Udarbejdet)af)Nicolai)Christensen) ) 2) )



Relaterede dokumenter
LEDER LEDER LEDER LEDER LEDER LEDER LEDER LEDER LEDER LEDER LEDER LEDER WALK AND TALK WALK AND TALK WALK AND TALK WALK AND TALK WALK AND TALK

Derudover bør du kunne svare på følgende: Hvor vigtigt er det for din målgruppe? Hvornår og hvor ofte oplever målgruppen udfordringen eller behovet?

CUSTOMER LIFETIME VALUE. Et værktøj, der undersøger livstidsværdien af dine kunder

CRM Udfordringer & muligheder

Innovation - en styret proces

Du har arbejdet for dine penge. Nu skal de arbejde for dig. - Drop opsparingen og investér i stedet pengene.

Det effektive pitch deck:

Nordic Startup Manager Skanderborg, 29. april 2015

Finansiering af opstartsvirksomheder. Bjarne Henning Jensen, Vækstfonden 19. august 2009

Vækst på top og bund

Fremtidens kapitalbehov. Peter Kjeldbjerg Nupark Innovation A/S Nupark 51

Cleantech Partnerskab. Booster Camp 26. oktober

Maj Invest Equity - Værdiskabelse i Private Equity. Erik Holm

Tina Schilling Hansen Leder i udvikling

D a n i c a L i n k u d e n u d b e t a l i n g s g a r a n t i

Den digitale kundebank

TEAMET/GRUPPEN SOM MOTOR I

THE FUTURE OF CREATIVE STARTUPS NORDIC BUZZ

Digital omstilling og vækst

DIGITALE FORRETNINGSMODELLER

Kapitalanskaffelse top 5 do s and dont s

Virksomhed 4 pharma september 2015

af din vækstvirksomhed Finansieringsdag 08 Penge til vækst 3. oktober 2008

FORRETNINGSMODEL. Malene Kræfting Økologikonsulent Økologisk Landsforening

Salgsmål % 24% 39% 14% Hvor tæt kommer I på jeres salgsmål i 2016 / antal sælgere i salgsafdeling

Workshop( Pædagogik(på(lejr( Landslejrkurset( 18.: ( ( ( ( ( ( ( ( ( ( ( ( ( ( ( ( ( ( ( ( ( ( (

Agenda. » Hvad er forretningsmodeller? » Korte eksempler på forretningsmodeller. » Business model canvas som værktøj

Cleantechdag

Dansk Generationsskifte Investering i små og mellemstore generations- og ejerskifter

Bornholms Regionskommune

Danske Nikosax hjælper europæiske vognmænd med at få millioner af momskroner refunderet. Illumi har leveret den IT-platform, der gør det muligt.

DET 21. ÅRHUNDREDES KOMPETENCER

Finansiering efter EUDP - med Vækstfonden. Stig Poulsen, Vækstfonden 19. Januar 2011

Vil du sætte en høj standard i dit innovationsprojekt?

Indhold. Hvad er en SWOT analyse? Hvordan bruges en SWOT analyse? Hvorfor skal jeg lave en SWOT analyse?... 7

Business Angels - Vestor Skanderborg, 29. april 2015

Vækst gennem eksport Benelux, Irland og UK (Brexit)

Kapital til vækst. Væksthus Hovedstadsregionen, 15. november 2011

Akademiet for Talentfulde unge. Business Battle. 3. Og 5. august 2015

Bornholms Regionskommune

SCALING BY DESIGN FUNDAMENTET

MiFID II forandrede markedet - status og perspektiver. Eric Christian Pedersen, Formand for Investering Danmark

Vækstfonden, vores tilbud og venturemarkedet

Det danske marked for venturekapital

GAMES R US DET AFSLUTTENDE PITCH

Net Promoter Score % Meget sandsynligt. Meget usandsynligt. NPS-scoren beregnes på en 0 til 10-skala.

ARBEJDET MED STRATEGI

ARBEJDET MED STRATEGI

Når din iværksætterdrøm skal gøres til virkelighed

Nordic Challenge Prize

Kapitalfremskaffelse Fokus på pitch, en vigtig disciplin

Elselskab for første gang

Employer Branding ift. de digitale unge via Social Media

Exiqon har konstant øget deres omsætning lige siden deres børsnotering med høje vækstrater. De seneste tre år har deres vækstrater kun været omkring

Hegedüs Creative Consulting ApS

Undervisningsbeskrivelse Innovation C Tekniske Gymnasium - Skive Tekniske Skole HTX Innovation C / Valgfag CLV og SDV 2A+2E

Best Green. Dato 8. oktober 2019 BL Fremtidens varmeforsyning

SMITHERS OASIS DENMARK A/S. Vær national i det internationale miljø. Kim Louring Larsen

Flexinvest Forvaltning Fonde

Håndtering af Kunderelationen Westergaard IT-Konference2014

Analysens baggrund og ambition

CSR - en del af vores DNA

FORSIKRING & PENSIONS ÅRSMØDE DEN 7. MAJ 2015 [KUN DET TALTE ORD GÆLDER]

Success på eksportmarkedet - Hvordan?

Oplæg til Erhvervsforeningen, Halsnæs Kommune 28. september 2017

Varmepumper skal være det attraktive alternativ til oliefyr. - nye forretningsmodeller for salg af varme fra varmepumper

TOOLCAMP. Til dommerne

Bornholms Regionskommune

Handlingsplan for energibesparelser Energirådgivning. v/ Bent Stubkjær, DONG

Master Class Hvad er din virksomhed værd? Sådan værdiansætter du din startup på det tidlige stadie

Mads Váczy Kragh. Mit oplæg. Form. Væksthus Sjælland 2

Find din nye rolle, når din branche bliver disrupted. Bestyrelsesformand Henrik K. Isaksen

Undervisningsbeskrivelse. Stamoplysninger til brug ved prøver til gymnasiale uddannelser

Tilføj hjælpelinjer: Forløb i innovation

Forsigtige og snusfornuftige investeringer. Vi beskytter og øger. kapital. Stonehenge Fondsmæglerselskab A/S

Bliv DesignKayaks ambassadør i dit lokalområde

Syddansk Innovation. Lenna Broberg Investeringschef

DI s Kapitalmarkedsdag. 4. juni Finansier din virksomhed gennem crowdlending. v/ Tina Füssel

Krav til den gode proces og den gode konsulent. 9. December 2008, Horsens v. Søren Østergaard Pedersen, DMR

Successtrategier for moderne idrætsanlæg

Når ledelse giver mening. VL Døgn 2015

Cleantech fra hele verden

I N V E S T E R I N G S R Å D G I V N I N G TIL P R I V A T E U D E N L A N D S K E E R F A R I N G E R

Krav og forventninger fra eksterne investorer

Finansiering af egen virksomhed Microsoft Partnermøde, maj Søren Steen Rasmussen Vækstfonden

Trekantens lederforum Blue Ocean Strategy

Selskabet. Eqology er et norsk, børsnoteret selskab, som udvikler naturlige kosttilskud og hudpleje. Selskabet blev etableret i 1998.

