder: Mod, vedholdenhed, udholdenhed,
Finansiering efter EUDP - med Vækstfonden. Stig Poulsen, Vækstfonden 19. Januar 2011
Finansiering efter EUDP - med Vækstfonden Stig Poulsen, Vækstfonden 19. Januar 2011 Agenda Hvad er Vækstfonden? Finansieringsmuligheder Hvad ser investorer på - hvordan ser forretningsplanen ud? 18. januar
Indhold. Hvad er en SWOT analyse? Hvordan bruges en SWOT analyse? Hvorfor skal jeg lave en SWOT analyse?... 7
SWOT ANALYSE Indhold Hvad er en SWOT analyse?... 5 Hvordan bruges en SWOT analyse?.... 6 Hvorfor skal jeg lave en SWOT analyse?.... 7 Hvad er en TOWS analyse?.... 13 SWOT analysen er et af de mest kendte
Business Angels - Vestor Skanderborg, 29. april 2015
Business Angels - Vestor Skanderborg, 29. april 2015 Introduktion Investorready Strategi Pitch CEO match Partners Investor match Forhandling Matchmaking 1 2 3 4 5 6 MÅNED Deal! BA-sekretariat og samarbejdspartner
Kapital til vækst. Væksthus Hovedstadsregionen, 15. november 2011
Kapital til vækst Væksthus Hovedstadsregionen, 15. november 2011 Take-away fra de kommende minutter Et par tanker om: 1. Eksterne investorer er det en god idé, og hvordan har finanskrisen ændret spillereglerne?
Akademiet for Talentfulde unge. Business Battle. 3. Og 5. august 2015
Akademiet for Talentfulde unge Business Battle 3. Og 5. august 2015 I skal konkurrere mod hinanden i at drive virksomhed Sammen! Hold mod hold. - især i starten vil det være op ad bakke - for der får I
SCALING BY DESIGN FUNDAMENTET
SCALING BY DESIGN FUNDAMENTET SCALING BY DESIGN Er jeres virksomhed klar til at skalere? Gennemgå fundament-kortene for at sikre, at jeres virksomhed har grundlaget i orden, før skaleringsprocessen går
MiFID II forandrede markedet - status og perspektiver. Eric Christian Pedersen, Formand for Investering Danmark
MiFID II forandrede markedet - status og perspektiver Eric Christian Pedersen, Formand for Investering Danmark MiFID II ændrer produkter og tilbud til investorerne AGENDA MiFID II giver bedre oplysninger
Det danske marked for venturekapital
21 Det danske marked for venturekapital UDVIKLINGEN PÅ DET DANSKE VENTUREMARKED Venturekapital er risikovillige og langsigtede investeringer i unoterede virksomheder med et betydeligt udviklingspotentiale.
Net Promoter Score 0-6 7-8 9-10 20% Meget sandsynligt. Meget usandsynligt. NPS-scoren beregnes på en 0 til 10-skala.
Net Promoter Score Scoren er baseret på et simpelt spørgsmål: "På en skala fra 0-10, hvor sandsynligt er det, at du vil anbefale (Virksomheden) til en ven eller kollega?" Opfølgende spørgsmål: Hvorfor?
ARBEJDET MED STRATEGI
GØR DET BEDRE ARBEJDET MED STRATEGI Et dialogværktøj til afklaring og udvikling GØR DET BEDRE arbejdet med strategi er et af en række dialogværktøjer udviklet af DufkeResult. Se den komplette liste på
ARBEJDET MED STRATEGI
GØR DET BEDRE ARBEJDET MED STRATEGI Et dialogværktøj til afklaring og udvikling GØR DET BEDRE arbejdet med strategi er et af en række dialogværktøjer udviklet af DufkeResult. Se den komplette liste på
Kapitalfremskaffelse Fokus på pitch, en vigtig disciplin
29. november 2012 Kapitalfremskaffelse Fokus på pitch, en vigtig disciplin v. Lasse Jensen, CONNECT Denmark Platinsponsorer: Fakta om CONNECT Denmark CONNECT Denmark er en forening, hvis formål er at skabe
Employer Branding ift. de digitale unge via Social Media
Employer Branding ift. de digitale unge via Social Media Og så deler vi masser af viden Agenda Social Media et af dine ansigter udad til Social Media Value Chain Strategisk indgang ift. de digitale unge
Exiqon har konstant øget deres omsætning lige siden deres børsnotering med høje vækstrater. De seneste tre år har deres vækstrater kun været omkring
Exiqon A/S Exiqon er et dansk Life Science selskab der sælger analyser, reagenser og andre materialer til forskningsbrug rettet mod pharma selskaber og universiteter. Jeg har fulgt Exiqon længere over
SMITHERS OASIS DENMARK A/S. Vær national i det internationale miljø. Kim Louring Larsen
SMITHERS OASIS DENMARK A/S Vær national i det internationale miljø Kim Louring Larsen Smithers-Oasis Company Amerikansk virksomhed med hovedkontor i Cuyahoga Falls, Ohio Datterselskaber i 20 lande med
Flexinvest Forvaltning Fonde
Flexinvest Forvaltning Fonde 2 DANSKE FORVALTNING AKTIV INVESTERINGSPLEJE OG MULIGHED FOR BEDRE AFKAST Flexinvest Forvaltning Fonde er en investeringsløsning, hvor investeringerne aktivt plejes af kyndige
CSR - en del af vores DNA
CSR - en del af vores DNA Hvordan CSR er en naturlig del af Brenntag s DNA? Hvordan skaber CSR værdi for Brenntag, og hvordan ser vi CSR som en naturlig del af vores værdigrundlag inkl. Code of Conduct"?