DIN GUIDE til. nem pensionsindbetaling

InnoBooster. Søren Jensen Teamleder for InnoBooster

Bilindustrien og bilforhandlernes syn på elbiler og fremtidens transport

Are you suited for a start-up? Introduktion til artiklen. Management. Summary. Article Review

Gruppe 3 - STIHL løvblæser : Produkt/service-systemer November 2013

Velkommen i Sydbank Schweiz

Hvad lægger investoren vægt på i din pitch? Vækstfonden. Asger Tidemand Bruhn og Christian Haustveit

Forretningsplan Sonus Aqua

DA EN MAND FRA IT MØDTE EN MAND FRA MARKETING

CONNECT DENMARK S PITCH-TRÆNING INFORMATION & TIPS TIL EN GOD PITCH

VIRKSOMHEDSSIMULERING

Innonet Lifestyle Interior & Clothing Innovationsnetværket Livsstil Bolig & Beklædning PIT STOP. et service eftersyn for små kreative virksomheder

GUIDE til Companys Club. Hvad siger vi til kunderne?

Transkript:

Guidanceprinciplesfornøglesuccesfaktorer...2 Roos&Oliverinspireretrammeværk...3 Kompleksitetift.rammeværket...3 1.Team...3 GuidingPrinciple1.1.Startup ensformål...4 GuidingPrinciple1.2.Personlighedskarakteristikker...4 GuidingPrinciple1.3.Erfaring/trackrecord...5 GuidingPrinciple1.4.TeamDNA...6 2.Produkt...6 GuidingPrinciple2.1.Løserogforstår painpoint...6 GuidingPrinciple2.2.Tænknyt...7 Generelleproduktkarakteristikker...7 3.Marked...7 GuidingPrinciple3.1.Markedskarakteristikker...7 GuidingPrinciple3.2.Markedetstraction...8 GuidingPrinciple3.3.Markedstimingogeksekvering...8 4.Forretningsmodel...9 Guidingprinciple4.1.Videnomforretningsmodeller...9 Guidingprinciple4.2.ForretningsmetodemedMVPogiterationer...9 Guidingprinciple4.3.Forretningsmodellering...10 Guidingprinciple4.4.Investeringsevalueringogbootstrapping...10 Guidingprinciple4.5.Økonomiskvurderingafforretningside/model...11 Diskussionogvægtningafteam,produkt,markedogforretningsmodel...14 GenerelDiskussionafguidingprinciples...16 Iværksætteren/iværksætternevs.teamkarakteristikker...16 Investeringellerej Guidingprinciple4...16 Selvmodsigendepunkter...17 UdarbejdetafNicolaiChristensen 1

Guidanceprinciplesfor nøglesuccesfaktorer Herundersesdeanalyseredegeneriskenøglefaktorerogtommelfingerregler vurderingafenstartupssuccespotentiale. Forhverhovedemnesesdereretsæt guidingprinciples somstartup enkan navigereefter.herundereremnerogprincipperskitseret. Afsnittetsopbygning Afsnitteterbyggetopsåledesatderforhverthovedemner;team,produkt, markedogforretningsmodel,førstopridseshvilkeanalyseredefaktorerder pegerpåvigtighedenafemnet,ogderefterpræsenteresderetsætguiding principles,somhartilhensigtat guide iværksætteren/teametigennem hovedemnerneforatopnåstørremulighedforsucces.forhverregelvilder væreetbulletpoint,somkortbeskriveressensenafregler,hvorefterreglen uddybesogafslutningsvishenvisesdertil,hvilkepunkt(ersomunderstøttes. UdarbejdetafNicolaiChristensen 2

UdarbejdetafNicolaiChristensen 3 Roos&Oliverinspireretrammeværk Opgavenovenståendeteoretiskeogempiriskeanalysekanudkrystalliseresi Roos&Oliver(2010,pp.898 guidingprinciples model,medhenblikpåat skabeguidingprinciplesforstartupssucces. Roos&Oliver(2010haritrådmedovenståendetilganglavetetrammeværk, hvordeteretsæt guidingprinciples somstyrebeslutningstagningeni virksomheden.disseprincipperstammerfra1.heuristicreasoning (tommelfingerregler,2.narrativemode(tommelfingerreglerneerfundereti narrativercsnarereendlogikog3.emotionalcontent(ogheuristikkerer påvirketaffølelser.modellenerfunderetpåcasestudieraf,hvordannogle virksomhedertræfferbeslutninger,herunderlego. DerseslighedstrækogetmønsteriopgavensovenståendeanalysemedRoos& Olivermodel,hvorfordetgivermeningatsammenstilleanalysenmedden model.herunderuddybesogkonkretiseressammenligningenogmodellen; 1.Heuristicreasoningkansammenlignesmeddentommelfingerreglerneangivet idetsekundærerempiriafsnit(jf.afsnit4,5og6. 2.NarrativeModekansammenlignesteoridelenhvorderkanargumenteresfor, atdenerfunderetihhv.osterwalders,riesogblanksfortællingeromhvordan manbørstartevirksomhed(jf.del.2og3. 3.EmotionalContentkansammenlignesmedforfatterensegneerfaringersom specieltvurderesatspilleindunderafsnit5og6,hvorvægtningenafhvadderer vigtigøjensynligtvilværepåvirketafforfatterensmeningsdannelseogforholdtil området. Tilsammengiverdisse3punkteretandenordenskonceptkaldetguiding principles,somstrategiskdannerenhelhed,fremforløsetommelfingerregler. Kompleksitetift.rammeværket Pointenmedatlaveetrammeværkafensådankarakter,skyldesatemneter komplekstogdetderforvurderesatemnetikkekanbesvaresmedenstatistisk empiriskanalyse,somhvisstartupbarefulgteden,såblevdenensucces. 1.Team Guidingprinciplesfordetteoverordnedeemne Team,vilherblivebesvaretud frapunkternefraovenståendeanalyse; 1.#Hvilke#karaktertræk#indeholder#et#succesfuldt#IT#Start#up#team?## 2.#Hvilke#karaktertræk#indeholder#ineffektive#teams?## 3.#2.#Startup ens#formål# #problem#løsning# 4.#3.#Iværksætterens#karakteristikker#E#passion# 5.#4.#Team#med#stærkt#DNA#talent# Detbørdesudenbemærkesher,atmangeafinvesteringseksperternetildeler netopdettepunktenrelativstorbetydning. Somstøtteibesvarelseafsvardissespørgsmål,vilder,udoveropgavensallerede eksisterendeanalyse,bliveinddragetempiriafpaulgraham,enanerkendt

investorsomvarmedtilatstarteycombinator,hanstårbagmereend450 startupsinkluderendedropbox,airbnb,stripe,ogreddit. GuidingPrinciple1.1.Startup ensformål Startup en#bør#løse#et# pain#point #som#teamet#finder#meningsfuldt. # # Punktether,kanforudenatunderstøtteproduktetsomanalyseretherover,være encentralfaktorforteametogdetsengagementogmotivation.kenhowery argumenteredefor,atfølelsenafatværepåenmission,varenvigtigfaktorfor skaleringafstartup en.plusdennefølelseafmeningunderstøttedeet langtidsperspektivforplanlægningen. Guidingprinciple1understøtterpunkt1,2og3. GuidingPrinciple1.2.Personlighedskarakteristikker Iværksætteren/teamet#bør#besidde#nøgle#egenskaber/kompetencer,#herunder#især# vedholdenhed#og#passion,#men#også#økonomisk#sans,#intelligens,#ærlighed,# integritet,#selvsikkerhed#og#være#karismatisk # Somfundetiempirien,tildelesdennefaktorstorværdiblandt investeringseksperterne.ikkekunvurderesdennefaktortilathavestor betydningforhvordygtigtetteamstartup enfårtiltrukket,menogså stifteren/stifterneskompetencersomskaludviklestartup enoggøredentilen succeserafhængigafdennefaktor,daudviklingenikkeskerafsigselv. KenHoweryharsagtidenforbindelse; The#team#is#our#most#important# consideration,#especially#as#they#will#no#doubt#have#to#iterate#on#the#product#over# time (Shah,2011,pp.282.Howerybrugerpaypalsometeksempelhvorhan investeredeiteam etogikkeiselveproduktet,oghvorpaypal sservicegikfraat værenogetheltandet,tilatværedenbetalingsservice,somdeteridag. Deegenskaber/kompetencersomtypiskanvendes(blandtmangepænedyder erdisse: c Vedholdenhed/beslutsomhed c Passion/dedikeret c Karismatiske c Selvsikre c Autentisk/integritet c Intelligens c Risikovillighed c Ærlighed Styr på økonomien økonomisk sans PaulGraham,menerenvæsentligkarakteristiker,omstartupharbevist,atden harstyrpådenøkonomiskeside,vedattjenenoktilatdække leveomkostningerne.grahamfortæller,atiycombinator(eninvesteringsfund UdarbejdetafNicolaiChristensen 4

somprimærtbeskæftigersigmedstartinvesteringeristartups,dvs.seedog angelfundingbrugerdeenmassetidpåatprøveatforudsigehvordanstartups vilklaresig,sådebliverbedretilatudvælgevinderne.hanmenerde efterhåndenharsetvækstraterafsemangestartups,atdeerblevetvæsentlig bedretilatforudsigeudfaldetafdem,ognårdetaleromstartups,somharet godtpotentialeforatfåsucces,hardeopdaget,atdesagttildemselv;"oh,#those# guys#can#take#care#of#themselves.#they'll#be#fine."#ogikke;"those#guys#are#really# smart"#eller#"those#guys#are#working#on#a#great#idea."(graham,2008. Nårdeforudsigergoderesultaterafenstartup,såeretafhovedargumenterne, atdekantagevarepåsigselv.grahamskriverendvidereomdetattagevarepå sigselv; which#means#to#the#extent#we're#correct,#those#are#the#qualities#you#need# to#win.#investors#know#this,#at#least#unconsciously.#the#reason#they#like#it#when#you# don't#need#them#is#not#simply#that#they#like#what#they#can't#have,#but#because#that# quality#is#what#makes#founders#succeed. (Graham,2008 Passion og vedholdenhed som det vigtigste PaulGraham,erdesudennoteretforathavesagt,atenafdeoverraskendeting delærteefterathavestartetycombinatoratenafdevigtigsteelementertilat forudsigesuccesforenstartuperbeslutsomhed/vedholdenhed selvover intelligens(techcrunch.com,2013. Guidingprinciple2understøtterpunkt1,2,3og4. GuidingPrinciple1.3.Erfaring/trackrecord Erfaring#og#evt.# proven#track#record 1 #blandtiværksætteren/iværksætterne#har# stor#værdi#for#startup en. # Erfaringvurderessomenfaktor,sommangeinvesteringsekspertertillæggerstor værdi,hvisstartup enbesidderdette.eksempelvissigergusthai,at; based#on# their#successful#track#record,#they#could#have#chosen#whomever#they#wanted#as# their#investment#partner. (Shah,2011,pp.204vedr.eninvesteringscase,som understregerhansvurderingafværdienafteam et.endvidereharkenhowery harsagtompeterthiel,iforbindelsemedbeslutningstagningvedrørendeen investeringipaypal,dapaypalstartede; Hissuccessfultrackrecordwas extremelyimportantinmydecision. (Shah,2011,hvilketunderbyggerpointen omdenværdi,dertillæggesetteammederfaringogevt.proventrackrecord. Selvomerfaringliggerifiaskoertællerdetstadigsomerfaringimangesøjne, menenproventrackrecordvurderes,atvægtehøjere. KenHowerymenerendvidere,atdetkanværeenfordel,hvisstartup enikkehar erfaringindenforfeltetsomstartup enprøveratinnovere(disrupte,forderved lettereatkunnetænkteudafboksen,vedikkeatværebegrænsetaf,hvadder kanogikkekanladesiggøre. 1 Proventrackrecordvilsigeativærksætteren,harhaftsucceserbagsig. UdarbejdetafNicolaiChristensen 5