Success på eksportmarkedet - Hvordan?
Success på eksportmarkedet - Hvordan? Henriette Kahré Freris Væksthus Hovedstadsregionen Vækstmøde den 31.10 2013 2 Hvad gør dem som klarer sig godt på eksportmarkederne? Fire vigtige parametre: 1. Markedsvalg:
Varmepumper skal være det attraktive alternativ til oliefyr. - nye forretningsmodeller for salg af varme fra varmepumper
Varmepumper skal være det attraktive alternativ til oliefyr - nye forretningsmodeller for salg af varme fra varmepumper Direktør Steen Kramer Jensen [email protected] mobil 41770142 Insero Energy en del af
TOOLCAMP. Til dommerne
TOOLCAMP Til dommerne SAMARBEJDE VURDERINGSKRITERIER Skal eleverne arbejde parvis eller i grupper? 1 Eleverne arbejder ikke sammen parvis eller i grupper. Har eleverne fælles ansvar? 2 Eleverne arbejder
Master Class Hvad er din virksomhed værd? Sådan værdiansætter du din startup på det tidlige stadie
Master Class 13.15 14.00 Hvad er din virksomhed værd? Sådan værdiansætter du din startup på det tidlige stadie Velkommen Vestor er Danmarks næststørste business angel netværk og er baseret på en sammenlægning
Find din nye rolle, når din branche bliver disrupted. Bestyrelsesformand Henrik K. Isaksen
Find din nye rolle, når din branche bliver disrupted Bestyrelsesformand Henrik K. Isaksen Det er bestemt nødvendigt at forny sig - og ikke kun, når ens branche bliver disrupted HiCo ApS Fornyelse! Den
Tilføj hjælpelinjer: Forløb i innovation
Forløb i innovation Didaktiske principper Viden, kundskaber og kompetencer i innovation forudsætter faglig indsigt. Endvidere er elevernes egne ressourcer og innovative kompetencer er i fokus. Det induktive
Forsigtige og snusfornuftige investeringer. Vi beskytter og øger. kapital. Stonehenge Fondsmæglerselskab A/S
Forsigtige og snusfornuftige investeringer. Vi beskytter og øger vores kunders kapital Stonehenge Fondsmæglerselskab A/S Kunderne kommer altid i første række Vores mission er at sikre dine investeringer
Bliv DesignKayaks ambassadør i dit lokalområde
Bliv DesignKayaks ambassadør i dit lokalområde KAYAKING MADE EASY AND ACCESSIBLE DesignKayaks er skabt ud fra et ønske om at gøre kajaksporten lettere tilgængelig for aktive mennesker. Vi ønsker at kombinere
Syddansk Innovation. Lenna Broberg Investeringschef
Syddansk Innovation Lenna Broberg Investeringschef ODENSE COPENHAGEN SØNDERBORG Cortex Park 26, 2 Gregersensvej 1F Alsion 2 5230 Odense M 2630 Taastrup 6400 Sønderborg Om mig Lenna Maria Boe Broberg Investeringschef
Successtrategier for moderne idrætsanlæg
Successtrategier for moderne idrætsanlæg Idrættens rum og rammer Frederikshavn, onsdag den 25. februar 2009 Indhold 1. Konkurrencesituationen 2. Behov for strategier 3. Metode i strategiarbejdet 4. Case
Når ledelse giver mening. VL Døgn 2015
VL Døgn 2015 Agenda Lidt om danske ledere og vores karakteristika Ledelsestrappen De tre trin Trin 1 - Præstationsledelse Trin 3 Meningsledelse Er der håb for danske ledere? Hvad danske ledere ikke kan
Krav og forventninger fra eksterne investorer