UdarbejdetafNicolaiChristensen 6 Detbemærkes,athvisdersesflerestiftereindenforsammestartup,såvurderes detendvideresomenstorfordel,atdeharerfaringmedatarbejdesammen. Guidingprinciple3understøtterpunkt1,2og4. GuidingPrinciple1.4.TeamDNA Hele#teamet#bør#have#talent#E#det#er#ikke#nok,#at#det#kun#er#stifteren/stifterne#der# har#talent# #succes#skabes#i#fælleskab#i#et#team # Udledtafempirien,såsesdet,atdetheltklartvurderessomenvigtigdelsamten faktorsomvægteshøjt,ativærksætterenharetstærktteambagsig.succes skabesikkekunafenperson,menetheltteam,menénpersonkantiltrækkeet heltteam,somerstærkt. Guidingprinciple4understøtterpunkt1,2og5. 2.Produkt Guidingprinciplesfordetteoverordnedeemne Produkt,vilherblivebesvaret udfradeoverordnedepunkter,fundetirelevanteafsnit; # 1.#Hvilke#karaktertræk#indeholder#et#succesfuldt#IT#startEup#produkt/service?## 2.#Hvilke#karaktertræk#indeholder#en#fiasko#IT#startEup#produkt/service?## 3.#1.#Ukonventionel#ide# Somstøtteibesvarelseafdissespørgsmål,vilderbliveinddragetetinterviewaf Shah(2011,udoveropgavensalleredeeksisterendeanalyse. GuidingPrinciple2.1.Løserogforstår painpoint Produktet#bør#løse#et#problem,#som#teamet#er#passioneret#om#at#løse#og#har# forståelse#for. # Punkterneunder team deal,(jf.2og3sompegerpåvigtighedenaf,at startup enløseretproblem(painproblemmedderesprodukt,kanendvidere brugessomargumentationfor,atkonsekvensenherafvilværeenstørrepassion forproduktudviklingogfordybelse,hvilketmåforventesathavepositive konsekvenserforselveproduktet. Punktetherhandlerogsåom,atstartup enforstårproblemet,detharsatsigfor atløse.gusthai,fratrinityventuresogsomharinvesteretibluenile, Photobucket,Modulus,ZulilyogTrionWorldsudtaleridenneforbindelseat: I# believe#the#numbereone#reason#starteups#fail#is#that#the#management#team#doesn t# take#enough#time#to#truly#understand#the#customer (Shah,2001,pp.192. Pointener,atstartup envirkeligtskalforstådetproblemdensøgeratløse,forat kunnelevereenordentligløsning(produkt/service.

Guidingprinciple1understøtterpunkt1og2. GuidingPrinciple2.2.Tænknyt Tænk# ud#af#boksen #og#tro#ikke#at#de# sikre#og#nemme #ideer#nødvendigvis#er# mindre#risikable#og#lettere#at#realisere # # Sombeskrevetiovenståendeempiriafsnit,talesderfor,atselveideen /produktetbørhavekantogværetilstrækkeligtukonventionel.bl.a.med argumentationfor,atdervilværemindrekonkurrencefordisseideer. Guidingprinciple2understøtterpunkt1og3. Generelleproduktkarakteristikker Atgiveetgeneriskbudpå,hvilkespecifikkeegenskaberetgodtprodukthar,vil efteraltatdømmeafhængeafproduktetstypeogmålgruppe.sjældentvides detteogsåpåforhåndfornyeprodukter. Dogvildetværemuligtatgivenoglebudpåegenskabersometproduktbørhave indenforbestemteproduktkategorier,eksempelvisforinternetservices,såses derbredenighedom,atingenvil latency 2. Generiskekarakteristikkerfordiverseproduktkategorier,vilderikkeblivesøgt etsvarpåher. Detvurderesogså,atproduktetskvalitet,vilværeetresultatafengod forretningsmodel/metodeogteam. 3.Marked Guidingprinciplesfordetteoverordnedeemne Marked,vilherblivebesvaret udfradeoverordnedepunkterfrarelevanteovenståendeafsnit; 1.Hvilkeegenskaberkaraktereetlukrativtmarkedssegment? 2.Hvilkeegenskaberkaraktereetikkelukrativtmarkedssegment? 3.6.Markedstiming 4.7.Firstmovervs.eksekvering Detbemærkesatfølgendeafsnittildelserfunderetiforfatterensegenvurdering afnærværendeemne. GuidingPrinciple3.1.Markedskarakteristikker Startup en#bør#være#på#et#marked#med#fordelagtige#markedskarakteristikkerne# herunder#stor#markedsstørrelse,#høj#profitabilitet,#lav#konkurrence#og#som#er# tilgængeligt#for#startup en # 2 Latencyvilsige,atskulleventepå,atenservice/websidebliverloadetpå nettet. UdarbejdetafNicolaiChristensen 7

Detbemærkether,atmarkedsanalysecogkarakteristikkerikkeværet genstandsfeltfornærmereanalyseiteoriellerempiriafsnittet.måskefordide opfattessomalleredegivetforenstartup.markedskarakteristikkeransesdog genereltforatværevigtigeatsepå,hvorforgeneriskenøglekarakteristikkersom oftebrugestilatbeskriveogvurdereetmarkedssegment,kortvilblive gennemgåether.disseer: 1. Markedsstørrelse 2. Profitabilitet 3. Tilgængelighed 4. Konkurrence Hvisenstartup ssuccesmålesindenforrammerneafdissevilkår,vildetdog ogsåværeunderordnetatanalyseredissefaktorer,mensomalleredeangivet, harstartup enrigmulighedforatpivot e,fordervedatrammeeteksempelviset nytmarked,oghervildissefaktorerværerelevanteatsepå. Genereltvildetværeattraktivtforenstartupatværepåetstortmarkedmedhøj profitabilitet,lettilgængeligtogmedlavkonkurrence. Dervildogsesmodargumentertildissepunkter,eksempelvisviletmarkedmed sværtilgængelighedværeatforetrækkeinoglesituationerogfornoglestartups, dadetoftestmedførerenderafmindrekonkurrencen. Guidingprinciple1understøtterpunkt1og2. GuidingPrinciple3.2.Markedetstraction 3 Hvor#stor#er#tration#(efterspørgslen#i#markedet#for#startup ens#produkt # Startupskanværepåforskelligestadierirealiseringsprocessen.Nogleharkun enide,andreharmåskeetmvp,mensandreharskabtindtjeningogerigang medproduktudvikling. Hvoriprocessenstartup ener,ercentralther,daforeksempelforeninternet service,vilderevt.påbaggrundafetmvpforeliggestatistisketalpå efterspørgslenderoplevesimarkedet eks.unikkedownloads,brugereosv. menderkanogsåliggemereomfattendeogdybedata,såsomengagementdata (eks.hvorlangtidbrugerbrugerneoncsiteoghvormangegentagnebesøgses der.dissedataeryderstbrugbaretilatvurdereefterspørgslenefterstartup ens produkt.efterspørgslenpåstartup ensproduktvilværeafstorbetydningfor denspotentialeforsucces. Guidingprinciple2understøtterpunkt1og2. GuidingPrinciple3.3.Markedstimingogeksekvering Startup en#skal#kende#dens#markedstimingen.#hvis#den#er#for#tidlig#eller#for#sen,# skal#den#anerkende#det,#og#agere#derefter # 3 Tractionerdefinieretsom trækkraften imarkedetharefterproduktet.nogle vilogsåkaldedetefterspørgsel. UdarbejdetafNicolaiChristensen 8

UdarbejdetafNicolaiChristensen 9 Deterhervigtigatunderstrege,atdermedpointenompunktetmarkedstiming nødvendigvisikkemenes,atdethandleromatværedenførstepåmarkedet (firstmover.flerecases,somikkekanundervurderes(eks.facebookog Google,harbevistatdetnødvendigvisikkeerafgørendeatværedenførstefor atblivedenstørste.detvurderesdogsomvigtigtforstartup en,atden anerkenderdenstimingchvadenddenerfortidligellerforsen,ogkoordinere densplanerogbudgettertilsvarende. Eksekveringsynesatværenøgleordettilsucces,ogikkenødvendigvistiming. Dogvilbetydningenafatværeførstvariereeftervariablesåsomsituation, brancheogselvfølgeligigeneksekveringenift.timingen. Vurdering af markedstimning Ienvurderingafhvorvidtenstartuperforsenellerfortidlig,vilsom udgangspunktkræveerfaringog/ellerbrugertest.værktøjerhertilvilikkeblive behandletyderligere. Guidingprinciple3understøtterpunkt3og4. 4.Forretningsmodel Tommelfingerreglerneforemnet forretningsmodel,vilherblivebesvaretud frapunktererfraovenståenderelevanteafsnit;# 1.Hvilkekaraktertrækindeholderensuccesfuldforretningsmodel? 2.Hvilkekaraktertrækindeholderenuholdbarforretningsmodel? 3.5.Forretningsmodelmediterationer 4.8.Grådighed Guidingprinciple4.1.Videnomforretningsmodeller Viden#om#forretningsmodeller#og#metoder#er#fordelagtigt#at#have # Medudgangspunktiovenståendegennemgangafforretningsmodeller(jf.afsnit forretningsmodeller ogsenereiempiriafsnittet,såbørenstartuphaveviden omforretningsmodellerogdemetoder/processersomeksisterepåområdet,for dervedbedreatkunnebenytteenoptimalforretningssmetode. Guidingprinciple1understøtterpunkt1og2. Guidingprinciple4.2.ForretningsmetodemedMVPogiterationer De#fleste#startups#bør#anvende#MVP#og#iterationer#som#forretningsmetode ## Somanalyseretirelevanteteoricogempiriafsnit,anbefalesentilganghvorder tagesudgangspunktibrugafmvpmetodenoghurtigeiterationertilprodukt optimeringviaensystematiskmetodisktilgang,herunderansesbåderies

(2011 InnovationAccounting metode(sombeskrevetirelevanteafsnit,samt Blanks CustomerDevelopmentProcess somtomodeller,somhverisærharsin berettigelseoghvormetodebørvælgesafhængigafiværksætter/team, præferencerogsituation.endecideretafgørelseaf,hvilkenaftilgangenesomer bedst,vilikkeværehensigtsmæssig,dadetsandsynligvisvilafhængesituationen ogstartup en.dersesiafsnittet Riesvs.Blanksrammeværk endiskussionog sammenligningafmetoderne,somkanbrugessomudgangspunkttil beslutningen. cguidingprinciple2understøtterpunkt1og3. Guidingprinciple4.3.Forretningsmodellering Startups#bør#eksperimentere#og#gerne#visualisere#forskellige#forretningsmodeller# involverende#de#hypoteser#som#danner#fundamentet#for#i#deres#forretningsmodel. # Somkomplementærtværktøjtildenmetodiskeforretningsprocestilgangangivet irelevanteafsnit,vildetanbefalesatanvendeogunderstøtteprocessenmed Osterwalders(2010rammeværkforforretningsmodellens9byggeklodser. Førstogfremmestgiverværktøjetethurtigtogvisueltoverblikover forretningsmodellensopbygning.dennevisualiseringogoverblikfordreen eksperimenterendetilgang,hvorstartup enletkanvisualiserenyehypoteserog estimereeffektenafændringeriforretningsmodellen. IiPadappversionenafOsterwaldersbusinessmodelcanvas(apple.com,2003 erderendvidereindbyggetetfinansieltestimeringsmodul,somudregnerden økonomiskepåvirkningafændringeriforretningsmodellen,baseretpå brugerensestimater. cguidingprinciple3understøtterpunkt1og3. Guidingprinciple4.4.Investeringsevalueringogbootstrapping 4 Startup en#bør#ikke#være#grådig,#da#vejen#til#succes#ofte#bliver#lang#uden#hjælp#og# nogle#startups#vil#risikere#en#fatal#overhaling ## Grådighedkanværeenvæsentlighindringforenstartup.Medgrådighedmenes merespecifiktspørgsmåletom,hvorvidtstifterne/ejerneafenstartupbørgive afkaldpåendelafejerskabet,modinvesteringudefraafeksempelvis investorer/businessangels. Spørgsmåletisigselv,vilikkekunnebesvaresmedenendegyldigregel,menvil væresituationsafhængigt. Giv afkald på ejerskab IempiriafsnittetciteresKenHoweryforatsige,atdefiksucces,vedatsigetage imodkapitalhvergangdefikmuligheden,samtathantilråderstartupstilat overvejemulighedernevedatdeleejerskabud,vedansættelserfordervedat 4 Bootstrappingvilsigeatstarteenvirksomhedudenhjælpudefra. UdarbejdetafNicolaiChristensen 10