Krav og forventninger fra eksterne investorer 1 Dagsorden Værdiskabelse Struktur Ledelse Hvem Gode erfaringer 2 Hvem er vi? Greystone Capital A/S Privatejet investeringsselskab etableret 2007 Langsigtet
Finansiering af egen virksomhed Microsoft Partnermøde, maj 2007. Søren Steen Rasmussen Vækstfonden
Finansiering af egen virksomhed Microsoft Partnermøde, maj 2007 Søren Steen Rasmussen Vækstfonden Oversigt over Vækstfonden Vækstfonden medfinansierer små og mellemstore virksomheder Vækstfonden fokuserer
Trekantens lederforum Blue Ocean Strategy
Trekantens lederforum Blue Ocean Strategy 14. juni 2016 Juni 2016 Trekantens lederforum 1 Program Præsentation Generel introduktion Blue Ocean Strategy værktøjer - Øvelse Forretningsmodeller Din egen forretning
Selskabet. Eqology er et norsk, børsnoteret selskab, som udvikler naturlige kosttilskud og hudpleje. Selskabet blev etableret i 1998.
Branchen Network Marketing er den mest effektive måde at distribuere produkter direkte til forbrugeren. Ved at blive en del af branchen, kan du skabe din egen business uden store investeringer, arbejde
DIN GUIDE til. nem pensionsindbetaling
DIN GUIDE til nem pensionsindbetaling Hjælpen er lige ved hånden Vi vil gerne gøre indbetaling og administration af din medarbejders pension så nem som muligt. Guiden her fortæller, hvad du skal gøre og
InnoBooster. Søren Jensen Teamleder for InnoBooster
InnoBooster Søren Jensen Teamleder for InnoBooster Innovationsfonden Største offentlige F&U fond 1.5 mia. kr. i 2019 Vi investerer i vækst og beskæftigelse gennem vidensbaseret forskning og innovation
Velkommen i Sydbank Schweiz
Dr. Thomas König adm. direktør Sydbank Schweiz AG Velkommen i Sydbank Schweiz Og velkommen til en verden af særlig kompetencer og rådgivning, der har ét mål; at optimere dine formueforhold. Du vil opleve
Hvad lægger investoren vægt på i din pitch? Vækstfonden. Asger Tidemand Bruhn og Christian Haustveit
Hvad lægger investoren vægt på i din pitch? Vækstfonden Asger Tidemand Bruhn og Christian Haustveit ter uden pstilling opstilling teksten s) klik på 2 gange skift tekst.niveau illet tekst pstilling, eniveau
Forretningsplan Sonus Aqua
Forretningsplan Sonus Aqua Kort intro GUDP s ønsker til en forretningsplan Vores proces med forretningsplanen Eksempler fra vores forretningsplan Et par gode råd Kort intro Sonus Aqua Aps Dansk/færøske
DA EN MAND FRA IT MØDTE EN MAND FRA MARKETING
DA EN MAND FRA IT MØDTE EN MAND FRA MARKETING EN LILLE KONKURRENCE Hvem stiller det bedste spørgsmål på Twitter? #ThorupMajlund AGENDA 1. Quiz med en suveræn præmie 2. Om os 3. Digital Transformation på
CONNECT DENMARK S PITCH-TRÆNING INFORMATION & TIPS TIL EN GOD PITCH
CONNECT DENMARK S PITCH-TRÆNING INFORMATION & TIPS TIL EN GOD PITCH 1 OVERBLIK 1/2 GENEREL INFORMATION HVAD ER EN ELEVATOR PITCH 5 HVAD ER MÅLET 6 PITCH-TRÆNING INFORMATION UDBYTTET AF PITCHTRÆNING 8 HVEM
GUIDE til Companys Club. Hvad siger vi til kunderne?
GUIDE til Companys Club Hvad siger vi til kunderne? Hvad handler Companys Club om? COMPANYS CLUB HANDLER OM MODE - OG OM FORDELE, OPLEVELSER OG BONUSSER TIL KUNDER, SOM ELSKER MODE. CALLING ALL FASHIONISTAS!