UdarbejdetafNicolaiChristensen 11 tiltrækketalent somisidsteendekanværeforskellenpåsuccesellerfiasko (Shah,2012,pp.278. PaulGrahammener,atformangestartups,erdetnødvendigtatmodtageen investering ikkekunpga.atdertypiskgåretviststykketidførderkommer indtjeningienstartup(breakceven,menogsåpga.atselvomstifterneeks.har jobsogforpengedenvejigennemtilatkunnefinansiereenlangsomstart,såkan enlangsomstarthavestorekonsekvenserforsucces,oginogletilfældevære fatalforstartup en(graham,2008 isærhvisandrekanse,atdeterengodide startup enarbejderpå. PaulGrahamsrådtilstartup sererfølgende; What#I#tell#most#startups#we#fund#is# that#if#someone#reputable#offers#you#funding#on#reasonable#terms,#take#it.#there# have#been#startups#that#ignored#this#advice#and#got#away#with#it startups#that# ignored#a#good#offer#in#the#hope#of#getting#a#better#one,#and#actually#did.#but#in#the# same#position#i'd#give#the#same#advice#again.#who#knows#how#many#bullets#were#in# the#gun#they#were#playing#russian#roulette#with? #(Graham,2008. Disclaimer:Afsnittetbyggerpåaktørersomharensubjektivinteresse.Se nedenståendediskussionsafsnitforyderligereuddybningerher. cguidingprinciple3understøtterpunkt4. Guidingprinciple4.5.Økonomiskvurderingafforretningside/model Den#økonomiske#kerne#for#forretningsideen/modellen#skal#som#udgangspunkt# være#positiv#for#langt#de#fleste#startups.#dvs.#der#skal#være#et#positivt# investeringsafkast#(roi 5 #pr.#investerede#krone. # Etområdesomikkeharhaftdetstorefokus,måskefordidetliggerimplicitatdet alleredeervurderet,førenstartupgårigang,erdenøkonomiskevurderingafen startupspotentiale.denneøkonmiskeanalysevurderessomyderstvigtig,og vurderesumiddelbartatfortjenehøjprioritetideredskabersombrugestilat vurdereenstartupsmulighederforrealiseringsafenforretningside. Ipraksisvildenneøkonomiskevurderingderforfungeresomdetførste,en ide/forretningsmodelgennemgår,førdertagesenbeslutningom,atigangsætte startup en. Osterwalders(2010forretningsmodelværktøjernærtbeslægtedemeddenne økonomiskemetode,daforretningsmodelværktøjetgiverenrelevantogbrugbar visualiseringafideensbyggeklodserogdervedetmerehåndgribeligt evalueringsrumforkombinationsmulighederogderaffølgendeøkonomiske prognoserafdeenkeltekonstruktionsalternativeriforretningsmodellen,hvilket kanværemedtilatoptimeredenøkonomiskegrundlagforenide,vedat udskiftenogleelementertilfordelforandre,iforretningsmodellen. 5 ROI:Returnoninvestmentc

Herundersesetudkasttilenhurtigtmeneffektivøkonomiskvurderingaf kerneniafenforretningside/model. Spreadsheet evalueringsproces for forretningsideer/modeller ItrådmedLeanstartuptankegangenogminimeringaftidogcyklusser,så foreslåsderherethurtigtogsimpeltværktøj,someroptimeretimodatfungere komplementærtmed,ellersometforstadietilosterwaldersnibyggeklodser,for hurtigtatkunneevaluerebæredygtighedenogdetøkonomiskepotentialeafen ide. Kalkulenomhandlerdetøkonomiskefundament,kernen,ienvirksomhedog beskriverinvesteringsafkastetpr.investeretkrone. Variablernesombrugesikalkulenkanbeskrivessåledes; 1.CustomerAcquisitionCost(CAGHvadkosteretlead/signup/brugerelleren kunde? 2.Hvadtjenervipr.lead/brugerellerkunde? 3.HvaderCustomerlifetimevalue(CLVafetleadellerkunde? Vedatbrugedennetilgang,kandetoførsteudregningertypiskhurtigtognemti grovetræklavesihovedet,hvilketdannerbasisforlynhurtigtevalueringaf forretningsideer/modeller. Processenbørskeometførsteskridtførmanbliver forelsket ienide,så udregningenskerpåbasisafmestmuligeobjektivevurderinger.dermedikke sagt,atmansagtenskandykkenedienide/modeloglegemedforskellige forretningsmodeller(byggeklodserforevalueringafandremuligheder(jf. Osterwalders(2010forretningsmodelbyggeklodser,hvisdetvurderesat,der kanlavesvæsentligtomidenøkonomiskestrukturvedatændrepåenellerflere afdisse. Bemærk;atudregningenikkeerstatterenegentligtbudgetvurdering.Dengiver grundlagfor,omdenøkonomiskekerneiideenervelfunderet. Detbemærkesendvidere,atikkealleideerkanbliveevalueretefterdenne metode,danogleforretningsideer/modellerbyggerpåenanden indtjeningsstruktur.eks.erdernoglestartupsderdecideretgårefteratbyggeet produkt/service,somertiltænktathavesynergieffektermedstørre virksomhederogderforerskabtmedhenblikpåopkøb. Somdybereovervejelsertilforudforopsttart,børfølgendespørgsmålogså besvares;harviressourcer(herunderkapitaltilprojektet?hvisikke,harvi ressourcernoktilatkunnetesteprojektetogdervedskaffehåndgribelige nøgletaltilinvestorer? Groupon.com som eksempel for økonomisk vurdering UdarbejdetafNicolaiChristensen 12

UdarbejdetafNicolaiChristensen 13 HvisvibrugerGroupon.comogderesforretningsmodelsomeksempelpådenne økonomiskeestimeringsogvurderingsmodelangivether,viletforsigtigtgæt være,atdebetaltemegetlidtpr.brugeriusunderopstart,dakonceptet oplevedestortractionisinopstart. Vikanlaveenfiktivcase,hvorGrouponbrugte1mio.kr.imarkedsføringmedet resultatpå2mio.signups/leads. Dvs.atviharprispå0.5kr.pr.lead/signup. Ladosantageatkonverteringsraten(fraleadtilkundevarekstremhøjoglåpå 30%overenmåned,samtatgennemsnitsbeløbetsomderblevhandletforvar 200kr.medetdækningsbidrag(DBpå30%,såvilleinvesteringsafkastetpr. kroneoverenmånedvære; Krone& 1.00& /& Pris& 0.50& =& Leads& 2.00& *& Konv.&Rate& 0.30& =& Kunderpr.krone 0.60 Gns.&Oms.& 200.00& *& DB& 0.30& =& Gns.&DB& 60.00& *& Kunder&pr.&krone& 0.60& =& Gns.DBpr.krone 36.00 (Egenmodel Dvs.#modellen#viser#her#at;## 1.CAGer0.6kroner. 2.Gns.DBpr.investeretkroneer36kroner. Dvs.athvergangGroupon.cominvesterede0.6kr.såtjentede36kr.(eller omregnettiletinvesteringsafkastpå54.4kr.pr.investeredekroneoveren måned. Modellenkanogsåforklare,rentøkonomisk,firstmoverfordele(dvs.enbillig lead/signuppris,dakoncepteternyt,ogtractiondervederstørreend konkurrent2,3,4osv.destolaveretraction,destohøjereprisvilstartup en skullebetale,forsammeantalleads.eks.nårderer100afsammetype virksomhed,erderikkemegetnytogspænendevedvirksomhednr.101og dennevildermedskullebetalemegetforatfåleads.

Customer Lifetime Value (CLV Modellenkanyderligerenuanceres/sofistikeresvedatanvendebegrebet CustomerLifetimeValue(CLV,somerenforudsigelseafdettotale dækningsbidragsomdenenkeltekundeforventesatgive. EnsimpelCLVudregning(Wikipedia.org,2013,AF5Xsersåledesud: XX#kr.#gennemsnitlig#månedlig#omsætning#pr.#bruger#(lead#*#XX%#Dækningsbidrag# /#X%#månedlig#frafald#=#CLV## Hvisvifortsættermedovenståendeeksempelvilvariablernesesåledesud; 1.Gennemsnitligmånedligomsætningpr.bruger=konverteringsrate* omsætningpr.bruger=0.3*200=60kr. 2.Månedligfrafalderestimerettil5%iekesemplether. Ogregnestykketvilsesåledesud: 60#kr.#gennemsnitlig#månedlig#omsætning#pr.#bruger#*#30%#Dækningsbidrag#/#5%# månedlig#frafald#=#360#kr.#clv# Vived,atviieksempletherbetalte0.5krpr.bruger(lead,dvs.baseretpå variablerneieksemplether,såvillegroupon.comhaveetinvesteringsafkastpå 720kr.pr.investeretkrone(overmegetlangtid. *Detbemærkesatdereranvendtmegetpositivedataieksemplether,ogi virkelighedenliggertallenenokikkesåhøjt,specieltkonverteringsratenvirker megetoverestimeret. Modellen,kandogikketagehensyntilenviralspredningsfaktorpåover1,som vilsigeathverbrugerinviteredenokbrugeretilkonceptet,at1brugeri gennemsnitskaffedemereendennybruger/lead.dvs.atkonceptetergået viralt,ogbrugerneafsigselvmarkedsførerkonceptet. Modellensompræsentereshererdenheltsimpleudgave,menmerekomplekse udgaverkanogsåbruges,altefterhvoriprocessenstartup enogpåbaggrundaf kvaliteten/dybdenafdedatasomforeligger,vilværeafgørendefor,omdetvil givemeningatbrugeenmeresofistikeretmodel. Afyderligerehensigtsmæssigekomponentersomkaninddragesimodellen kunneværerisikovurdering,tilbagediskonteringafindtjeningenvedclvbrugog ovenoveromtalteviralespredningseffekt. cguidingprinciple1understøtterpunkt1og2. Diskussionogvægtningafteam,produkt,marked ogforretningsmodel. TilunderstøttelseafdetteafsnitvilMarcAndreessenbliveinddraget.Marcen amerikanskiværksætter,investor,ingeniørogmultimillionær.hanerenafde mestomtalteoganerkendteinvesteringseksperterimedierneogharmedcstiftet UdarbejdetafNicolaiChristensen 14

UdarbejdetafNicolaiChristensen 15 selskabet AndreessenHorowitz (a16z.com/somharinvesteretieks.airbnb, Facebook,Foursquare,Grouon,Skype,Twitterogmangeflere.Hansidderi betyrelsenhosbl.a.facebook,hpogebay(wikipedia.org,2013af5x1 Enindbyrdesvægtningafhovedemnerneteam,produkt,markedog forretningsmodelhvorelementerprioritereseftervigtighedforsuccesfaktor, kunneværeinteressantatgiveetudpå,dadetvilhjælpestartup entilat prioriteredensfokus. Enåbenlyskonklusionviltilsyneladendevære,atdeerværdisærerligevægtige atsuccesvilværebetingetafalle4elementer.dettekandogdiskuteresved nærmereindblikideenkelteelementer.selvprioritereinvestorerneinogen graddenindbyrdesvægtning,nårdetalerom; hvaddervigtigst ogelementer somdevægtersærlighøjtienvurderingafenstartupsuccespotentiale. Konsekvensenafensådanvurderingvilkunnehaveindflydelsepåressource allokeringistartup en eks.vedatbrugeinvestering/tidpå;produkt/team /marked/forretningsmodeludvikling. Svaretvildogimidlertidværesværtobjektivtbeviseligt,hvorforanalysen ligeledesvilværeenkvalitativogsubjektivvurdering. Detvurderes,atstørstedelenafinvestorerneserefterteamdelensomdet vigtigste.flerebegrunderdetmed,atetstærktteamnokskalfindeudafdet medreferencetilatforretningsmodellenogproduktetaltidvilblivetilpasset virkeligheden,nårstartup enmøderdenne.dermedkommerteamettilatstår overforretningsmodelogprodukt,selvomdeidettetilfældevilværeen konsekvensafteamet. Mht.markedvs.team,vilmarkedetværeafdenstørstebetydningvurdereMarci etblogindlæg.marcanerkenderdog,atmangeinvestorervilfavorisereteam et her delsfordiistartenvidesdertypiskmegetmereomteametendetprodukt somendnuikkeerbygget,elleretmarkedsomikkeerudforsketendnu.marc argumenteredogfor,athvismarkedeterrigtiggodt,såtrækkerdetselv produktetudafstartup en startup enskalbareværeistandtilatlevereet produktsomvirker.marcskriver; In#a#great#market#E#a#market#with#lots#of#real# potential#customers#e#the#market#pulls#product#out#of#the#startup.#the#market#needs# to#be#fulfilled#and#the#market#will#be#fulfilled,#by#the#first#viable#product#that#comes# along.#the#product#doesn't#need#to#be#great;#it#just#has#to#basically#work.#and,#the# market#doesn't#care#how#good#the#team#is,#as#long#as#the#team#can#produce#that# viable#product #(Andreessen,2007.Medandreord,harstartup endenrigtige typeprodukt,såkommerkunderneselvogbankerpådøren,menerhan. Marcfortsætterogargumenterefor,atopleverstartup enførstsådan efterspørgsel(traction,såerteametletatopgradereiprocessen. Omvendt,ietdårligtmarked,såkanstartup enhavedetbedsteogmest fantastiskeprodukt,ogettopklasseteam,menstartup envilalligevelfejle,da startup enikkevilfindenoglekunder. Omvendtkanmandogvendedenneargumentationomogspørge,omdetsåi virkelighedenermarkedetellerproduktetdererfaktorenher?

UdarbejdetafNicolaiChristensen 16 Detvurderesderforatdenneargumentationentagerudgangspunkti,atdeter produkttypen,ogikkeselvestartup ensspecifikkeprodukt,somefterspørgslen errettetmod,hvorformarcargumenteresomhangør. Dybestset,handlerdetnokomforstartup en,atopnåetsåkaldtprodukt/market fit ogdetopnåsnokbedstvedhjælpafforretningsmodel/metodetilgangen, somvirkerbedst,hvisteametharkompetencernetilatunderstøttedet.anskuet pådennemåde,erdethelhedensomtæller. Dennediskussionkannuancerespåmangemåder,ogderkaneks.tilføjes eksemplerogcases,hvoreks.etsuperproduktskaberetnytmarked,oghvor densituationvurderessomendnubedreatværeisomstartup.denne diskussionoglign.vildogikkeblivegennemgåether. GenerelDiskussionafguidingprinciples Omfangvs.overskuelighed Afhængigafgrundighedensomenkeltestartup/team/iværksætterliggerfor dagen,vildersomenselvfølgeafemnetidenneopgavesnatur,kunne argumenteresfor,atrammeværketforguidingprinciples,hvisintentionerat skulledækkeoverdemestvæsentligeområder,somerblevetanalyseret herover,ikkeertilstrækkeligogomfattendenok.omvendtvilnogle sandsynligvisligeledesfinderammeværketforomfattende.detliggerinaturen afdenneopgave,atomfangetogdybdenaltidvilværeenvurderingssag,somder kanargumenteresforogimod afhængigafbehovetfordybdeogdetaljer. Teorivilaltidværeenforsimplingafvirkeligheden. Iværksætteren/iværksætternevs.teamkarakteristikker Detsesi Team afsnittetativærksætteren/iværksætternekategoriseresefteren rækkepersonlighedskarakteristikker,hvorteametkunbedømmesudfradet megetvagebegreb talent.herkunnederønskerenstærkereogmere omfattendeuddybningafkarakteristikkerne.mendetvilsomderblev argumenteretforiteamdiskussionen,hurtigtbliveenopgaveisigselv omhandlendeoptimalteamsammensætning. Investeringellerej Guidingprinciple4. Detbemærkesiafsnittet Guidingprinciple4.Investeringsevalueringog bootstrapping iforretningsmodelafsnittet,atkildernesomeranvendt (investeringseksperterharenindlysendeinteressei,atstartupssøgeratrejse kapital,dadeterderesforretning,hvilketgørderesvurderingmegetsubjektiv fordettespørgsmål. Bundlinjenladertilatvære,atnoglestartupssagtensvilkunnetjenepengeover tid,spørgsmålethererbarehvorlangtiddettager,oghvadmåleterforden enkeltestartup.dogladerderogsåtilatværeundtagelser,hvorstartup envilstå iensituation,hvordenentenskalhjælpespåvej,ellerbliveoverhalet,hvilketvil værefataltfornogle,daderaltidvilværeetbegrænsetantalrentable spillepladserihvilkensomhelstbranche.

Etandetcentraltspørgsmålerhervurderingenaf,omstartup enbørhave konkretenøgletal,førdenbegynderattalemedinvestorer,evt.baseretpået MVPsomminimumførdenbegynderattalemedinvestorer? Ries(2011harsagt,attalerfarlige,dadeforlangtdeflestestartupsikkevil væreimponerendeistarten,ogdermedvilødelæggeillusionenomenvildraket start.detvurderesderforikkeatværeligetilatkommeetsvarpådette spørgsmålnærmere,menmåværeenvurderingssagfordenenkeltestartupog densposition. Bemærk:Detteprinciperfunderetiamerikanskeforhold,ogdendanskestartup scenevurderes,atværemindrekonkurrenceprægetogsomkonsekvensheraf vilbootstrappingumiddelbartværemererealistiskieksempelvisdanmark. Selvmodsigendepunkter Detses,atguidingprinciplesafsnittetharflerevinkler,somtiltiderkan forekommeselvmodsigende.eksempelvissesderiafsnittetomteams,under GuidingPrinciple2.Personlighedskarakteristikker,atdetvurderes,sommeget vigtigt,atstifteren/stifterneharderigtigepersonlighedskarakteristikker,dade såatsige,ernødvendigeforatudviklestartup'en.omvendt,såudtalermarc Andreessen,(afsnit"Vægtningafteam,produkt,markedogforretningsmodelat hvisblotmarkedetergodtnok,ogderernoktraction(efterspørgsel,såerdet letatopgradereteamet. Udeladterelevanteemner Herunderpræsenteresdererenrækkeemner,sommedrettekunnehaveværet endelafdeanalyseredefaktorerogrammeværket,mensomikkevarmedtaget afhensynenrammeværketstilgængelighed,overskuelighedogenkelhed; cstartup enskapital herunderburnrate 6 analyse cnetværk ckapitaltilgængelighed cbestyrelseogrådgivere cinvestorer 6 BurnRate:Dvs.hvorhurtigtenbrændersinepengeaf. UdarbejdetafNicolaiChristensen 17